Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb een quad duo lnb. (astra1 en astra 3) alleen wil deze niet schakelen met diseqc 1.0 van mijn sab ontvanger ook niet met een andere ontvanger. Maar met mijn meetapparatuur (sm2200) werkt het wel met diseqc 1.0 hier schakelt hij wel van astra1 naar astra3

Weet iemand waar dit aan kan liggen ?

The birdman has left the building

Geplaatst:

Ik heb geen ervaring met het DiSEqC gebeuren met standalone ontvangers, alleen met PCI DVB kaarten.

Daarbij heb ik verschillende problemen in de timing van het DiSEqC commando gezien. Het DiSEqC commando wordt gevormd door een bepaalde volgorde van 22KHz toonpulsjes. Nu wordt deze 22KHz toon ook gebruikt om de LNB naar de bovenband te laten schakelen. Als de LNB een 22KHz signaal op de coax ziet schakelt hij zijn lokale oscillator om naar de bovenband frequentie. Als er dan een DiSEqC commando gegeven moet worden haalt de ontvanger deze toon eerst een poosje weg, geeft dan de commando sequence en zet dan na een poosje de 22KHz toon weer op de coax als deze nodig is. Bij PCI DVB kaarten ging het in de timing van af en weer opschakelen van die 22KHz nogal eens verkeerd. Daarom werkte de DiSEqC soms wel als er eerst naar een onderband transponder gezapt werd voordat er een DiSEqC commando gegeven werd en niet als het commando gegeven werd als er op een bovenband transponder afgestemd was.

Als je het eens wilt bekijken dan kan dit vrij goed met behulp van de geluidskaart in de PC.

Lees deze draad er maar even op na.

Heb je de kabel nagelopen? Het kan zijn dat de kabel door een beschadiging of een slecht contact makende connector voor het HF signaal wel goed werkt maar voor het 22KHz signaal wat demping geeft. Misschien geeft het meetapparaat wat meer 22KHz signaal af. De DiSEqC specificaties specificeren dat signaal op 600mV. Bij de meeste LNB's werkt de onder/bovenband omschakeling nog wel bij 400mV, maar waar de switch problemen krijgt met de detectie van de commando telegrammen weet ik zo niet en dat zal ook voor de ene switch anders zijn dan voor de andere.

Succes met verder zoeken.

Albert_H.

Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.

Geplaatst:

Heb je met je meetapp. ook getest rechtstreeks achter de ontvanger? of alleen achter de switch?

gr, WPW. -=[Deze ruimte is opzettelijk leeg gelaten]=-

Geplaatst:

helaas vermeld je niet welke andere ontvanger je hebt gebruikt.

Maar goed ik heb met de sab ervaring en af en toe geeft de combinatie SAB en disecq problemen. Dit is op te lossen door opnieuw in de ontvanger aan te geven welke sat. je op positie 1 en 2 zet in je disecq.Daarnaast heb ik toch enkele malen gemerkt dat de sab bij langere coax kabel problemen krijgt met een disecq schakelaar terwijl andere ontvangers het vlekkeloos doen, geeft de SAB dan soms problemen. En je hebt toch wel de frequentie wel ingegeven in de SAB van de regionalen ik dacht dat deze nog niet standaard in de ontvanger stond.

Maar ook de lnb kan stuk zijn om zeker te weten zou ik een korte stuk coax kabel monteren tussen de lnb en de SAB ontvanger en dan even te proberen.(zoals WPW ook al voorstelde)

sab ultimate hd 88cm schotel (2 keer zelfde installatie)

samsung dvbt

Geplaatst:

ja ik heb ook een sab ontvanger. (sab ultimate hd)

Ook is de kabel vrij lang +/- 35 mtr. wel coax 9 dus het signaal is 80/100 % en dat met een quattro lnb.

Ik zal morgen eens proberen met een korte kabel lengte.

Wat ik alleen dan niet begrijp is dat de i-box waar zo'n 15 mtr coax 9 tussen zit ook niet wil schakelen

Geplaatst:

heb hem vervangen voor een andere ook nieuw uit de doos deze werkte ook niet.

nu heb ik er een Canal Digitaal duo twin lnb Astra1 + Astra3 erop gezet en die doet het wel.

Kan ik aan zo'n lnb nog iets veranderen aan die 22 khz zodat die wel schakelt ?

Het ligt dus aan die lnb, die heeft denk ik een sterke signaal nodig dan de ontvanger uitstuurt.

Geplaatst:

Ik denk dat er aan het niveau van het 22KHz signaal niet veel te doen is. Evenals aan de detectie gevoeligheid van de switch in de LNB. De enige manier om uit te vinden of de ontvanger te weinig signaal afgeeft of dat de switch in de LNB te ongevoelig is is meten.

Heb je het nog met een kortere / andere kabel geprobeerd?

Die 35 meter kabel is normaal gesproken geen enkel probleem voor de DiSEqC signalen.

@ Sjaak(k). Hoe bedoel je "22khz is voor hoge lage band switching" dat 22KHz toonsignaal wordt toch ook voor de overdracht van de DiSEqC comando's gebruikt?

Albert_H.

Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen