Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dat plaatje is alleen nodig voor circulair gepolariseerde signalen. SOL Portugal is linear gepoloriseerd. Er zitten enkele circulair gepolarisatie signalen op één van de Hispasat satellieten. Dat komt omdat Hispasat in het begin onder de DBS high power kategorie viel. Die zonden met ca 62 dbw in het centrum van de footprint. Door circulaire polarisatie toe te passen wordt een betere kruispolarisatie ontkoppeling verkregen ten opzichte van lineare polarisatie (H/V). Dat wil zeggen dat de linksdraaiende signalen de rechtsdraaiende niet stoort en omgekeerd.

Dit werd vroeger ook op de Duitse TV-Sat2 en de Franse TDF1&2 en Olympus allemaal op 19° west, Tele X op 5° oost met 63 dbw en Marco Polo 1&2 op 31° west.

Die satellieten brachten zo´n enorme veldsterkte dat je ze al op een omgekeerde koekepan deksel kon ontvangen. (heb ik zelf ooit eens geprobeerd voor de grap om het aan te tonen en het werkte inderdaad) Tegenwoordig zijn bijna alle satellieten medium power en is circulaire polarisatie niet meer nodig.

Dat plaatje moet trouwens van teflon zijn, niet van mica zoals ik eerder schreef.<p>Groet smile.gif" border="0

Geplaatst:

@ svetik<p>Als zo'n plaatje alles is, vraag ik mij af hoe een ontvanger kan weten wat voor type signalen er binnen komen.

Mijn 7 jaar oude philips wist dit precies.

En als ik op een satelliet zat waar geen circulaire signalen uitgezonden werden kon ik hem ook handmatig niet op l of r instellen.

Hij zei doodleuk dat zulke signalen niet uitgezonden werden.

confused.gif" border="0

Geplaatst:

Het teflon plaatje doet niets anders dan omzetten van circulair naar linear. Dus van linksdraaiend naar H en van rechtsdraaiend naar V. De LNC en de er achter geplaatste ontvanger weet niet beter of dat het H en V gepolarizeerde signalen zijn.<p>Groet, Fred

Geplaatst:

Ik heb het plaatje verwijderd omdat die niet meer nodig is( geeft alleen maar extra demping).

Geplaatst:

Ja dat klopt, het geeft ca 2 á 3 dB demping op de lineare signalen.

Er zitten nog wel een paar links gepolariseerde transponders op Hispasat 1A. Vooral voor de mensen in de randgebieden, buiten de hoofd footprint, helpt zo´n plaatje natuurlijk wel als je juist die transponders graag wilt zien.<p>Fred wink.gif" border="0

• 2 weken later...
Geplaatst:

Voor iedereen die wel eens met zwakke signalen zit te worstelen, hier nog een tip.

Verander de ontvangst frequentie eens een paar mhz en neem niet klakkeloos de opgegeven frequentie over.

Het middenfrequent van de lnb wil nl. wel eens een paar mhz afwijken.

Vooral bij zwakke zenders kan dit flink uitmaken.

Geplaatst:

Ja dat heb ik nog uit mijn mm9500 periode! Daar werkte dat met kritieke signalen bijna altijd!<p>PS 88cm vanuit de Flevopolder zonder plaatje!

Ben nog wel regelmatig aan het fine tunen!<p> rolleyes.gif" border="0 DECO

Geplaatst:

Goede ontvangers corrigeren dat weer met behulp van de AFC (Automatic Frequency Control)

Als je bij Humax bv 10.971 GHz ingeeft en je laat hem op die frequentie zoeken, dan kan het heel goed zijn dat als hij klaar is, de frequentie op bv 10.974 staat. Komt bij mijn ontvanger wel vaker voor. smile.gif" border="0

Gast
Dit onderwerp is nu gesloten voor nieuwe reacties.