Ga naar inhoud


300 ohm antenne lintkabel


Gast Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

Gast Drs. IJzerbout

Wist niet in welk forum deze vraag. Dan maar in off-topic.

 

Ik ben op zoek naar ouderwets 300 Ω of 240 Ω antenne-lintkabel.

Heeft iemand een idee waar je dat nog kan krijgen?

 

Als het een commerciele site of link is dan graag via PM.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Geef bij Google maar eens lintkabel 300 ohm in en bij een van de eerste linken kun je het bestellen.

 

75 eurocent per meter en uit voorraad leverbaar.

VU+ Ultimo OpenPli  en een Vu+ Solo als vervanger van een kapotte duo ongerepareerd in een doosmet een Visiosat 4 LNB's. Beide met Pli.

Vu+ > Philips AVR9900 > Panasonic TH-42PZ8E Plasma full HD en Solo > Samsung LCD 32"
(en een museum Dreambox 7000 met HD/CF/USB/NAS ongebruikt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Wist niet in welk forum deze vraag. Dan maar in off-topic.

Ik ben op zoek naar ouderwets 300 of 240 Ω antenne-lintkabel.
Heeft iemand een idee waar je dat nog kan krijgen?

Als het een commerciele site of link is dan graag via PM.


Waar ga je het nu nog voorgebruiken vraag ik me af ?
Er zijn trouwens ook omvormers om van 75 ohm 300 te maken.

Han
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Tja, als ik dat zeg dan krijg ik weer kommentaar dat ik met het stenen tijdperk bezig ben.

 

Maat het gaat om een paar langdraad antennes voor 80/40/20 mtr die ik in de tuin wil ophangen. Puur om te experimenteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En laten we niet vergeten dat het grote voordeel van de invoer van coax het grote installatiegemak was. Niet de kwaliteitsverbetering.

Want goed geïnstalleerd werkt lintkabel perfect (als je de slag niet vergeet).

Vergeet niet dat lintkabel nog altijd gebruikt wordt. De dipool die je bij de FM tuner krijgt is gemaakt van lintkabel.

Waarom zou je bij de antenne een omvormer zetten 300>75 als je bij de ontvanger weer van 75>300 moet?

 

Alhoewel, met de huidige etherovervulling met allerlei signalen, of lintkabel tegenwoordig nog bruikbaar is ..........

VU+ Ultimo OpenPli  en een Vu+ Solo als vervanger van een kapotte duo ongerepareerd in een doosmet een Visiosat 4 LNB's. Beide met Pli.

Vu+ > Philips AVR9900 > Panasonic TH-42PZ8E Plasma full HD en Solo > Samsung LCD 32"
(en een museum Dreambox 7000 met HD/CF/USB/NAS ongebruikt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Tegenwoordig heeft iedere FM tuner een 75 Ω ingang.

Maar ik heb er een met een 300 Ω ingang. Een goede FM tuner met goed geinstalleerd 300 Ω lintkabel, dus netjes met mastafstandklemmen langs de pijp gezet doet het net zo goed of zelfs beter.

De mensen gingen vroeger slecht met lintkabel om, uit onkunde. Ze spijkerden het zo door de isolatie tegen de muur aan. Dat is een doodzonde.

En die storingsgevoeligheid viel wel mee. Het was immers symmetrisch.

Inderdaad, een dipool is van huis uit 300 Ω. En een goede tuner is ook intern 300 Ω. tenminste, zo was het vroeger omdat er toen nog geen coax 75 Ω gebruikt werd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Tegenwoordig heeft iedere FM tuner een 75 Ω ingang.

Voor de coax plug wel, maar veel tuners hebben nog een tweede ingang waar je die dipool op kunt inpluggen, maar de laatste jaren verdwijnt dat steeds meer. Zo kreeg ik bij mijn laatste aankoop een draadje met coaxplug. crazy

Maar verder helemaal gelijk, helaas zie je vaker dat gemakzucht wint van kwaliteit.
(Om maar te zwijgen over de klimop die langs de lintkabel omhoog groeide. ) :D

VU+ Ultimo OpenPli  en een Vu+ Solo als vervanger van een kapotte duo ongerepareerd in een doosmet een Visiosat 4 LNB's. Beide met Pli.

Vu+ > Philips AVR9900 > Panasonic TH-42PZ8E Plasma full HD en Solo > Samsung LCD 32"
(en een museum Dreambox 7000 met HD/CF/USB/NAS ongebruikt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Daarom was de opvolger van de lintkabel de schuimkabel.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Oh ja...die schuimkabel had je ook nog. Dat was een ellende. Probeer daar maar eens 2 bananen stekkers aan te zetten.

Er was er altijd wel één afgebroken. Als ik daar nog aan denk.

 

Maar laat mij maar lekker met mijn lintkabel spelen. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Schuimkabel was inderdaad een elende om te verwerken.

Vooral in de winter, wanneer je op het dak met koude vingers probeerde die kabel aan te snijden en te monteren.

Het enige voordeel van die kabel was, dat in kustplaatsen zoutafzetting het dielecticum niet kon verstoren, zoals bij de lintkabel.

 

Ga je die antenne alleen voor ontvangst gebruiken?

Anders zou je met een Balun naar coax kunnen gaan, waardoor je meteen eventuele stoorbronnen in je huis afschermt.

 

Ik ben benieuwd welke ontvanger je nog in de kelder hebt staan.

 

Ikzelf heb nog een Trio JR 310 buizen ontvanger staan.

Verder gebruik ik nog wel eens in Afrika de Sony wereld ontvanger, de Sony ICF-SW100.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...