Ga naar inhoud

Schotels schotelen en uitersten

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal....

Ik ben genoodzaakt smile.gif" border="0 om een schotel aan te schaffen omdat we net verhuist zijn naar een gebied zonder kabel.

Kan iemand mij vertellen of de volgende set doet wat i doen moet, en dat is alles tot in de uiterste hoeken van de boog laten zien?

En is het mogelijk om (bijna) 360gra te draaien met speciale rotors?

Is er iemand die ervaring heeft met schotels boven de 180 ? ik ben bekend met de 60cm astra setjes en das dus niet de bedoeling.<p>Hier een set zoals ik me die had voorgesteld.<p>Schotel: irte 180 cm

actuator: 24 inch jaeger

lnb: (,6 ruisgetal. is er lager verkrijgbaar?)

Tuner: Echostar 3600 of 7000 (ben nog niet over harddisk uit al dan niet)

Kabel: Pope H125

Rotor kabel 4 aderig

dan verder de nodige modules en kaarten.<p>Het gaat me dus niet alleen om astra en zo maar ook om meer de byondere signalen en feeds en zo.

Ook de yanks kijken zou ik erg leuk vinden.

Iemand zei eens :er kan vanaf america gekeken worden naar meer dan 100 zenders hier in europa ... klopt dit of heb je dan 3mtr en groter nodig.

Zoja wie heeft er ervaring en wat moet ik dan kopen?<p>Groet,<p>M.

Geplaatst:

Nou, met wat jij daar opgeschreven hebt kun je al een heleboel.

360° draaien lijkt me een beetje veel..! De boog die interessant is loopt ongeveer van 53° oost tot 45° west. Dat zijn dus ongeveer 100°. Meer heeft echt geen zin.

Trek er maar veel, veel tijd voor uit, een schotel van 1,80 mtr perfekt draaibaar in te stellen.

Als je een freak bent, of het wilt worden, dan zou ik je aanraden om een feed te gebruiken die lineare en circulaire polarisatie kan ontvangen. Dan kun je al weer heel wat meer exoten, zoals Russische signalen ontvangen. Die zijn vaak circulair (links of rechts draaiend) gepolariseerd.

Ook al eens aan C-band ontvangst gedacht. Dan kun je vol trots aan je buurman laten zien dat jij iedere avond bijvoorbeeld gewoon naar Mauritius zit te kijken.

Als geld geen (grote) rol speelt, is dus C-band ook wel een leuk speeltje.

Voor Ku-band is 0,6 dB wel ongeveer de onderste grens.

Amrikaanse zenders is zo goed als onmogelijk, behalve de feeds uit Amerika. Die komen meestal van 45°, 43°, 37°, 21,5° west.

Raadpleeg eerst maar wat er te ontvangen valt op: www.lyngsat.com en neem als vuistregel de 100° boog van ongeveer 53° oost tot 45° west. Dan speelt ook je omgeving een rol. Heb je absoluut wel vrij zicht op deze boog...? Zit je midden in een weiland of in de bebouwde kom met flatgebouwen..? Vooral bij zeer lage elevatie speelt dit een rol. En het zijn juist de exoten die een lage tot zeer lage elevatie hebben.

Als je een nog grotere schotel weet te bemachtigen, dan kan dat behoorlijk in de florijnen lopen, sorry, ik bedoel Euro´s.<p>Succes. wink.gif" border="0smile.gif" border="0

Geplaatst:

Ok! Dat geeft al weer wat meer zicht op de situatie. In het begin is het wel een beetje mistig hoor... smile.gif" border="0 )

Kun je een voorbeeld geven over de laugh.gif" border="0 an zou ik je aanraden om een feed te gebruiken die lineare en circulaire polarisatie kan ontvangen: wat voor merk kan dit, ik weet wat circulair en zo is. Maar in de branche ben ik niet echt goed bekend.

Wer lieferd was? Welke site geeft goede info over grotere schotel systemen en feeds?

Ik ben radiozendamateur, PE1PYV en daarom besteed ik er veel tijd aan tot een goede antenne te komen, daar begint alles mee.!

Thnx voor de reactie. Is de Echostar een interessante ontvanger als het gaat over het naar gecodeerde kanalen te kijken met "ontcijferde" sleutels?

Dan is er nog veel meer te zien. Ik weet dat de hummy een gewild apparaat is, maar dat heeft ook met de prijs te maken.

Ik stel hogere ijs aan beeldkwalitijd en heb een rotor besturing nodig die niet in de hummy's zit.<p>Ik voon vrij, heb veel ruimte.

Openingshoeken (elevatie) vanaf 0`5 graden moet kunnen. Bomen en hagen op grote afstand.

Schotel kan ik in die boog bijna volledig vrij neerzetten. kost wel wat kabel maar kan wel....<p>ik ben benieuwd

Geplaatst:

OK, je wilt dus een freak worden.

Als zendamateur kan ik me dat voorstellen. Dan wil je geen consessies doen aan ontvangstmogelijkheden.

Voor jouw is misschien Chapparel wel wat. Die maken gecobineerde feeds voor KU en C in één feed.

Ik vind wel dat je dan weer een compromis koopt.

Ik zou dan toch liever 2 draaibare schotels opstellen. Eén van laten we zeggen 1,20 mtr voor Ku en één van 1,80 tot 2,50 mtr of nog groter voor het C-band gebeuren. Die rust je dus uit voor circulare ontvangst. Op C-band is alles circulair. De instelling hoeft dan niet meer zo heel erg nauwkeurig te zijn omdat bij 3,5 tot 4,2 Ghz de toleranties veel groter kunnen worden genomen.

Bij 11 tot 12 Ghz moet dit vele malen nauwkeuriger zijn. Omdat een schotel van 1,20mtr een grotere openingshoek heeft, valt hier de instelling ook wel weer mee. Maar vanaf 1,80 mtr wordt dit best wel een karwei.

Ik denk dat een Echostar best wel goed is. Wil je meer gaan "hacken" is de Humax 5k4 de betere ontvanger. Als positioner zou ik een gescheiden system gebruiken. Ik neem daarvoor een oude analoge ontvanger met separate positioner en autofocus van Palcom (GS4). Werkt perfekt. Voor mij tenminste.<p>Groeten<p>Fred....PA0???-A

Geplaatst:

Nog wat vergeten...voor ons zendamateurs is de antennekabel naar en van de antenne van extreem groot belang. Bij satelliet ontvangst is dit niet zo heel belangrijk meer omdat de downconversie al in de LNC gebeurt is. Die LNC´s van tegenwoordig geven aan hun mixer output al een dermate hoog level dat je al behoorlijk slechte kabel moet hebben voordat er bij je ontvanger niets meer aankomt. Ik had vroeger, omdat ik ook niet beter wist, duim-dik RG 213 gekocht. Het gevolg was dat ik nog eens 50 mtr extra (goedkoop) coaxkabel verlengen moest omdat mijn ontvanger (zelfbouw) totaal overstuurd werd. Dat was in het begin tijdperk, zo´n 12 jaar alweer geleden. Dat RG 213 kabel was trouwens onmogelijk dik en was ook nog een mechanische belasting voor de LNC en ontvanger.

Mijn tip is gewoon goede kwaliteit dubbel afgeschermde coax nemen. daar kun je zonder meer 50 mtr mee vooruit. tongue.gif" border="0wink.gif" border="0

Geplaatst:

Ok !! allereerst weer bedankt voor de snele reacties...

Is het mogelijk om met een 24 inch actuator zo'n boog te maken? 80 oost / 60 west????<p>Als dat kan en je neemt een 180 schotel wat voor lnb is als start dan de beste? zowel voor de c as de ku band?<p>En is een pope h 125 goed of te goed of moet ik beter hebben?<p>En kennen jullie een proffecional in nl die erg goed in z'n hardware zit? net over de german border mag ook. Ik woon in zuid drenthe.<p>Martin

Geplaatst:

80° oost tot 60° west is met een normale actuator niet meer haalbaar. Dan moet je en H/V positioner nemen. Die heeft 2 afzonderlijke motoren voor elevatie en azimuth. Daar zijn niet al te veel verschillende merken voor te koop. Maar dat is wel het neusje van de zalm voor freaks. daar kun je namelijk ook satellieten mee "volgen" als ze in inclined orbit zitten. (bij praktisch alle uitgerangeerde russische satellieten en vooral de oudere Intelsat en Eutelsat birds het geval).

Ik zou als ik jou was, een Telesatellit blad in Duitsland kopen. Komt alle 2 maanden uit en staat bordevol informatie voor de ras-echte sat DX-er.

www.satcodx.com

Hier vind je de adressen wel.

Een gecombineerde Ku/C-band feed, polarizer en LNC´s zijn er van Chaparrel. Meer weet ik niet.

Die kabel die je wilt gebruiken ken ik niet. Gewoon goede coax kabel gebruiken en overtuig je er van dat je er ook een F-connector op fatsoenlijke wijze aan gemonteerd krijgt.<p>Fred smile.gif" border="0<p>[ 17-12-2001: Bericht gewijzigd door: svetik ]</p>

Geplaatst:

martyin ,ik heb niet de mazzel om zo vrij te wonen als jij, want dan zou mijn Egis rotor pas goed tot z'n recht komen . Deze 2 assige unit kan schotels aan van 3 meter en heeft een draaibereik van 180 gr met 40 gr elevatie mogelijkheid. Door bebouwing en begroeing ontvang ik hier van 42gr oost tot 45gr west.Er zijn zelfs 360gr/90gr uitvoeringen verkrijgbaar met autotracking die de low orbit satellieten van horizon tot hor. kunnen volgen.

via pm heb ik je het adres van de fabrikant gestuurd.

gr Trust

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Geplaatst:

Juist, Egis, dat is de naam. Ik was het even vergeten. Dat schijnt inderdaad één van de weinige firma´s te zijn die zo´n actuator verkopen.

Als je zo´n ding koopt heb je een hoop rompslomp minder wat betreft de instelling van de curve. Dat doet die Egis polar-rotor namelijk zelf. Dan hoef je maar twee posities in te geven en de rest vind hij vanzelf. Deze luxe kost natuurlijk wel wat...!<p>Groet, Fred

Geplaatst:

inderdaad , svetik ik heb even naar de aktuele prijzen gekeken

Type Focus 180 /40 gr 156 posities 1246.94 euro

Type Profi Tracker 2555.44 euro (incl. btw )

Da's dus niet mis. Helaas is er 2e hands bijna niet aan te komen. De firma IRTE heeft ooit ook zoiets gemaakt, maar dan van kunststof en kleiner.

Deze werd gevoed en bestuurd via de coax .

120 cm was de max. schotelmaat.

Ze hebben wel het nadeel dat in tegenstelling tot de H.O.H. motoren ( b.v. Jaeger ), de LNB niet kantelt , dus niet geschikt zijn voor een LNBF ,maar dat je een polariser moet gebruiken.

gr. Trust

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Geplaatst:

Ja trust, bij die prijzen is bij mij de lol er af. En je hebt gelijk er zijn drie assen die ingesteld moeten worden: elevatie, richting en azimuth (dat schreef ik in één van mijn vorige postings fout) Met azimuth bedoelde ik de polarisatie. Bij een dergelijke installatie is een afzonderlijke polariser noodzakelijk, vooral als je zowel H/V/L/R met één en dezelfde feed + LNB wilt ontvangen.

Om L/R naar H/V om te zetten moet je een adapter tussen feed en LNB plaatsen in de vorm van een stukje teflon dat dwars/horizontaal in de feed geplaatst wordt. Deze zijn kant en klaar in de handel te koop bijvoorbeeld van Swedish Microwave.

Ik heb dat ooit eens uitgeprobeerd op Gorizont 53° oost toen CTV (STV) uit St. Petersburg op deze bird in analoog SECAM uitzondt. Het werkte perfect, maar gaf wel weer een behoorlijk verlies op de linear gepolariseerde signalen. Daarom heb ik het er na een tijdje toch weer uitgehaald en toen een afzonderlijke schotel op deze positie gericht. Daarmee heb ik toen dat probleem opgelost.

Nu kan ik deze programma´s toch niet meer ontvangen omdat ze naar digitaal en gecodeerd gegaan zijn. Jammer. Bij C-band is zo´n teflon adapter vast ingebouwd. Verder naar het oosten kan ik niet kijken omdat er dan een berg voor mijn schotel´s neus staat. Ik woon namelijk in Z.Duitsland.

Heb je nu een H to H polarmount, dan heb je weer als voordeel dat de orientatie van de polarisatie automatisch meegekorigeerd wordt. Alleen gaat dit verhaal niet op bij de Franse Telecom en de Duitse Kopernikus satellieten. Hier wijkt de polarisatie duidelijk af, maar niet in die mate dat ontvangst niet mogelijk is. Ik heb met mijn quatro LNC´s zonder polarisor een zeer goed kompromis gevonden tussen alle posities van 53° oost tot 45° west.

Voor de absolute high-end freaks die in Sat-DX-ing geinteresseerd zijn zou ik graag een winkel willen aanbevelen. Deze is [OOK DIT IS RECLAME EN WIL IK HIER NIET MEER ZIEN! JIJ BENT EERDER GEWAARSCHUWD DUS NU GRAAG VOLGENS ONZE REGELS POSTEN OF HELEMAAL NIET MEER! IEDEREEN DIENT ZICH AAN DIE PAAR EENVOUDIGE REGELS TE HOUDEN! JIJ DUS OOK!!!]<p>[ 22-12-2001: Bericht gewijzigd door: Toxic[Q] ]</p>

Geplaatst:

Tjonge, wat een leesvoer...

Ik weet nu dankzei jullie al heel wat meer...

Nu nog uitzoeken wat er voor schotel moet komen.

Ik heb ook npg even naar die duitse rotor gekeken.

Erg interessant. Zijn er buiten die standaard baan ook nog andere zaken te ontvangen zoals polaire sats? bv landsat of zo? Ik neem aan dat als je de juiste coordinaten van die sat invoert en met het juiste tracing programma erbij het moet kunnen om meer te zien dan aleen tv?

Is er meer dan tv only wat er interessant kan zijn?

Nog even voor de basis set, een 180 is dus goed, alleen de keuze voor welk merk is nog een vraag.

Wie leverd grotere schotels, welke site in Nl kan ik bekijken voor prijzen en fotos?<p>Martyin

Geplaatst:

Sorry Martyin, ik ben niet bekend met satellietspullen op de Nederlandse markt. Gewoon het www afzoeken zou ik zeggen met Google of zo.

Je kunt ook weersatellieten ontvangen met zo´n schotel. Meteosat bijvoorbeeld, ik geloof in de S-band (1,4Mhz) maar daar kun je dan ook een lange Yagi antenne voor nemen. 1,8 mtr heb je daar ook niet meer voor nodig, tegenwoordig.<p>Groeten, Fred smile.gif" border="0

Geplaatst:

@ martyin. Ik gebruik hier een jeager SMR 1224 horizon to horizon motor. Hij kan schotels tot 2.40m aan en kan van 80 00st tot 80 west draaien.

Ben er erg tevreden over. Meer info:

http://www.jaeger.com.tw/tvro/1224.htm

De prijs valt best wel mee vergeleken met een Egis.

DM8000 HD - Newnigma

VU+ duo - PLI

Triple dragon - PICmod cronbear1 image

Echostar 7000 viaccess

Gregorian 120 & 90 cm

Visiosat bisat

Gast
Dit onderwerp is nu gesloten voor nieuwe reacties.