Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Bij allerlei ontvangers kom ik tegen dat er een enigma (of enigma2) image beschikbaar is of komt. Dat schijnt echt fantastisch te zijn maar nergens kan ik achterhalen wat nou precies het geweldige daarvan is.

Wat is het, wat kan het,wat doet het? En is het een reden om een bepaalde ontvanger te kopen of juist te laten staan.....

HELP?

Groeten,

Patrick

VU+ Duo (Dream Elite), Echostar 5020

Geplaatst:

Volgens mij is Enigma de naam van de grafische interface welke bij de Dreambox (wellicht ook andere linux-) machines gebruikt wordt. Ik zie het als KDE of Gnome ofzo, maar ik heb geen Dreambox dus hang me er aub niet aan op.

edit:

Aanpasbare (skins en plugins) UI voor de Dreambox

http://nl.wikipedia.org/wiki/Dreambox

Als je een tweaker bent, en je hebt genoeg geld... dan moet je zeker een dreambox kopen smile

Geplaatst:

niemand wordt opgehangen wegens enkel een uitspraak.

enigma 1 en 2 is enkel per licentie toegestaan aan bepaalde partijen

of er andere partijen zijn met zo'n toestemming is niet publiek

het is sterk vereenvoudigd weergegeven een firmware die veel kan met de hardware en de periferie

"indien compatibel" met die hardware en periferie (driverafhankelijkheden etc)

je zou ervan uit mogen gaan dat je dat wel als verkoop argument kunt wegen

zelfs op echte (oorspronkelijke) enigma machines is het transporteren van vernieuwde enigma versies extreem lastig en principieel te foutgevoelig (hardware en periferie)

voorbeeld op de dreambox 7020 kun je test images plaatsen die van enigma 1 een enigma 2 receiver maakt.

na veel uitleg en informatie kun je stellen dat het speciale van enigma enkel tot z'n recht komt op de receivers die initieel ervoor bedoeld waren. (de dreambox)

chiao

The Beat Is Rhythm

Club des Belugas

Geplaatst:

Hoi,

Enigma is de koppeling tussen mens en machine. De mens in dit geval de gebruiker en de machine in dit geval de op linux gebaseerde ontvanger.

Het speciale van enigma is het open source kenmerken die het bezit, veel (hobby)programeurs maken hier gebruik van om extra functie's of de 'looks' van de machine aan te passen.

Het betekent ook dat de gebruiker zelf redelijk vergaande aanpassingen kan maken. Bijvoorbeeld het aanpassen van gebruikte lettertype en indelingen in van de menu's, maar ook het toevoegen van softcams of webcam output of weerberichten, mp3 spelers enz.

Omdat dat allemaal zo makkelijk kan is er op het internet ook legio aanbod gebaseert op enigma.

Geplaatst:

Dus.... moet ik enigma zien als xbmc (XBox Media Center) voor de xbox? (voor diegenen die xbmc niet kennen: xbmc kan je op een gefixte xbox installeren en dan heb je ineens een mediaplayer die alles kan afspelen wat er te downloaden valt. Zelfde apparaat, andere software die er eigenlijk niet ophoort. Is dat een correcte vergelijking?

Dan mis ik nog steeds wat de bijzondere mogelijkheden zijn van enigma. Is er ergens een featurelist of wikipedia(-achtige) pagina over te vinden?

Groeten,

Patrick

VU+ Duo (Dream Elite), Echostar 5020

Geplaatst:

Nee, helaas de vergelijking is niet 100%

Juist op het gebied van het afspelen van media kent Enigma in combinatie met de toegepaste hardware z'n beperkingen. Theoretisch is er geen beperking want er kan in principe elke feature aan enigma toegevoegd worden, echter de rekenkracht van de processor en de toegepaste hardware componenten maken de beperking. wat er met een dreambox 7025 kan en niet (goed) kan is het volgende:

- Afspelen van DVD files vanaf hardeschijf intern of extern gaat tegenwoordig heel redelijk, dit gaat door afspelen van de VOB bestanden óf via een iso-image.

- Avi afspelen gaat wat minder, tenzij er gebruikt gemaakt wordt van streaming (VLC-player draait op streaming server)

- MP3 afspelen gaat goed, kan van hdd, extern, usb of CF-card.

- Alle andere media formaten kunnen alleen via een streaming server afgespeeld worden.

- e-mail lezen via IMAP protocol gaat goed.

- RSS (soort mededelingenboard)gaat goed.

- Weather reader gaat goed, echter beperkte ondersteuning.

- Internet surfen gaat niet goed

Maar, zoals gezegd alle primaire zaken die een sat/cab/terrestial ontvanger zou moeten kunnen om tv/radio programma's te tonen draaien enorm goed. Al die andere dingen zijn leuk, maar specifieke hardware werkt beter. En dat geldt denk ik ook voor de Xbox, die kan goed spelletjes afspelen, de rest is maar bijzaak. Een combinate Xbox en Dreambox is ideaal.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen