Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Al lange tijd gebruik ik probleemloos een DiSEqC-switch (Maximum) voor twee satellieten. Tot voor kort voor de combinatie 13oost en 8west.

Nu heb ik 8west vervangen door 19,2oost.

Plotseling duurt het booten van mijn ontvanger (Humax F1-Fox) ongeveer 10 seconden langer dan met de vorige opstelling. Maakt niet uit op welke zender, ook op Hotbird. Daarna functioneert alles weer normaal.

Nu komt het vreemde. Dek ik de LNB voor Astra af met aluminiumfolie en start ik op met een zender op Hotbird, dan boot de ontvanger ineens weer binnen enkele seconden.

Wie kan dit verklaren?

Groeten van de zolder.

Geplaatst:

Het is erg vreemd, maar mijn gok is:

De 19 oost LNB is half defect en wordt door oversturing instabiel, trekt daardoor teveel stroom, en haalt daarmee de ontvanger weer onderuit. Tijdens het booten staat de DiSEqC switch altijd even op poort A (=19 oost LNB ?) nog voor het eventuele commando voor poort B, vandaar dat opstarten met 13 oost niet uitmaakt.

Een Maximum DiSEqC switch kan trouwens opgeblazen worden door "live" connectors om te wisselen, ook al maak je geen kortsluiting. blush

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Geplaatst:

Ik heb ook gedacht aan een defecte LNB of een defecte switch. (Astra-LNB is tijdens verplaatsen even per ongeluk "live" los geweest van de plus-pool, aardmantel was nog wel verbonden.)

Met de ontvanger afgekoppeld van de voeding, heb ik daarom de LNB's al van poort gewisseld. Dit maakt geen verschil voor het trage booten.

Wel bootte de ontvanger probleemloos met alleen een LNB op poort B (was toen Hotbird).

Om niet nog eens van alles los te hoeven draaien wilde ik toen uitsluiten, dat het niet aan het inkomend satellietsignaal op de LNB ligt. Met als resultaat: geen satsignaal op poort B (is nu Astra), dan geen probleem met booten.

Dus de vraag blijft: wat heeft wel of geen satellietsignaal op een niet-actieve LNB te maken met het booten van de ontvanger?

Groeten van de zolder.

Geplaatst:

Ik heb ondertussen het DiSEqC-signaal in de ontvanger voor de Astra-LNB (poort B) uitgeschakeld. Resultaat: booten verloopt probleemloos.

Het lijkt er dus op, dat er iets mis is met de Astra-LNB. Al begrijp ik nog steeds niet, waarom het weghalen van het satsignaal verschil maakt voor het booten.

Groeten van de zolder.

Geplaatst:

Vraagstuk opgelost! Geen kapotte LNB of switch.

Ik herinnerde mij iets over een firmware update check tijdens het booten. De update check is op mijn Humax gekoppeld aan de Astra 1. Tot nu toe had ik nooit Astra 1 en was ik dus ook niet gewend aan de tijd die die update check duurt.

Simpelweg het hernoemen van de satellietnaam voor 19,2 oost in de ontvanger was de oplossing: boottijd weer teruggebracht naar enkele seconden.

Groeten van de zolder.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen