Ga naar inhoud

Cat6 of coax

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik ga de keuze maken om schotel te plaatsen in de nieuwbouw. Men raad mij aan om reeds een Cat6 (ipv Cat5) en een coax tesamen te laten trekken naar alle kamers, zodat de toekomst verzekerd is. Hierdoor zou ik kunnen TV kijken en eventueel later Internet via de schotel laten gaan. Is dit zo ?

• Moderator
Geplaatst:

Mijn ervaring, na een paar keer verhuisd te zijn, is dat het absoluut geen kwaad kan bij de nieuwbouw extra leidingen en kabels te trekken.

Achteraf is dit meestal onmogelijk, en heb je spijt, dat je het bij de bouw niet meteen hebt laten aanleggen.

Of je het in de toekomst werkelijk gaat gebruiken voor internet is echter onzeker.

Woon je in een dichtbevolkt gebied, dan is een bekabeld lan internet handiger dan bijvoorbeeld wireless lan. Je hebt dan minder last van andere gebruikers van de frequenties.

Internet via satelliet is een optie wanneer je in een buitengebied woont, zonder de mogelijkheid een snelle adsl aansluiting te kunnen realiseren. Het heeft echter zijn eigen voor en nadelen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

..maar het is dus zeker goed om CAT kabel en sat kabel overal in je huis te leggen ( of in iedergeval de loze pijpen zodat je ze later erdoor kan trekken). Ik heb mijn appartement ook over bekabelt met sat en CAT kabel. Ik heb er veel plezier van. Alles (met ethernet aansluting) wat bij mij vast staat heb ik met CAT bekabelt. IS toch sneller als wireless. Alleen mijn laptops gebruik ik wireless.

Beter 1 sateliet in de lucht dan 10 in de hand

Philips 7072, 2000, 5400 (7005)

Kathrein CAS90,UAS485 + een paar andere LNB's

H126 kabel, Matrix reborn, revolution, ORF

• Moderator
Geplaatst:

Geheel mee eens, beter te veel loze leidingen als later hakken en breken.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Ik kon gelukkig 2 bestaande leidingen hergebruiken, daar ik geen kabel nodig heb in de woonkamer en geen telefoon op de slaapkamer.

Voor netwerk kun je evt. uitwijken naar powerlan. Dat schijnt vrij rap te werken.

Visiosat Big Bisat (0.8W, 9, 13,19.2,23.5,28.2) 3 x Inverto quad, 2 x Alps quad, 1 x Venton rocket 2 x Disecq 1/8 1 x Diseqc 1/10

VU+ Ultimo 4k DVB-S FBC/DVB-C FBC,WD AV GP WD20EURS, 2TB @ Panasonic tx-50exw784 + Logitech Harmony 665
Qviart Lunix 4K @ Panasonic TX-L42E5 + Logitech Harmony 700

Ziggo start CI+

Geplaatst:

Slim idee, hebben wij ook en is ontzettend handig.

Vergeet ook niet om leidingen te leggen voor je luidsprekers. Dat is er bij ons tussendoor geglipt waardoor vooral de achterspeakers niet makkelijk te bedraden waren.

Geplaatst:
Origineel bericht van: JoeC
Slim idee, hebben wij ook en is ontzettend handig.

Vergeet ook niet om leidingen te leggen voor je luidsprekers. Dat is er bij ons tussendoor geglipt waardoor vooral de achterspeakers niet makkelijk te bedraden waren.

Ja klopt, heb ik ook gedaan er lopen pijpen van de ene hoek naar de andere hoek door de hele woonkamer voor de luidsprekers

Geplaatst:

Als je toch gaat bouwen dan inderdaad direct de leidingen (laten) leggen. Ik heb tijdens de renovatie van onze woning ook naar alle "media-punten" twee extra leidingen gelegd, eentje met 2 maal cat5 en eentje met 2 maal sat-coax.

Ik heb een "media-punt" in iedere slaapkamer, logeerkamer (wordt op dit moment gerenoveerd), bij de tv-audio wand en in mijn kantoor. In mijn kantoor heb ik nog 6 cat5 extra getrokken. In de muur onder de keukentafel heb ik ook nog 2 maal cat5 liggen (zonder sat-coax). Dat is erg handig en die wordt ook regelmatig gebruikt voor een meeting aan huis of door de kids. Ik heb 400 meter cat5 liggen en gebruik twee switches. Wireless wordt ook wel gebruikt, maar meestal plug we even in.

Keuze cat5 of cat6? Daar kan ik niets zinnigs over zeggen.

Internet via satelliet zou ik op dit moment alleen kiezen als er geen andere opties zijn.

3 x DM8000 2TB | 17/8 Multiswitch | PCH A110 & C200 | Synology NAS DS1511+ | iPad 1

Dreambox image: PLI of zo

• Moderator
Geplaatst:

't zit er wel voor 30 jaar in.

Misschien tog maar meteen glas meetrekken?

Geplaatst:

Origineel bericht van: WPW
cat5e is voldoende voor gigabit en ietswat goedkoper dan cat6.

Ach voor die prijs zou ik gelijk afgeschermde CAT 6 doen (heb ik zelf ook gedaan). Is iets beter

Geplaatst:

Shielded is beter maar alleen als de schield ook is aangesloten.

Je hebt hier een aparte connectoren en montage dozen voor nodig.

Doe je dit niet neem dan gewoon CAT5E als de schield niet correct gemonteerd is gaat het werken als 1 grote antenne!

CDS: Wij bieden goede beeldkwaliteit, dat u geen goed beeld heeft ligt niet aan onze bandbreedte.

Geplaatst:

Wat is nu het beste? Waarom bestaat cat6 dan? Ik ben ook aan het bouwen en moet dit spoedig voorzien. Ik was ook van zin om ineens cat6 te voorzien... Nu hoor ik hier dat dit geen nut heeft? Kan ik bijna niet geloven.

Geplaatst:

je kan toch ook alleen loze leidingen leggen, en als het zover is dat je aan de cat 5,6 of misschien al 7 erin trekken.

zal wel een trekdraadje erin doen dat je zeker weet dat de buis open is.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen