Ga naar inhoud


Drs. IJzerbout quizvraag #2...


Gast Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

Gast Drs. IJzerbout

Radio Luxemburg op 1440 KHz had in z´n bloeitijd een vermogen van 1,3 MW.

Er zijn nu, vandaag de dag, nog steeds enkele langegolf zenders met vermogens tot 2 - 2,5 MW

En dat zijn niet de sterkste.

 

Maar wilde je parate kennis testen of opzoekcapaciteiten?

Als het zo makkelijk in Google te vinden was had ik de vraag niet gesteld.

 

satvet zit er dicht bij maar het is nog niet goed.

Volgende tip: de zender stond niet in Nederland.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gast Drs. IJzerbout

Haarp doet max 3,6MW... Nog steeds erg veel

http://en.wikipedia.org/wiki/High_Frequency_Active_Auroral_Research_Program

 

Ik lees inderdaad op Wikepedia dat het bij het HAARP projekt (waar ik nog nooit van gehoord had) om een vermogen gaat van 3600 kW. Bij een frequentie tussen 2,8 - 10 MHz.

 

De zender waar ik op doelde had ook een vermogen van 3600 kW bij een golflengte van ´s nachts 7,8 en overdag 15,6 kilometer

Die 3600 kW was maximaal haalbaar, in de praktijk werd een minimaal vermogen van 2400 kW en voor testdoeleinden het maximale vermogen van 3600 kW gehaald.

Bij boven de 2400 kW ontstonden er zulke problemen dat zelfs de spijkers van het gebouw waar de antenne-verlengspoel was ondergebracht roodgloeiend werden en het hout begon te branden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Het ging dus om Radio Malabar op de Malabar hoogvlakte (Nederlands Oost-Indië), het tegenstation van Radio Kootwijk.

Op 5 Mei, 1923 wordt Radio Malabar (in de buurt van Bandoeng, Java) officieel in bedrijf genomen.

Het was de bedoeling een draadloze telegrafie verbinding met het moederland te onderhouden.

Dr. C.J. de Groot was hiervan de geestelijke vader en paste een booglampzender toe. "De grote Booglamp" werd ie genoemd.

De golflengte was ´s nachts 7,8 en overdag 15,6 kilometer

 

Toen de zender goed en wel in bedrijf ging was de techniek eigenlijk al achterhaald en had de kortegolf met alle voordelen van dien zijn intrede gedaan.

 

Feit is dat het werkelijk gelukt is een draadloze verbinding te onderhouden over een afstand van 12.000 km.

Als je nagaat met wat er toen voor een beperkte middelen gewerkt werd, sta ik hier toch wel even bij stil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Nou en of er QRM was.

Die booglampzender stoorde nog op meer dan 50 km afstand.

Vandaar dat het ontvangststation meer dan 50 km afstand werd opgebouwd.

In Nederland was dat in Sambeek en op Java o.a. Rantja Ekek.

 

De ontvangers waren uiterst eenvoudig, van kristal (coherer) tot 1, 2 of 3 lamps ontvangers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

En wat die QRM betreft, in de tropen heb je natuurlijk altijd last van tropenstoringen die we hier niet of nauwelijks kennen.

Natuurlijk veel onweer en elektrische ontladingen.

Vandaar dat later in de tropen de z.g. tropenbanden werden toegepast. Van 90 tot 120 mtr. geloof ik.

Is minder storing op in die landen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet je ook eens nagaan hoe snel in die tijd de

ontwikkeling ging.

In 1923 met pijn en moeite via de lange golf een vebinding

naar indie ,17 jaar later (tweede wereld oorlog) was het

al heel normaal dat de (oorlog)schepen van overal op de wereld

met de thuisbasis verbinding maakt (ook al met telex ,phonie

weet is niet)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Verder niets in het onderwerp geschreven om jullie nieuwschierigheid op te wekken. . . .

FAQ
5. Vragen stellen? Kies de juiste methode - Wees duidelijk met je vraagstelling en onderwerp . . .
Onderwerpen plaatsen in de aard van "snel leren", "wat is er aan
het gebeuren", "och", "kweetniet", "help help!!", "ombouwen", "de eerste keer" of "is dit wat" gaan nergens over en zijn er de oorzaak van dat mensen niet meer de mogelijkheid hebben gericht te zoeken naar bepaalde berichten. Geef in het onderwerp dus duidelijk en kort aan waar jouw vraag of bericht over gaat.

Gniffel, gniffel, ik weet het een beetje plagen.

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8. Bezwaren -Heb je bezwaar op een beslissing die is genomen door een administrator of moderator dien je je via contactformulier of PM te melden. Niet openlijk via het board!

Jouw bezwaren zullen niet zonder meer worden beantwoord, maar wel altijd ter kennisgeving worden aangenomen.

 

 

 

gnagnagnagna :D

 

Plagen ben ik ook goed in :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Gast Drs. IJzerbout

Origineel bericht van: HotbirdDoel je hier op de "Heater" uit het High-frequency Active Auroral Research Program (ofwel HAARP)??

 

Vermogen maximaal honderd miljard watt!!

 

Ron

Haarp doet max 3,6MW... Nog steeds erg veel

http://en.wikipedia.org/wiki/High_Frequency_Active_Auroral_Research_Program

 

Ik vond wat interessants vanwege dit HAARP project.

Moonbouncing.

 

het verslag..!

Best wel interessant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...