Ga naar inhoud

Moteck sg2100A met hardware limieten op 70 graden

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb dit weekend een nieuwe Moteck SG2100A geïnstalleerd.

Deze nieuwe rotor blijkt een feature te hebben die mijn oude rotor niet had: instelbare hardware limieten.

Dat klinkt mooi, maar die kun je maximaal instellen op 70 graden oost en west. Dat is voor de meesten voldoende, maar de rotor wordt nog steeds verkocht met de specificaties van 75 graden oost-west, maar dan mis ik toch 10 graden. In mijn geval betekent de 'verbetering' dat ik 68.5 oost niet goed meer kan ontvangen. frown

Geplaatst:

Mijn Moteck draait (zonder modificaties o.i.d.) gewoon door tot iets voorbij 72 graden oost. In heel de Benelux zou 68,5 oost dus gewoon moeten lukken.

De USALS van mijn Topfield heeft een bug/gebrek en werkt maar tot 65 oost. Voor 68,5 en 72 oost gebruik ik dan ook DiSEqC 1.2 i.p.v. USALS.

De gradenverdeling op de Moteck komt NIET overeen met satellietposities, ook al corrigeer je die met je lengtegraad.

Met het Moteck bereik van +/- 75 graden, zou je vanuit de Benelux (lengtegraad 5 oost) van 75 oost tot 65 west moeten kunnen draaien. Dat haal ik zelf dus net niet, maar kom er wel erg dichtbij.

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Geplaatst:

Heb jij ook de versie met de hardware-limieten dan?

Volgens de beschrijving zitten die op 70 graden en ik krijg de motor ook met de handbediening niet voorbij die limieten.

Hij haalt dus domweg de geclaimde 75 graden niet.

Vanuit mijn locatie zit de 68.5 op 73.7 graden (volgens dishpointer.com). Als de rotor maximaal oost staat kan ik ook zien aan de satfinder dat ie nog een stukje verder had moeten draaien. (lnb iets doorduwen)

Met de 'oude' versie van de Moteck SG2100A was dit geen enkel probleem, maar die had geen hardware limieten en liep dan ook gewoon door naar 75 graden.

Geplaatst:

Ik begrijp eigenlijk niet wat je met "instelbare hardware limieten" bedoelt. En ik wist niet van een andere Moteck versie, heeft die een afwijkend typenummer?

Er zitten vaste eindschakelaars in mijn Moteck (kloon "Palm"). Er zijn knutselaars die de behuizing openmaken en die overbruggen, om zo wat verder door te kunnen draaien, en nemen bewust het risico bij te ver doordraaien vast te lopen.

In DiSEqC 1.2 zijn wel (softwarematig) limieten naar de Moteck te configureren, maar dat bedoelde je denk ik niet.

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Geplaatst:

Er is geen afwijkend typenummer.

Ter verduidelijking heb ik even een pdf gemaakt van de gebruiksaanwijzingen. Pagina 1 is het voorblad van de 'oude' Moteck. Pagina 2 is het voorblad van de nieuwe Moteck, met een gele markering op de nieuwe feature.

Op pagina 3 kun je lezen hoe de feature werkt en hoe in te stellen tot maximaal 70 graden. In de technische specificaties staat desondanks nog steeds 75-75 graden.

Moteck.pdf

Geplaatst:

Bedankt voor de gebruiksaanwijzingen, weer wat geleerd, en iets om op te letten bij de aankoop van een Moteck!

Bij mij is die instelbare hardware limit er inderdaad niet.

Als je de Moteck niet open wil maken, lukt het misschien 68,5 oost te ontvangen met een extra LNB en de Moteck zo ver mogelijk oost gedraaid?

@ Sjaak, ik denk dat die USALS bug alleen in de 5000CI zit. Bij een satellietpositie voorbij ca. 65 oost zegt de Topfield "bekijk het maar, ik wil niet zo laag" en stuurt de Moteck naar de centrale positie. Hier is ook iemand die er last van had (onderste post).

Geplaatst:

volgens mij ligt het aan de motor heb het zelfde probleem met de SAB SUPER HD ,DE TF700HSCI EN DE ARION 9300 van 60 oost naar 68,5 gaat hij niet naar 68,5 oost maar weer terug naar het westen.

--------------------------------

johan

Geplaatst:

Jullie hebben gelijk het is de Moteck die met USALS niet tot zijn limieten wil gaan.

Want ook met de Vantage X221TSCI werkt USALS prima tot en met 62 oost. Vervolgens naar 68,5 oost sturen gebeurt er niets.

Dus vanaf 68,5 oost met DiSEqC 1.2 werken!

Geplaatst:

De Moteck van 1664 heeft instelbare hardware limieten, blijkbaar is daarvan het bereik wat kleiner dan van Motecks met vaste hardware limieten. Dit is wat 1664 geconstateerd heeft, want met zijn oude Moteck kon hij wel satellietpositie 68,5 oost bereiken!

Ik wist in het begin nog niet van de verstelbare Moteck versie, vandaar dat ik voor zijn probleem in de verkeerde richting zocht.

Geplaatst:

Ik heb zojuist eens precies uitgezocht tot hoever ik kan gaan met USALS op de Moteck: tot 66,2 oost.

Deze waarde en mijn coordinaten (5.5 E, 51.8 N) ingevoerd in deze calculator. Daar komt voor "Azimuth angle on motor" precies -65 uitgerold. Dit is dus de waarde op de schaalverdeling op de Moteck (als ik erop kijk klopt dat inderdaad precies).

Deze waarde van 65 graden is me iets te toevallig. Dit zijn de limieten die bij Stab horen, die ook de USALS software geschreven heeft die veel in ontvangers toegepast wordt.

Mijn vermoeden is nu dus dat veel ontvangers dezelfde USALS software hebben met die beperking tot +/- 65 graden.

DiSEqC 1.2 aansturing heeft niets met Stab's USALS te maken, USALS is alleen een stukje software in de ontvanger dat de juiste aansturing berekent.

Geplaatst:
Origineel bericht van: hvdh
Mijn Moteck draait (zonder modificaties o.i.d.) gewoon door tot iets voorbij 72 graden oost. In heel de Benelux zou 68,5 oost dus gewoon moeten lukken.

De USALS van mijn Topfield heeft een bug/gebrek en werkt maar tot 65 oost. Voor 68,5 en 72 oost gebruik ik dan ook DiSEqC 1.2 i.p.v. USALS.

De gradenverdeling op de Moteck komt NIET overeen met satellietposities, ook al corrigeer je die met je lengtegraad.
Met het Moteck bereik van +/- 75 graden, zou je vanuit de Benelux (lengtegraad 5 oost) van 75 oost tot 65 west moeten kunnen draaien. Dat haal ik zelf dus net niet, maar kom er wel erg dichtbij.

-----------------------------------
De door mij gebruikte FTE Dimo 120+ gaat i.d. ook net als bij jou tot iets voorbij 72 oost.

Door kennis delen, wordt men wijzer.

Dreamb720-Gibertini-125-MTI AP82-XT2N twin FTE DiMo 120+ Diseqc mot.

Philips HD ontvanger twin Duo lnb Triax 80 cm

Kathrein . Signaalmeter en Inp.reflectometer

Geplaatst:

Ik had een Moteck en heb toen dat probleem heel eenvoudig opgelost: openschroeven en de limiter eruit halen. Daarna kon ik gewoon naar ABS 1 op 75 oost kijken. Wel uitkijken dat je hem dan niet tot het uiterste einde laat draaien. Met mijn toenmalige Triax 110 ging dat perfect.

Nu gebruik ik een Golden Interstar en die gaat van 80 tot 80....

Met vriendelijke groet,

Nizinny

Laminas OFC-1200, MTI Highline, Topfield 7700HSCI

Geplaatst:

Hallo Nizinny,

Da's een goede tip, welk type Golden Interstar is het precies: GI50-120, HH100 of HH120 ?

P.S.: ik heb ruim een maand geleden een P.M. gestuurd...

Geplaatst:

ik heb hier nog een nieuwe digipower daar van de deksel er af geschroeft en de mech limit er uit gehaald maar hij gaat nog steeds niet verder dan 65 oost.aangesloten op de echostar 808.bij ingave van 68.5 oost gaat hij weer naar de nul stand.WAAROM ? ????

Geplaatst:

ik heb hem niet in gebruik hoor alleen om te testen.bij gebruik van USALS niet verder dan 65 oost en bij gebruik van diseq gaat hij wel verder.

-----------------------

johan

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen