Ga naar inhoud


DVB-T zender Pfaffenberg bijna bedrijfsklaar. (mooie foto´s)


Gast Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten


  • Reacties 38
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Origineel bericht van: Ou-Tannu

iig niet met de standaard kpn pruts antenne :P


Het heeft mij altijd verbaasd dat KPN ze niet gelijk verrijdbaar
maakten. :D

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: EdjeKroketje
Origineel bericht van: DX'r

In Duitsland stoken ze gewoon met veel meer ERP power (max=100kW); ND en vanaf hoog gesitueerde masten. Hier stookt men max. 40kW vanaf lage masten en dan ook nog eens met een gericht diagram. cry

Alsof die 4dB verschil maakt laugh

4dB + ND = genoeg om de indoor bedekking te verbeteren want die is nu op zijn zachtst gezegd niet best in en rondom sommige grote steden.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke grote stad heb je het over waar de dekking niet goed is? Ik ben van mening dat heel veel meer zendmasten met een kleiner vermogen beter werkt dan enkele hoge met een groot vermogen. Op grote afstand gaan er tientallen extra dB's verloren aan verliezen in bomen en obstakels. Je kunt beter het signaal uitzenden dichtbij de grootste groepen kijkers. Alleen op die manier wordt indoor ontvangst voor veel kijkers mogelijk. Die 100 kW is trouwens een grote uitzondering, 50 kW komt in Duitsland veel meer voor. Overigens gebruikt Duitsland meestal 16 QAM 2/3 dat is ook 3 dB winst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Ik ben van mening dat heel veel meer zendmasten met een kleiner vermogen beter werkt dan enkele hoge met een groot vermogen.

 

Daar heb je waarschijnlijk gelijk in maar dat zou in een land met de oppervlakte als Duitsland veel te duur worden.

Komt nog bij dat Duitsland bergen en heuvels heeft, dus het ligt voor de hand zo´n zender op een berg/heuvel te zetten en je reikwijdte is enorm.

 

Als ik bijvoorbeeld op de autoradio naar BR1, Pfaffenberg 95,6 MHz (mijn favoriete zender :D) luister, dan kan ik minsten 100 km rijden voordat de ontvangst echt slecht wordt.

Interessant is dat BR4 vanaf dezelfde zendlokatie al veel eerder het loodje legt. Die heeft maar 500 whiskeys in vergelijking met BR1 50 KW

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Ik ben van mening dat heel veel meer zendmasten met een kleiner vermogen beter werkt dan enkele hoge met een groot vermogen.

Daar heb je waarschijnlijk gelijk in maar dat zou in een land met de oppervlakte als Duitsland veel te duur worden.
Komt nog bij dat Duitsland bergen en heuvels heeft, dus het ligt voor de hand zo´n zender op een berg/heuvel te zetten en je reikwijdte is enorm.

Als ik bijvoorbeeld op de autoradio naar BR1, Pfaffenberg 95,6 MHz (mijn favoriete zender :D) luister, dan kan ik minsten 100 km rijden voordat de ontvangst echt slecht wordt.
Interessant is dat BR4 vanaf dezelfde zendlokatie al veel eerder het loodje legt. Die heeft maar 500 whiskeys in vergelijking met BR1 50 KW


Drs. IJzerbout,
Rijden en alcohol gaan niet goed samen. :D
Toch wel gek dat je dan met meer op verder kunt rijden. Misschien omdat je dan de kontrole post gewoon onver rijd. laugh

mvg
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: OFDM
Welke grote stad heb je het over waar de dekking niet goed is? Ik ben van mening dat heel veel meer zendmasten met een kleiner vermogen beter werkt dan enkele hoge met een groot vermogen. Op grote afstand gaan er tientallen extra dB's verloren aan verliezen in bomen en obstakels. Je kunt beter het signaal uitzenden dichtbij de grootste groepen kijkers. Alleen op die manier wordt indoor ontvangst voor veel kijkers mogelijk. Die 100 kW is trouwens een grote uitzondering, 50 kW komt in Duitsland veel meer voor. Overigens gebruikt Duitsland meestal 16 QAM 2/3 dat is ook 3 dB winst.
KPN zet Roosendaal aan en een paar kilometer verderop in Bergen op Zoom is het al niet meer te ontvangen; = 1 voorbeeld welke het afgelopen jaar voorbij kwam op dit forum:
Citaat:
Kijkende naar mijn verwachtingen en hopen en de huidige realiteit.. Pet. Met een binnenantenne achter het zolderraam trek ik magertjes bouquet 1 en 2 binnen. 3 en 4 gaat niet eens op die manier. Dat zal dus met een KPN/Funke DSC300 Haaienvin ook niet lukken. Ik zal er binnenkort nog een hark op richten op wat andere plekken in/op het huis, maar het signaal is absoluut niet waar ik op hoopte. Ik vreesde er ook al voor. Schoten komt trouwens beter binnen door datzelfde raam!
Het geklaag zal voortduren.
Tip voor de topmannen van KPN als ze meelezen: zet een mast in Woensdrecht, Steenbergen of Tholen. Blaas de commerciëlen op kanaal 48, 29 en 32 lekker rond (is geen probleem daar dat tussen Goes en Roosendaal zit). Blaas kanaal 30 (publieken met Omroep Brabant) alleen gericht naar Bergen op Zoom en demp het compleet richting Londen. Blaas kanaal 54 (publieken met Omroep Zeeland) Zeeland in, en demp het volledig naar Brabant zodat Limburg er geen last van heeft. Betere dekking in oost-Zeeland en in west-NB, 2 plaatsen waar het nu niet echt over wil houden.
Link naar reactie
Delen op andere sites

De zender in Roosendaal is ook voor binnenontvangst in Groot Roosendaal bedoelt, niet voor Bergen op Zoom. Dat redt je ook niet. Verder is makkelijk om rondstralend te zijn als je redelijk van de grens afzit. Nederland is klein. Vaak is de grens dichtbij waardoor KPN gedwongen wordt vanwege internationale afspraken om de straling richting buurland te reduceren. Dit geldt in het westen overigens ook, omdat de signalen zich veel beter voortplanten over water. Dus om Engeland niet te storen moet dat afgeschermd worden. Overigens gebeurt dat in die Landen ook.

Als voorbeeld de Duitse zender Wesel die richting NW (Nederland) gereduceert is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb niet de beschikking over de exacte gegevens van de DVB-T zenders maar wel opgave volgens de Bundesnetzagentur. Daar zie ik dat Roosendaal richting Bergen op zoom wel 10 dB minder vermogen afstraalt. Aangezien het al geen groot vermogen is lijkt het wel verklaarbaar dat het tegenvalt. Het is aannemelijk dat KPN beperkingen heeft ten aanzien van de ERP en richting. Dat er gekozen wordt voor bestaande masten in plaats van betere opstelpunten die dan nieuw gebouwd moeten worden is natuurlijk een afweging van kosten, tijd en verwacht effect op de dekking. Is Bergen op zoom geen plaats die door Goes bediend moet worden? Het heeft mij al wel heel lang verbaasd dat Goes maar 10kW uitstraalt. Als het inderdaad te maken heeft met internationale afspraken dan is dat flink balen. Ik vind condities zelf helemaal geweldig maar voor een efficient frequentiegebruik is het een ramp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

vertel dat eens aan die fransoosjes laugh

 

die blaffen de hele ether maar vol met van alles en nog wat..

 

grensoverschrijdend? Boeiend, dat intereseert ze schijnbaar niet frown

 

 

Philips LNB, 60cm pan, HVR-5500 DVB-S/S2/C/T, Cinergy HTC stick DVB-C/T, FS DVB-T stik

HVR-5500 -> CDS/TVV / Ziggo Digitaal

Cinergy HTC -> Ziggo Digitaal / FM

FS DVB-T -> Digitenne

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat van de Bundesnetzagentur dat zijn de gegevens uit internationale afspraken. Daarom hebben die duitsers ook die gegevens van al die landen. Dus om dan hier de KPN te verwijten dat ze niet rond willen stralen is wel beetje kort door de bocht blijkt maar weer eens wink

 

Origineel bericht van: Ou-Tannu
vertel dat eens aan die fransoosjes laugh

die blaffen de hele ether maar vol met van alles en nog wat..

grensoverschrijdend? Boeiend, dat intereseert ze schijnbaar niet frown

Als je meer dan 100 km van de grens zit heb je sowieso niet veel meer met buitenland te maken he wink Daarom kunnen die fransen gewoon lekker hun gang gaan, net als de Duitsers. BEHALVE in de grensstreken ;)Nederland is nu eenmaal bijna 1 grote grensstreek wink

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaar dat er 1 of andere kuttige franstalige radio zender op de middengolf een lokale zender er uit weet te drukken?

 

( ja ik weet dat de middengolf ver kan dragen )

 

afijn ga je eens met een oude antenne spelen voor DVB-T blijkt t kreng dus niets boven K32 te willen pakken..

lang leve de dubbele telescoop antenne uit t jaar 0 :+

 

 

 

Philips LNB, 60cm pan, HVR-5500 DVB-S/S2/C/T, Cinergy HTC stick DVB-C/T, FS DVB-T stik

HVR-5500 -> CDS/TVV / Ziggo Digitaal

Cinergy HTC -> Ziggo Digitaal / FM

FS DVB-T -> Digitenne

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: OFDM

Is Bergen op zoom geen plaats die door Goes bediend moet worden?

Ik kijk nog steeds meestal naar Goes. De torens in Goes en Roosendaal zijn ongeveer even hoog, en naar is gebleken: 10kW over 27km of een vermogen van likmevestje over 12km is lood om oud ijzer.

En 27km is ook met de buitenantenne van KPN gewoon teveel. Digitenne met binnenantenne kan normaal tot +/- 10km en met buitenantenne tot +/- 20km. Daarna ga je een betere antenne nodig hebben en/of problemen krijgen met bouquet 3 en 4, en sowieso problemen met vonkbruggen.
Citaat:
Het heeft mij al wel heel lang verbaasd dat Goes maar 10kW uitstraalt. Als het inderdaad te maken heeft met internationale afspraken dan is dat flink balen. Ik vind condities zelf helemaal geweldig maar voor een efficient frequentiegebruik is het een ramp.

Goes deelt wat kanalen met Frankrijk, dat zal er zeker mee te maken hebben. Ook nationale afspraken zijn echter een probleem: Limburg gebruikt ook kanaal 54.

Maar het zijn dit soort berichten waardoor ik me echt afvraag waar men mee bezig is:

Citaat:
Sinds een aantal weken is Radio Stad FM de lokale omroep voor de gemeente Roosendaal ook te ontvangen via de 107.8 FM vanuit Moerstraten.

Ik had al best knappe ontvangst van Stad FM op 107.1 hier, en ik zit een aantal kilometers verder van de zendmast in Roosendaal dan de inwoners van Moerstraten. Tenzij het straaldiagram uit Roosendaal opeens een deuk heeft richting Moerstraten moet dat daar dus ook prima te doen zijn.

Dus wat doen we? We zetten daar een Yagi op de kerk, zover ik met Google maps uit heb kunnen vogelen ongeveer gericht op Heerle waardoor ik Stad FM hier nu 2x ontvang.

..waarom? Waarom niet eerst echte problemen oplossen? Ze hadden daar Digitenne uit kunnen zenden (ok niet ideaal vanaf een kerk maar beter dan niets) of de broodnodige steunzender voor Radio 2. Maar wat doen we? We plaatsen een steunzender voor Stad FM want dat was toch al prima te ontvangen.

Echt, soms..

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Ik heb niet de beschikking over de exacte gegevens van de DVB-T zenders maar wel opgave volgens de Bundesnetzagentur. Daar zie ik dat Roosendaal richting Bergen op zoom wel 10 dB minder vermogen afstraalt.

Waar heb je dat precies gevonden eigenlijk? Ik kan het op die site zo niet vinden..
[edit]Ah, dat zullen de gegevens in dvb-t.zip wel zijn..

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...