Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Origineel bericht van: percies
Ik heb net een nieuw huis gekocht, en wil een nieuwe keuken gaan plaatsen, inc een inductie kookplaat. Hiervoor heb ik een 3 fasen aansluiting nodig in de meterkast. In de kast heb ik 2 meters zitten, electriciteit I en electriciteit II . onder I staat

TK320NXEn
3x 230/400V
V11969
Klasse 2

Is mijn meterkast reeds voorbereid op 3 fasen aansluiting ?
of zijn de 2 meters bedoeld voor dag/nachtstroom

Een inductieplaat heeft niet persee 3 phasen nodig,ik heb er zelf een die dat wel nodig heeft 14000 watt,maar of een plaat die oop 2 groepen werkt slechter is????????
Kosten zijn ongeveer 50 euro die de energieleverancier berekend,kosten voor een 3 groepenkast en eventueel aansluiten zijn voor je zelf.
iok heb het zelf gedaan totaal kosten 300 euro,maar als het door een bedrif gedaan moet worden reken minimaal 800 euro.
Kun je beter een ander inductie plaatje kiezen.

• Reacties 41
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

Geplaatst:
Origineel bericht van: iemand
de vastrechtkosten worden die ook hoger ?

Voor 3 phasen zijn geen extra vastrechten verschuldigd.
Geplaatst:
Origineel bericht van: M&R

Een inductieplaat heeft niet persee 3 phasen nodig,ik heb er zelf een die dat wel nodig heeft 14000 watt

14 Kw? shocked , dat lukt niet eens met 3 groepen...
230V~ X 16 A =3680 Watt/per groep 14000 Watt:3680Watt=3.804 groepen...

Maar we blijven appels met peren vergelijken, hebben we het nu over fasen of groepen???

Dit maakt namelijk veel uit voor de topic starter, een groepsuitbreiding (afhankelijk van zijn bestaande situatie en hoe de hoofdzekering afgezekerd is uiteraard) is toch iets goedkoper als een aantal fasen erbij laten aanleggen....

HCO.

It is my allegearre like folle as de ko skiet as de bolle...

ET9000, WaveFrontier 90, LT8700, Kathrein 120 cm Prime Focus draaibaar en nog wat speeltjes..

Geplaatst:
Origineel bericht van: waterstofcyanide
Origineel bericht van: M&R

Een inductieplaat heeft niet persee 3 phasen nodig,ik heb er zelf een die dat wel nodig heeft 14000 watt

14 Kw? shocked , dat lukt niet eens met 3 groepen...
230V~ X 16 A =3680 Watt/per groep 14000 Watt:3680Watt=3.804 groepen...
HCO.

wel even goed rekenen.
400V X 16A = 6400 X 3 = 19200 (19,2KW)
het gaat hier om 3Fase.
en tussen 2 fase staat 400V
Geplaatst:

Dacht dat het wel goed was, ik had het over groepen, niet over fasen tov fasen..

En volgens mij werkt een inductieplaat niet op 400 V, of heel kort misschien :D

Maar ik ben ook niet alwetend...

Maar we gaan wijken hier een beetje af van de vraag van de topicstarter.

HCO.

It is my allegearre like folle as de ko skiet as de bolle...

ET9000, WaveFrontier 90, LT8700, Kathrein 120 cm Prime Focus draaibaar en nog wat speeltjes..

Gast Drs. IJzerbout
Geplaatst:

wel even goed rekenen.

het gaat hier om 3Fase.

Dat is fout.

Je gaat nooit tussen de fasen onderling aansluiten.

Altijd fase 1 en 0, fase 2 en 0, fase 3 en 0. Dus altijd 230 volt.

Gast comtechzld
Geplaatst:

hoi

als je alleen een kookplaat heb volstaat een nieuwe nieuwe automaat (dubbel nul)zijn 2 groepen van 16amp die gelijke tijd uitschakelen dus 2 kookplaten per groep (wordt ook met een perelex aangesloten)

3 fase heb je nodig als je ook nog een fornuis er onder heb

dat is al

Greetz Comtech

Geplaatst:
Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
wel even goed rekenen.
het gaat hier om 3Fase.

Dat is fout.
Je gaat nooit tussen de fasen onderling aansluiten.
Altijd fase 1 en 0, fase 2 en 0, fase 3 en 0. Dus altijd 230 volt.

aan mijn oude kookplaat+oven zit toch echt geen nul.
alleen 3 fase en een aarde draad.
de nieuwe plaat die er nu in zit kan aangesloten worden op 2 groepen, of op 3 fase krachtstroom (ook zonder nul).
Gast Drs. IJzerbout
Geplaatst:

Huh...? Er zullen toch echt 5 draden uit moeten komen:

3 fasen, nul en randaarde.

Anders is het geen 3 fasen aansluiting.

Gast Drs. IJzerbout
Geplaatst:

Draaistroom:

L1 = zwart

L2 = bruin

L3 = zwart

0 (nul)= blauw

PE (randaarde) = geel/groen

Alles in je haard incl. bakoven werkt op 230 volt. Niks geen 400 volt, tenzij er een draaistroommotor in zit...! :D

Als alle 3 de fasen gelijk belast zouden worden, kun je de nul leiding weglaten. Dat is in de praktijk nooit het geval.

Geplaatst:

Even wat olie op het vuur, brand nog zo lekker, zelfs zonder inductie:

Hier heb je 2 soorten 3-faze:

Voor de gewone netvoeding:

een driehoek-schakeling 3 * 230 zonder Neutraal, vermoedelijk afkomstig van een transfo in ster met de Neutrale geleider aan grond, dus 3 draden met 230 tussen de fazen, en zo'n 170 V t.o.v de aarding. Kan dit vuurtje rechtstreeks aansluiten op dit net...

Drijfkracht:

3 * 400 V tussen de fazen, met neutraal

= 3 * 230 V t.o.v. de nulgeleider.

Dan dient dit vuurtje in ster te worden geschakeld met de nulleider aan het sterpunt...

Lekker stoken, Eddy eek

Gast Drs. IJzerbout
Geplaatst:

De draaistroom driehoekschakeling wordt hoofdzakelijk in de industrie toegepast. Komt in normale huishoudens niet voor.

Geplaatst:

Hierbij ingevoegd:

kwhmeter.gif:

6 klemmen, 3 van de hoofdschakelaar, 3 naar volgende foto.

zekeringkast.gif: 3 draden zw/zw/br van de meter, ZONDER nulleider.

Gaan naar differentieel 3 draden zw/zw/br Nulleider niet aangesloten.

Meter.jpg:

Meterplaatje

220 V 40 A

Wat ik echter niet begrijp is hoe je erachter bent gekomen dat wij geen normaal huishouden zijn? We willen het niet ontkennen hoor, maar we hadden het liever wat stilgehouden... (Hahaha!)

Met grappige groeten

Eddy

PS Als de voorzet goed is, koppen maar...

post-32896-1318260017,1002_thumb.gif

post-32896-1318260017,1334_thumb.gif

post-32896-1318260017,1674_thumb.jpg

Geplaatst:

Een zeer exotische aansluiting op en 170/230V 3 fase stelsel, komt in nederland, behalve een gedeelte van Amsterdam, niet meer voor.

De eindgroepen worden aangesloten tussen de fasen, een nulleider is dan niet aanwezig. Nadeel van deze toepassing is een spanningsverschil van 170 Vac op allebij de polen ten opzichte van Aarde van een eindgroep. Bij een 'normale' aansluiting met een NUL en een fase is het spanningsverschil tussen NUL en aarde nihil.

De praktische werking is uiteraard hetzelfde.

Wanneer hier een elektrische fornuis aangesloten wordt gebeurt dat op de 3 fasen zonder nul, er is immers geen nul, de 3e fase vervangt dan eigenlijk de NUL van het gangbare 230/400 stelsel. Deze 3e fase moet dan wel 2x de diameter van andere fasen zijn (bij 16A 4 of 6 qmm).

Ook bij een 2 groepen aansluiting op een 220/400 stelsel moet de NUL dubbel uitgevoerd worden.

On Topic:

De aansluiting van een electrische fornuis behoeft geen 3 fasen aansluiting te zijn, want er wordt nooit gebruik gemaakt van het spanningsverschil van 400V tussen de fasen. Tot 3600 Watt 1 eindgroep 16A, tot 7200 Watt 2 eindgroepen 16A, tot 10800 Watt 3 eindgroepen, boven de 10800 Watt 3 eindgroepen van aangepast ampérage en berekende aderdiameters.

Gezamelijke eindgroepen gebruikt voor één apparaat dienen automatisch gelijktijdig uitgeschakeld te worden, hiervoor wordt de wip van de automaten doorverbonden (samengesteld).

De gelijktijdigheidsfaktor van de gehele installatie en de ontwerpstroom van de installatie bepalen vervolgens hoeveel vermogen de hoofdaansluiting moet kunnen leveren. De keuze 1 of 3 fasen is dus afhankelijk van het totale vermogen van de installatie.

Heb je naast het fornuis bijvoorbeeld een elektrische boiler en/of zwembad verwarming of een heetwaterbooster dan is een 3 fasen aansluiting noodzakelijk, puur vanwege het te leveren vermogen. Dit heeft niets met het 3 fasen draaistroomprincipe te maken.

Het voordeel van een echte 3 fasen aansluiting tov een 3 groeps aansluiting zit in de NUL. Bij een 3 fase aansluiting is 1x de diameter voldoende, bij een 3 groeps aansluiting zou dit 3x de diameter zijn, daarom komt de 3 groeps aansluiting in de praktijk niet voor. Er bestaat ook geen goede stekker en wcd voor dus is meer een praktisch probleem.

Geplaatst:

Hulkman en Eddy Vl,

Een net van 230V/170V bestaat niet, het is altijd 230/130V ofwel een driegeleidernet van 3*230V zwevend (driehoek).

In een aantal oude industriegebieden komt dit nog voor, onder andere Brugge heeft een dergelijk net, maar deze worden in de toekomst vervangen door een 400/230V net. 400V lijn- en 230V fasespanning.

Bij een zwevend net kun je wel eigenaardig spanningen meten tov de aarde (170V misschien).

Boarder.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen