Gast Drs. IJzerbout Geplaatst: 25 november 2008 Geplaatst: 25 november 2008 Eddy VL, je hebt inderdaad gelijk, het is een driefasen driehoek aansluiting. Nu zit ik al meer dan 32 jaar in het vak. Van het huishoudelijk bestaan wist ik wel af, maar ik kon me domweg niet voorstellen dat dit vandaag de dag nog in gebruik is. Ik wist ook dat er in Amsterdam sporadisch nog wat oude 120/230 volt netten in gebruik zijn. Kennelijk is dat in Belgie ook zo. Maar zonder je te willen beledigen...dit is wel heel erg oud / ouderwets. Ik ben nu 53 en ik kan me herinneren dat ik als klein jochie met mijn elektrische trein speelde. Hiervoor had ik een regeltrafo met een primaire aansluiting van 120 volt. We hadden namelijk een 120 volt huis-aansluiting. Toen omgeschakeld werd naar 220 volt was alles in één keer 220 volt. Mijn vader was ook electricien en heeft toen speciaal voor mijn trein een stopcontact aangelegd waar 120 volt op stond. Dat ging met een driehoek aansluiting. Maar dit is zeker 45 jaar geleden. Toen ik in de 80er jaren naar Canada verhuisde deed ik het omgekeerde. Alles was 110 volt in mijn huis daar en ik had veel spullen die op 220 volt werkten en niet omschakelbaar waren. Naar het voorbeeld van mijn vader had ik overal stopcontacten aangelegd met 220 volt. Ik had daar een draaistroom ster-aansluiting: 110V/220V
hulkman Geplaatst: 25 november 2008 Geplaatst: 25 november 2008 Het symbool op de kWh meter geeft aan dat er 2 fasen aanwezig zijn met een lijnspanning van 220Vac en een virtueel Nulpunt er tussenin om aan te geven dat beide fasen een lijnspanning van 130V tov aarde opwekken. Helemaal geen draaistroom dus, want anders had het symbool wel 3 poten elks verschoven 120 graden van elkaar en een gekoppeld sterpunt welks verbonden is met een dunner lijntje naar de N. En ja, die 170V in mijn vorige bericht was beetje dom, moest inderdaad 130V zijn.
percies Geplaatst: 25 november 2008 Auteur Geplaatst: 25 november 2008 IK heb vandaag een foto genomen van mijn meter, heb al een "deskundige" ahummmmmmmmm in mijn meterkast laten kijken, deze meneer wist mij ook niet te vertellen of mijn meterkast nu wel of niet is aangepast. misschien iemand die me dit wel kan vertellen ? ben zeer benieuwd
boarder Geplaatst: 25 november 2008 Geplaatst: 25 november 2008 Duidelijk, 3fasen met nulleider 3 * 400V/230. Dat wil zeggen: 3 lijndraden waartussen 400V (lijnspanning) staat en een nulleider. Tussen de lijndraden en de nulleider bevindt zich 230V (fasespanning).
Eddy VL Geplaatst: 25 november 2008 Geplaatst: 25 november 2008 Je hebt gelijk wat de 170v betreft, heb nog eens opnieuw gemeten, het was al een tijdje geleden... Is nu ongeveer 138/140 V. Alleen heb ik mijn twijfels over het zweven, de spanning tov aarde is tamelijk symmetrisch, en bij een kortsluiting met de aarde krijg je serieuze vonken, terwijl de zekeringen eruitgaan... Ik hou het op een ster-schakeling met sterpunt aan de aarde. En dat het DRIE fazen zijn mag je ook wel zeker zijn, bij monofase zou je 1 draad gemeenschappelijk hebben en zou het verschil 0 zijn tussen de 2 andere draden... Dus koude frietjes als de frietketel tussen die twee draden staat. Maar er staat netjes 230 V tussen de fazen en telkens netjes 138 V naar aarde. Ook het meterplaatje zegt niet veel, als ik me goed herrinner heb je nog zoiets als de twee-Wattmeter methode. In een driehoeknet is het voldoende om de stroom tussen 2 geleiders te weten, de som is toch altijd 0. (principe van een differentieelschakelaar) Je hebt de derde faze dan als referentie voor de spanning. Dus 3 draden in de meter en drie eruit... Zal me eigenlijk ook worst wezen of ze 2 of 3 Wattmeters gebruiken. Ik vind het resultaat ALTIJD te hoog en vermenigvuldigd met de huidige prijs... Eddy
Eddy VL Geplaatst: 25 november 2008 Geplaatst: 25 november 2008 Ondertussen betaalt Percies zich blauw aan MacDonalds en de frituur. Terwijl hij enkel en alleen de inductieplaten wil aansluiten. Voor zover ik kan opmaken zit hij inderdaad met een 3 x 400V met nulgeleider. Hoe kan hij nu zeker zijn: koop een Digitaal multimetertje in de G*mm* of een of andere supermarkt. Je hebt tegenwoordig overal eerst een verliesstroom-schakelaar zitten. Als daar vier draden opzitten dan zit je zo goed als met 3 fazen en nulleider. Bij de 4 draden zit er normaal 1 blauwe (nulleider). Zet het metertje in de stand AC, kies een spanning hoger dan 400V (AC), bv 700 V of 1000 V naargelang het metertje. Meet tussen de blauwe draad en de 3 andere. Moet je 3 x dezelfde waarde krijgen (ong 230V, tussen 205 en de 240). Als dit zo is zul je normaal tussen de 3 andere (zwarte/bruine) draden bij een meting rond de 400 V krijgen. Als je niet gewoon bent om te meten met een multimeter: zie dat je metertje NIET in een andere stand staat (zeker niet op Ohm, zeker niet op A of mA) Tweede puntje waar niemand het over heeft: Hoe zit het met de aansluiting van je Inductie-platen. Zit er een klemmenbordje op ? Hier kan je nog heel veel mee doen bij verschillende types toevoer / spanning. (foto?)
omanski Geplaatst: 25 november 2008 Geplaatst: 25 november 2008 Citaat: Hoe zit het met de aansluiting van je Inductie-platen. Zit er een klemmenbordje op ? Hier kan je nog heel veel mee doen bij verschillende types toevoer / spanning. (foto?) Het lijkt mij dat Eddy daar een goed punt heeft !! Dat was bij mijn Keramische kookplaat ook het geval een aansluitblok met duidelijke sticker erbij. Tevens stond bij er nog een aansluitschema in de handleiding met duidelijke voorbeelden ! Groetuhhh...Omanski. -------------------- CubeRevo 9000HD-twin, Topfield 5000pvr, Aston dual & X-cam Premium Philips DSX 7072(2x), DSX 7071, Funke 99cm, Polarmount met Actuator,Invacom Lnb.
columbo Geplaatst: 26 november 2008 Geplaatst: 26 november 2008 waar aan herken je een Belgische elektricien?Nou Hij hangt zwart geblakerd aan 2 draden in de meter kast.
Eddy VL Geplaatst: 26 november 2008 Geplaatst: 26 november 2008 Aan Columbo: Je hebt in Belgie 3 soorten electriciens: - De eerste waarvan sprake, maar die waren in snel tempo uitgestorven!!! Zijn hier nog héél moeilijk te vinden. - Op school hebben we het volgende geleerd: Als je aan de electriciteit werkt onder spanning, steek één hand in je broekzak en werk met de andere... (niet omdraaien he, viezerik...) ¨ Of je doet zoals ik, je stopt BEIDE handen in je broekzakken, en je laat een Noorderbuur aan de electriciteit werken, en je zegt gewoon wat hij moet doen... (en af en toe laat je hem eens voelen met de blote vinger om te zien of er nog spanning op staat) En zoais ik eerder gezegd heb... als de voorzet goed is moet je koppen... Groeten van Eddy
percies Geplaatst: 15 december 2008 Auteur Geplaatst: 15 december 2008 Gister heb ik tijd gehad om een duik te nemen in mijn meterkast, er komen 3 bruine, een blauwe draad uit de verzegelde kast vandaan. tussen de fases staat waarachtig bijna 400 volt. een extra groep erbij die naar mijn inductie plaat toegaat, en klaar ben ik!
de Steef Geplaatst: 23 december 2008 Geplaatst: 23 december 2008 Precies, heel interessant al die 3 hoek schakelingen natuurlijk en faseverschillen niet te vergeten :-) . Zelf heb ik 2 maal een woning laten bouwen, waarbij ik speciaal gevraagd heb om een 3 fase aansluiting aan te leggen zodat ik zonder nadenken al mijn stroomslurpers aan kan zetten. Als je groepen evenwichtig zijn verdeeld over de fases kan je je meter aardig op hol jagen. Al wordt dit het komende jaar waarschijnlijk wel een dure hobby, omdat je transport kosten op basis van je capaciteit worden berekend. Tros Radar is hierover met een actie bezig
marco24 Geplaatst: 26 december 2008 Geplaatst: 26 december 2008 dat ging over aansluitingen van 3x 35a en hoger de 3x 25 a viel nog wel mee zo ik begreep
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen