Ga naar inhoud

draaibare schotel

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Gebruik momenteel schotel triax met 2 mlb's en

humax-5400. Zou graag rotor aanschaffen. Kan iemand me soms enkele tips geven waar ik moet

op letten bij aanschaf motor, is er soms een

beste koop, werken alle rotor's even goed ?

Eventueel website waar ik degelijke info kan

afhalen?

Alvast dank.

Geplaatst:

Een poging:<p>De Humax 5400 heeft diseq 1.2(of hoe schrijf je dat) besturing en het handigste is dus om een motor te kopen die dat ook heeft, dan kan je die motor gewoon tussen je coax kabel en je antenne knopen, zonder extra kabels e.d. naar de motor te hoeven sturen. <p>Als je voor de verschillende satellieten in je Humax verschillende motorposities invoert, draait de antenne automatisch naar de die positie elke keer als je dat kanaal kiest. Het gemak dient de mens.<p>Je hebt een Humax gekocht omdat daar het meeste van bekend is en dus het makkelijkste support van te krijgen is, bijvoorbeeld op dit board. Als je op dezelfde manier met het kopen van de motor wil omgaan koop je de meest gebruikte motor: de Stab.http://www.stab-italia.com/english/rotors/rotor.htm Tenminste ik lees daar het meeste over. Ik zelf heb ook een Stab (HH 120). Je kan kiezen uit de HH100 en de HH120. De 120 kan een net iets grotere schotel aan (120 ipv 100 cm) en de kans zit erin, dat als je meer satellieten wil ontvangen, je op den duur ook een wat grotere schotel kiest. Ik heb mezelf ook wijsgemaakt dat omdat íe een wat grotere schotel aankan, íe ook wat robuuster zal zijn.<p>Als je toch een andere kiest, dan kan je letten op het geluid wat ie produceert (als dat voor jou belangrijk is), de snelheid waarmee de rotor draait, en de speling (met name om de as). Een wat hogere prijs merk je bij de aanschaf en ben je daarna vergeten. Een rammelende motor blijft een bron van ellende. Het is het enige bewegende deel van je antenne, dus naar mijn menig moet je daar niet te veel op bezuinigen.<p>Ik heb de Stab al zo'n half jaar en ben tevreden. Het enige ongemak is de foute gebruiksaanwijzing die bij vele exemplaren bijgesloten zit. Veel Stab eigenaren hebben veel uren zinloos in de mast gehangen om de zaak mbv de gebruiksaanwijzing uit te richten. Met de zoekfunctie van dit board vindt je daar echter snel een goed methode voor.<p>Let bij een diseqc motor ook erop dat de kabel tussen de ontvanger en de rotor niet te lang is.<p>Succes,<p>Harry

Geplaatst:

vraag voor harry37

en wat voor diameter zou jij voor kiezen dan<p>ik wil er ook mee beginnen met die mooie hobbie

koop van de zomer en schotel met en humax z

Geplaatst:

Het is echt niet zo moeilijk om een schotel met rotor uit te richten hoor. Zelfs met de signaalmeters vd Hummie is dat nog goed te doen.

Ik heb het volgend gedaan.

Mast waarop rotor en antenne komen echt 100% waterpas installeren. Rotor netjes op 0 graden azimuth en 53 graden elevatie. Kontroleer wel even of je rotor horizontaal waterpas gemonteerd is. Draai de moeren zo vast dat de rotor nog wel met de hand rond de mast te draaien is. Monteer nu je schotel en wel zo dat het hart vd schotel op het hart vd as vd rotor staat(ook deze horizontaal waterpas).Deze moeren ook handvast draaien.

Draai nu rotor en schotel naar het zuiden(hulpje is de zon om 13.00 uur), daar vindt je de sirius op 4.8 graad oost. Zelf heb ik vanaf Sirius de Eutelsat W2 op 7 graad oost opgezocht(hummie op freq/symbolrate en fec van een zender op de sat waarop je uitricht). Als je de juiste sat hebt zie je de sterkte en kwaliteitsmeters uitslaan. Heb je dat voor elkaar dan de rotor op 0.4 graad oost(in het geval vd Eutel op 7 graad oost dan) zetten. Nu draai je rotor en schotel weer tot je signaal hebt. Dan is het een kwestie van met een rustige hand en beheersing draaien tot je maximale sterkte hebt. Nu draai je de moeren vast en laat dan je hummie de div posities opnieuw berekenen. Rest nog om de elevatie te optimaliseren. Duw de

arm van je schotel iets omhoog/laag en als de signaalsterkte toeneemt pas je de elevatie van je schotel overeenkomstig aan. Houdt hierbij rekening met het feit dat door het gewicht van rotor en schotel de zaak iets door zal zakken.

Om optimaal signaal te krijgen is een verschuiving van mm vereist. Ik heb op Astra b.v. 39% kwaliteit en 80% sterkte.

Hoop dat een en ander zo duidelijk is.

Azimuth bereken je door de sat positie te nemen en daar 6,6(Groningen) van af te trekken. Voor Eutel dus 7-6,6= 0,4 Astra 19,2-6,6= 12,6 waarbij geldt positief is oost en negatief west.

Avensis<p>[ 28-01-2002: Bericht gewijzigd door: avensis ]</p>

Geplaatst:

@avensis: noem dat maar eens niet moeilijk rolleyes.gif" border="0 <p>Maar goed, wat ik eigenlijk bedoelde was die fout in de gebruiksaanwijzing van de Stab, met die foute elevatie-aanduiding. Ik heb hier die ontvanger twee verdiepingen lager staan en ik heb een behoorlijk stuk van mijn knieschijven versleten met het op en neer lopen.<p>@mojo-jojo<p>Die schoteldiameter: ik heb hier 70 of 80 cm triax (ik vergeet dat steeds) en dat is wel goed voor de meest bekende satellieten (Astra, Hotbird, Hispasat, Sirius e.d.), waar voor wat meer exotische satellieten zou je wat groter kunnen gaan. Ik ontvang bijvoorbeeld SOL Portugal op de Hispasat niet, en hoewel daar wellicht niets interessants te beleven is, blijft die rode Humax balk met irriteren. Maar met die wind zoals vandaag moet je je wel bedenken dat het natuurlijk wel een stuk veeleisender is qua bevestiging en qua belasting voor je motor.. en wellicht ook lastiger (optimaal, de laatste dB's eruithalen) uit te richten ....<p>Groeten,<p>Harry

Gast
Dit onderwerp is nu gesloten voor nieuwe reacties.