Gast seat power Geplaatst: 18 november 2008 Geplaatst: 18 november 2008 Wie heeft er een schema beschikbaar voor een Topfield CI 3000. Mischien kan iemand zo helpen. Apparaat is namelijk dood. Voeding nagemeten en alle spanningen zijn telaag. Moetzijn: Is: 30v >>>>> 26v 22v >>>>> 18v 17v >>>>> 12v 8v >>>>> 5v 5v >>>>> 3.5v 3.3v >>>> 2.8v 15v >>>>> 12v Display is uit, apparaat reageert nergens op.
Gast Drs. IJzerbout Geplaatst: 18 november 2008 Geplaatst: 18 november 2008 Voordat er iemand komt met: alle elco´s in de voeding vervangen en zet er gelijk 105°C typen in, raad ik je aan het volgende te doen: Het is waarschijnlijk een voedingsprobleem. De moderne geschakelde voedingen zijn hoogbelast en elko´s zijn inderdaad de nr.1 schuldige. Door de hoge last, worden ze erg warm en drogen snel uit. Kijk eerst heel goed naar iedere elko en kijk of ie misschien wat bol staat, of "boller" dan de anderen. Misschien dat er eventueel wat drab uitgelekt is. Zie je een optisch verdachte elco, dan vervangen met eenzelfde type. Is er niets verdachts te zien, dan probeer eens te meten de elco´s met een hoge µF waarde in een kleine behuizing. Die leggen naar mijn ervaring het snelst het loodje. De elco´s zijn ook prima te meten met een capaciteits meter. Domweg alle elco´s vervangen is niet echt een aanrader. Omdat alle spanningen te laag zijn, vermoed ik de fout aan het "begin" van de voeding. Met wat koelspray en een föhn kom je ook een heel eind.
JBnl Geplaatst: 18 november 2008 Geplaatst: 18 november 2008 misschien kun je een foto plaatsen van de voeding ? groeten,JBnl
Gast wanderer Geplaatst: 19 november 2008 Geplaatst: 19 november 2008 misschien hier eens contacteren: http://forum.electronicwerkstatt.de/phpBB/topic87075_f38_bxtopic_timexDESC_by1_bz0_bs0.html of gogel eens op tf3000cipro reparatur
columbo Geplaatst: 19 november 2008 Geplaatst: 19 november 2008 Origineel bericht van: seat power Wie heeft er een schema beschikbaar voor een Topfield CI 3000. Mischien kan iemand zo helpen. Apparaat is namelijk dood. Voeding nagemeten en alle spanningen zijn telaag. Moetzijn: Is: 30v >>>>> 26v 22v >>>>> 18v 17v >>>>> 12v 8v >>>>> 5v 5v >>>>> 3.5v 3.3v >>>> 2.8v 15v >>>>> 12v Display is uit, apparaat reageert nergens op. Zo als al eerder op[ mhet forum is gemeld;schema's van settop boxen,ZIJN NIET VERKRIJGBAAR.men kan ook zonder repareren.
Gast seat power Geplaatst: 22 november 2008 Geplaatst: 22 november 2008 Origineel bericht van: wanderer misschien hier eens contacteren:http://forum.electronicwerkstatt.de/phpBB/topic87075_f38_bxtopic_timexDESC_by1_bz0_bs0.html of gogel eens op tf3000cipro reparatur Ja dit is wel toevallig het zelfde fout. zal die draadje ook eens in de gaten houden. ------------------- Het moet wel voeding zijn omdat de gemeten spanningen niet veranderen als de voeding wel of niet is aangesloten op de main bord. - Ik heb de elco's bekeken, op het oog is er geen afwijking (bol,scheurtjes,drap) te zien. Heb alle diodes los gehaald en gemeten. (geen verandering). Bijna alle weerstandjes los gehaald en gemeten. - föhn heb ik geprobeerd geen wijziging. koelspray nog niet. - Zal morgen eens foto's posten
boarder Geplaatst: 22 november 2008 Geplaatst: 22 november 2008 Meet de rimpelspanning van de voeding eens. Een meettoestel op wisselspanning zetten en over de elco's meten. De spanning die je dan meet mag niet groter dan 5 % zijn van de gelijkgerichte spanning. Is dit zo dan verdenk de desbetreffende elco maar. Begin eerst met de elco van de primaire spanning (300V). Met een oscilloscoop gaat dit natuurlijk beter. Succes
focus103 Geplaatst: 22 november 2008 Geplaatst: 22 november 2008 Omdat alle spanningen niet goed zijn denkt ik aan de voor trein. Het 220 volt gedeelte naar 360 volt gelijk. daar zit een elco van hoge spanning en een redelijk groote stroom begrensing weerstand die de stroom begenst voor de schakel power mosfet en transformator. Op die elco zou je er een paralel kunnen zetten om te testen. De weerstand rond de 3 a 6 omh na meten. sus6 peter
Gast seat power Geplaatst: 23 november 2008 Geplaatst: 23 november 2008 Origineel bericht van: JBnl misschien kun je een foto plaatsen van de voeding ? Heb een hele reeks foto's gemaakt. zie: TF3000 voeding boarder > heb geen oscilloscoop . Ik zal morgen de rimpel proberen te meten. focus103 > Op die elco zou je er een paralel kunnen zetten om te testen. ??? dit volg ik niet helemaal. Een wat? De weerstand rond de 3 a 6 omh na meten. > Welk weerstand zou dit dan moeten zijn? Allemaal bedankt voor het mee denken.
Gast Drs. IJzerbout Geplaatst: 23 november 2008 Geplaatst: 23 november 2008 Mooie foto´s. Dat helpt. Ik heb ze allemaal nauwkeurig bekeken. Optisch zie ik geen één elko die suspect zou kunnen zijn. Ik zou in dit geval het volgende doen: Allereerst check even PC1, dat is een IC behuizing met 4 aansluitingen. Het ziet er naar uit dat daar eventueel wat mee fout is. Maar ik kan het mis hebben. Ik weet niet wat het is. Waarschijnlijk een optocoupler. Als je kan lezen wat erop staat dan geef dat maar even door. Als je weet hoe het moet is een optocoupler makkelijk door te meten. Maar nogmaals, op de foto kan ik niet zien wat het voor een component is. De volgende stap is domweg één voor één de elko´s met een capaciteits meter doormeten. Zoals ik al zei, een föhn en kältespray is ook een goed hulpmiddel. Bij verschillende elko´s zie je inderdaad wat "drab", maar dat is OK. Dat is lijm. Ik heb nooit begrepen waarom die fabrikanten dat doen. Je allerlaatste optie is domweg blind alle elko´s vervangen. Daar ben ik persoonlijk fel op tegen. Door mensen met geen of weinig soldeerervaring is de kans op nog meer schade groter. Doorgaans repareer ik zo´n voeding binnen 30 minuten. Maar ik heb natuurlijk wel alle hulpmiddelen ter beschikking. Scoop, multimeter met capaciteitsmeter etc. Kom je er helemaal niet uit, dan zou ik gewoon de hele voeding vervangen.
Steve Geplaatst: 23 november 2008 Geplaatst: 23 november 2008 vervang eens de 1000 uf/16v elco`s (waarschijnlijk 2 stuks) en de grote aan de primaire zijde.
focus103 Geplaatst: 23 november 2008 Geplaatst: 23 november 2008 Dat is de elko waar de pass sticker op zit en zo te zien is de weerstand nog wel in orde. Gewoon twee draadjes op de print waar de elko zit en een andere elko op die twee draadjes. (DENK ER AAN 360 VOLT) Volgens mij zijn er toch wat elko's die een beetje bol staan. peter
Eddy VL Geplaatst: 23 november 2008 Geplaatst: 23 november 2008 Hierbij het schema van de Arion 9300 PVR (nieuw type). Het primair gedeelte zou wel eens vergelijkbaar kunnen zijn met de Topfield voeding. Zoniet ... ja ... P.S. Sommige waarden kunnen ontbreken of onvolledig zijn, niet alles is te lezen of te meten!) M.v.g. Eddy
Gast Drs. IJzerbout Geplaatst: 24 november 2008 Geplaatst: 24 november 2008 Volgens mij zijn er toch wat elko's die een beetje bol staan. Meten = weten
Gast seat power Geplaatst: 30 november 2008 Geplaatst: 30 november 2008 Heb weer wat metingen gedaan. Op primair elco (c5) meet ik 280v gelijkspanning. Wissel meet ik ongeveer 1v. Ondertussen alle elko's losgehaald. (is er een mogelijkheid om ze te testen zonder een capacitijtsmeter?) Ik zal van de week eens nieuwe halen en kijken of dit verbetering brengt.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen