Gast seat power Geplaatst: 30 november 2008 Geplaatst: 30 november 2008 Origineel bericht van: Drs. IJzerbout Allereerst check even PC1, dat is een IC behuizing met 4 aansluitingen. Het ziet er naar uit dat daar eventueel wat mee fout is. Maar ik kan het mis hebben. Ik weet niet wat het is. Waarschijnlijk een optocoupler. Als je kan lezen wat erop staat dan geef dat maar even door. Als je weet hoe het moet is een optocoupler makkelijk door te meten. Maar nogmaals, op de foto kan ik niet zien wat het voor een component is. PC1 is volgens mij ook de optocoupler. Ik heb de lijm zo veel mogelijk weggehaald en zie: V2251/F817B Ik kijken of ik deze kan nameten.
iemand Geplaatst: 30 november 2008 Geplaatst: 30 november 2008 meet de primaire diodes eens door gr. Erik
Gast Drs. IJzerbout Geplaatst: 30 november 2008 Geplaatst: 30 november 2008 is er een mogelijkheid om ze te testen zonder een capacitijtsmeter?) Nee, maar als je ervaring hebt kom je met een-ohm meter ook een heel eind. Al naar gelang hoe snel de C zich ontlaadt over de meter kan je ongeveer bepalen hoeveel de capaciteit is. Maar dan moet je werkelijk veel ervaring hebben en je meter kennen. Je kunt met een ohm-meter ook vaststellen of de C een elektrische lek heeft. Dan meet je een te laagohmige weerstand. De 280 volt over de primaire elko is erg laag. √2 x 230 moet ongeveer 325 volt zijn en de 1 volt wissel is de rimpel. Dus die C zou wel eens teruggelopen kunnen zijn in capaciteit. Op die optocoupler, is dat lijm van buitenaf of is het er op één of andere manier uitgeblubberd?
Gast Drs. IJzerbout Geplaatst: 1 december 2008 Geplaatst: 1 december 2008 Nadat ik er even over nadenk: die 280 volt is wel OK. Ik neem aan dat je het in belaste toestand hebt gemeten. Dan klopt die rimpel van 1 volt ook. Mocht de optocoupler defect zijn dan kun je er bijvoorbeeld een TIL119 / SOC1012T inzetten. Optocouplers gaan eigenlijk maar heel zelden stuk. Ik vind alleen die prut die erop zit vreemd. Wat die ohm-meter betreft bedoel ik een analoge, liefst een goedkoop China prul. Een digitale is veel te hoogohmig. Nog even dit: Begin eerst met de elco van de primaire spanning (300V). Met een oscilloscoop gaat dit natuurlijk beter. Als je met een oscilloscoop aan de gang gaat, moet je donders oppassen. Aan de primaire van de voeding hang je direkt aan het net. De massa van de scoop ook dus je hebt heel snel een gigantisch vuurwerk. Aan te bevelen is een scheidingstransformator.
boarder Geplaatst: 1 december 2008 Geplaatst: 1 december 2008 Als de opto coupler defect is dan krijg je secundair geen spanningen. Dit is een terugkoppelregeling. Zoeken in de belasting of de elco's. Spanningen en rimpelspanningen meten. controleer Q1 - 2B265 en weerstand R8 -0.5ohm succes
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen