Ga naar inhoud

welke laptop kiezen ? AMD of Intel -CPU ?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik ben opzoek naar een goedkope laptop om te navigeren - skypen -mailen - wat surfen op internet en af en toe wat downloaden.

Nu was het vroeger zo dat een Intel aanbevolen werd voor rekenkundige bewerkingen en de AMD aanbevolen werd voor grafisch werk maar die tijden zijn veranderd en de hoeveelheid processors ook.

Ik heb een HP NC6120 in gedachte en aan Acer Aspire 3054 WLMI

De eerste met een Pentium M1 Centrino 1,73 GHz en de Acer met een Sempron 3500+ 1,8GHz

Wat zou jullie keuze zijn ? En dan graag met een kleine uitleg.

Geplaatst:

Intel heeft zo goed als altijd meer L2 cache geheugen en werkt met cisc waar athlon met risc werkt.

google dat maar eens...

Maar dit was een paar jaar geleden zo. Ik weet niet of Intel nog steeds met cisc cpu's werkt.

De cache is van belang wanneer je je pc zware berekeningen laat doen maar niet bij surfen en een filmpje downloaden.

De Centrino is speciaal gemaakt voor long lasting usage. Oftewel hij is zo uitgerust dat hij het stroomverbruik bijzonder goed regelt om zo zo lang mogelijk gebruik van je lap te kunnen maken zonder op te laden (tot 7 uur geloof ik).

Ikzelf ben die hard Intel fan en heb 1 maal een AMD gehad (lang geleden). Dat was klote... tegenwoordig werk ik regelmatig met AMD's en kan niet meer klagen. Zou persoonlijk echter nooit iets anders dan Intel willen (op dit moment.. wie weet hoe het over een paar jaar is).

Ik kan dus weinig zeggen over je Sempron.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Geplaatst:

Voor het werk wat jij wil doen zijn beiden processoren prima geschikt en snel genoeg. De AMD zal iets sneller zijn.

Het voordeel van de AMD is dat hij, bij weinig belasting, een stukje zuiniger is, zeker in combinatie van een ATi chipset. Of je daar in de praktijk iets van merkt is natuurlijk ook afhankelijk van de accucapaciteit.

Een ander punt is bouwkwaliteit. Normalerwijze zit een hp wat degelijker in elkaar dan een acer.

Moeilijk hè

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Geplaatst:

Hartelijk dank voor je antwoord

Nu nog even wachten op een reactie over de Semtron

En misschien nog iemand die zijn mening kan en wil geven over het belangrijke verschil tussen deze 2 cpu´s

Geplaatst:

Voor hetgene wat jij er mee gaat doen is elke laptop geschikt.

Je kan dan al volstaan met een goedkope variant.

Zelf kies ik wel altijd voor een a-merk. De laatste was een compaq (is hp tegenwoordig), de voorlaatste een compaq en daarvoor een HP zo'n 3 jaar geleden.

De eerste en laatste zijn met een AMD cpu en de andere een intel.

Ikzelf ben/was altijd een Intel fan geweest.

Maar de AMD laptops draaien als een speer.

Bij een laptop heb je nergens geen omkijken naar, het loopt altijd. Ook de inmiddels 3 jaar oude HP met AMD doet het nog prima. Nog steeds zonder hem te hoeven schoonmaken/opnieuw te installeren.

Gewoon af en toe spyware verwijderen en een schoonmaakproggie erover.

Nogmaals, voor het dagelijkse werk is de eenvoudigste al voldoende. Ik heb vorige week nog een Compaq (dacht een CI60-100) voor 335 excl. gekocht met zelfs een hdmi-poort erop.

DM8000HD PVR, DM800HD met OpenPli! ,T90 met 2x Octo en 2x Qua op A1,2,3 en HB.

Geplaatst:

Hoiii gsm,

Ik denk dat je nu ook de keus maakt tussen 2 heel verschillende laptops de acer is een laptop gericht op de particuliere markt en de hp is ontworpen voor de zakelijke markt. De hp zal er wat minder flitsend uitzien als de acer. DE acer zal waarschijnlijk een glanzend scherm hebben wat de hp nc6120 niet heeft. Zo zijn er diverse voor en nadelen tussen de laptops. De behuizingen van acer komen over het algemeen niet van de duurste fabrikanten af. Hp gebruikt over het algemeen de duurdere behuizingen

dit geeft gelijk antwoord op je vraag mbt bouwkwaliteit (degelijkheid). Waar je ook naar zal moeten kijken is de garantie

termijn dit is nl wel belangrijk. Feit is wel dat ik constateer dat acer een redelijk hoge uitval geeft. In mijn omgeving gebruiken redelijk wat mensen de hpnc6120 naar volle tevredenheid. Uit eigen ervaring kan ik ook vermelden dat de garantie afhandeling van hp erg goed is. Voor hetgeen jij doet met een laptop zou ik toch voor degelijkheid gaan dus voor de hp.

Waar je ook eens naar kan kijken is naar laptops van Ahtec.(www.ahtec.nl)

Enkele van mijn collega's (ict) en ikzelf gebruiken deze lap tops al meer dan een jaar naar volle tevredenheid. Voordelen:

goede prijs kwaliteit, behuizing is van goede kwaliteit, Zelf configureerbaar dus je kan het zo duur maken als je zelf wilt en goede garantievoorwaarden.

nog even 1 ding De prijsopbouw van een laptop wordt bepaald door een paar punten: nl de ombouw, scherm processor en videokaart.

Zaken zoals geheugen en harde schijf spelen geen enkele rol meer geheugen kost misschien 30 euro en de harde schijf kost ook geen drol meer.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en dat je een redelijk gefundamenteerde beslissing hierdoor kan nemen.

succes met je keuze!!!

Geplaatst:

Citaat:
Feit is wel dat ik constateer dat acer een redelijk hoge uitval geeft.

Nog nooit wat van gemerkt, hier staan 4 acer laptops waarvan er 2 al 3 jaar oud zijn en alle 4 werken prima vanaf de aankoop en worden dagelijks gebruikt. Niks mis mee!

Oops wel even bij vermelden dat alle 4 AMD processor(s) hebben.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen