Ga naar inhoud


UBIQUITI NanoStation NS2, Hoe te installeren?


Jürgen

Aanbevolen berichten

Deze week heb ik de door mij bestelde NanoStation NS2 binnengekregen.

Ik snap echter niets van de wijze hoe te installeren.

Voordat ik nu e.e.a. uitleg wil ik eerst weten of er iemand op dit forum is die weet hoe de NS2 of een vergelijkbaar type van UBIQUITI geïnstalleerd moet worden.

Grof weg gezegd zijn er 2 wensen:

De NS2 als client (dus Internet ontvangen van een Hotspot of AP) gebruiken en rechtstreeks via UTP op de Laptop aansluiten.

 

De NS2 als client gebruiken maar dan via UTP aansluiten op een draadloze router (US Robotics) zodat ik Internet op mijn Laptop en Desktop draadloos kan ontvangen.

 

Handleiding in het Engels is elektronisch beschikbaar en kan ik de link zo nodig hierop zetten of mailen.

Jürgen

 

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


Intussen heb ik de NS2 aan de praat, m.a.w. ik kan nu Internet ontvangen via de NS2 terwijl deze rechtstreeks via een UTP kabel op mijn laptop of desktop is aangesloten.

In feite is de NS2 qua functies en aansluitingen equivalent aan de SENAO /EnGenius EOC-2610 alleen iets voordeliger in de aankoopkosten.

Ik zit alleen nog wel met een vraag die misschien niet helemaal in deze topic past maar ik wil ook geen nieuwe aanmaken.

 

Eerst even uitleggen hoe e.e.a. is geconfigureerd.

DE NS2 is o.a. een groot bereik WLAN client met een ingebouwde Ethernetadapter.

De NS2 heeft in dit geval een statisch IP-nummer 192.168.2.20 met Subnet Mask 255.255.255.0.

De laptop waarop de NS2 rechtstreeks d.m.v. een UTP kabel is aangesloten heeft het statische IP-nummer 192.168.2.2 met Subnet Mask 255.255.255.0.

Op de laptop of NS2 zijn verder geen netwerkcomonenten zoals DHCP, DNS servers e.d. aangesloten.

Ik richt de NS2 op een van de vele beschikbare Access Points in mijn omgeving en kies er een die niet beveiligd is, in dit geval mijn eigen AP.

In deze situatie kan ik op de NS2 inloggen en deze configureren maar ik heb geen Internet tot mijn beschikking.

 

Als ik de instellingen van de laptop nu dusdanig wijzig zodat de laptop of desktop een IP-nummer krijgt toegewezen (b.v. 10.0.0.3) dan kan ik niet meer in de NS2 inloggen maar heb ik wel Internet ter beschikking.

 

In feite wil ik tegelijkertijd in de NS2 inloggen én over Internet beschikken.

 

Kan mij iemand uitleggen waarom dit in mijn geschetste situatie niet wil lukken?

 

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het feit dat niemand op mijn vraagstelling heeft gereageerd zal waarschijnlijk betekenen dat er t.a.v. dit onderwerp noch nauwelijks kennis op dit forum aanwezig is.

Omdat het mij maar niet wilde lukken om met één en dezelfde netwerkinstelling tegelijkertijd zowel internettoegang op mijn laptop te verkrijgen als in de NS2 te kunnen inloggen heb ik contact opgenomen met Amerikaanse medegebruikers van het NanoStation NS2.

Dank zij een welwillende uit Texas afkomstige medegebruiker ben ik nu eindelijk in geslaagd om het beoogde resultaat te bereiken.

Voor alle toekomstige gebruikers van een NanoStation NS2 en equivalente types heb ik nu een beknopte Word handleiding gemaakt waarin de stappen zijn beschreven.

Wellicht kan een toekomstige gebruiker hier voordeel uit putten.

Jürgen

Handleiding gebruik NS2.doc

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 jaren later...

Beste Jurgen, hier een mosterd na de maaltijd reactie(4 jaar later). Ik heb een nano2 loco die ik drie jaar geleden in het buitenland heb gekocht en in de vakantie gebruikte. Nu wilde ik hem in Nederland gebruiken maar het lukt mij niet om hem in te stellen. Thuis heb ik een Linksis Acsses Point. De Nano heb ik volgens jouw handleiding aangesloten op mijn laptop. Interne Atheros wireless adapter van de laptop heb ik uitgeschakeld. Realtek LAN kaart van de laptop op IP 192.168.2.2/subnet 255.255.255.0 gezet. Nano aangesloten en op stroom gezet. Dan gaat het power lampje branden en LAN lampje knipperen. Verder niets. Browser maakt geen verbinding met internet. Ik kan niet inloggen in 192.168.1.20. Pingen gaat wel. De status laat zien dat het station zendt maar niet ontvangt. Zo kan ik de Nano2 loco niet instellen. Voordat ik jouw procedure begon heb ik de Nano gereset (Knop indrukken, stroom aanzetten en minimum 8 sec vasthouden).

Wat denk jij dat hier aan de hand is? Ik heb ook met andere IP adressen van de LAN van de laptop geprobeerd, gebeurde hetzelfde.

B.v.d. Voortman

Link naar reactie
Delen op andere sites

IP reeks moet in zelfde bereik zitten. Dus 192.168.1.x en hetzelfde subnet masker. Waarom je dit wil is me even niet duidelijk. Je kunt met je WiFi van de laptop toch direct naar je LinkSys? Of wil je hem als draadloze NAS aansluiten in je thuisnetwerk?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb met verschillende IP's geprobeerd, ook met 192.168.1.20, maar het resultaat is hetzelfde. LAN zendt, maar ontvangt niet. Daardoor kan ik niet met de browser inloggen in de Nanostation2 Loco (192.168.1.20). Ik probeer thuis in te loggen, Nano te configureren via mijn eigen AP, om daarna met de noteboek te kunnen gebruiken op mijn bootje in de haven. Daar is wel wifi maar het signaal is te zwak tot mijn ligplaats.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...