Ga naar inhoud


Pfff...Verwarming gered..veel geld gespaard.


Gast Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

Gast Drs. IJzerbout

Dit verhaal moet ik even kwijt, want het was wel zweten vannacht.

 

Gisteren merkte mijn vriendin dat het als maar kouder werd, radiatoren koud, warmwater lauw...dus oh-jee het is weer zover, een mankement aan de verwarmingsinstallatie.

 

Er was voldoende olie dus daar lag het niet aan. Ook geen foutmelding zoals ik gewend ben. Op het display was het Brenner symbool te zien, maar branden ho maar.

Dus ik stond er met gefronste wenkbrouwen naar te kijken en belde de verwarmings installateur. Die zit hier in het stadje en even later kwam hij langs. Ik heb zelf niet zoveel verstand van verwarmingsinstallaties.

Kap eraf en op de brander brandde een rode lamp, een teken dat de brander het bevel krijgt om te ontsteken, maar niks dus.

De monteur heeft uit voorzorg de filters en sproeier vervangen maar kon de storing niet vaststellen.

Op de brander zit een kastje met wat elektronika en een relais en een noodstarter.

Dit ding heeft ie vervangen...geen resultaat. Hij deed echt z´n best maar kwam er niet uit.

Nu merkte ik dat ie van elektrische schakelingen niet al te veel verstand had en ik dacht, "hier moet ik ingrijpen" want hij komt er zo niet uit.

Ik haalde mijn meter erbij en heb wat gemeten en stelde vast dat de brander wel spanning kreeg. Dus de diagnose ging als maar meer naar de brander zelf.

Ik vroeg voorzichtig wat zoiets kost en de monteur had het over zo´n slordige €uro 900,00 !!! plus inbouwkosten. Oh Jezus dacht ik, daar gaat mijn kerstgratificatie.

Maar goed ik had nog hoop het ding te kunnen repareren.

De monteur was al aan het bellen met de leverancier terwijl ik nog aan het meten was. Terwijl ik zo aan de gang was de werkelijke fout te lokaliseren, doe ik de kap even dicht en ineens slaat de brander aan en de verwarming deed het weer.

Ahhh...ik opgelucht. Er bleek ergens iets los te zitten en ik kwam met zoeken als maar meer en meer richting computer/regel elektronica.

Er op geklopt en ja hoor, de rode lamp op de brander ging als maar aan en uit. Dus het was de on-board computer.

Ik vroeg de monteur of ie een nieuwe kon bezorgen en nu komt het:

Nee, er zijn geen onderdelen meer voor want de fabrikant (Fröhling) is al jaren geleden failliet gegaan.

Dus dat zou beteken dat als ik deze computer eenheid niet kon repareren, er een kompleet nieuwe verwarming zo moeten komen.

Met alles wat nodig is, inbouw, verwijdering en Entsorgung van de oude, alles bij elkaar zo rond de €uro 20.000,00. En dat terwijl ie "maar pas" 15 jaar oud is.

Ik kreeg zowat een hartverlamming en heb de monteur maar weggestuurd, want die kon me in mijn ellende toch niet verder helpen.

´s avonds zat ik nog steeds zonder verwarming en warm water en het werd als maar kouder in huis.

Dus zo om een uur of 20h00 heb ik de stoute schoenen aangedaan en ben die computer/regelaar eruit gaan slopen. Dat is een heidens karwei, temeer daar het in plastik ingegegoten zit en het er helemaal op gemaakt is om weg te gooien als het kapot is en gewoon een nieuwe erin. Maar wat moet je als er geen nieuwe meer zijn?

Op het www gekeken, diverse fora, bekende veilingsites, etc. helemaal niks, behalve iemand die er een gebruiksaanwijzing voor zoekt.

Er zat niets anders op dan het ding open te maken wat me uiteindelijk zonder schade te veroorzaken gelukt is.

Het is een Fröhling MyPromat2000.

Op de print een processor, voeding wat RAM en een handvol onderdelen waaronder 5 relais van Siemens.

Print doorgesoldeerd, alles nauwkeurig onderzocht en letterlijk onder de loep genomen. Los in de verwarming gehangen en kloppen maar. Ja hoor..door kloppen ging de brander aan en uit.

Dus toch ergens een printbreuk. Weer gekeken..gecontroleerd..het was al 02h00 ´s nachts. Koffie erbij, elektrisch straalkacheltje.

Het kon niets anders meer zijn dan één van de relais.

Gelukkig waren het allemaal dezelfde en ik heb ze er één voor één uitgehaald en afzonderlijk doorgemeten.

12 volt op de spoel en het maak-kontakt gemeten en ja hoor..daar had ik de boosdoener eindelijk. 12 volt op de spoel...ik hoorde een klik maar geen contact. Op het relais geklopt en het kontakt was er wel-niet-wel-niet. Dit relais was dus duidelijk defekt.

Maar waar vind je ´s nachts om 03h00 een nieuwe?

Geen probleem..Drs. IJzerbout heeft een hele bak met relais uit vroegere tijden en ik vond er een voor 12 volt= met een maakkontakt met ongeveer dezelfde specs.

Het was alleen iets groter..relais met wat improvisatie erin gesoldeerd, voor de zekerheid een diode over de spoel, print geprobeerd..alles weer in orde. De hele reut weer ingebouwd, schoongemaakt en ik hoop dat ik voorlopig niet weer met zo´n probleem wordt geconfronteerd.

Gelukkig zijn de andere onderdelen zoals de brander etc. niet specifiek van Fröhling zodat je er ook vervangende onderdelen van andere fabrikanten in kan zetten.

Als ik er nu over nadenk..heb ik toch €uro 20.000,00 gespaard door niet zo snel op te geven en wat improvisatiewerk.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 67
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

  • Moderator

Bekend probleem, geen onderdelen, koop maar een nieuwe.

 

Maar...

 

Wat ga je nu doen met die € 20.000,-- die je vannacht hebt overgehouden?

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Proficiat dat het gelukt is. Maar euh... € 20.000 voor een verwarming, bedoel je niet eerder € 2.000 ?

 

Nee..die dingen zijn erg duur hier. Het is een kompleet Wärme Center.

De hitte van de rookgassen worden door de warmwater toebereiding geleid voor een hoge efficientie.

Toen het huis gebouwd werd, werd het ding er met een kraan in de kelder ingetakeld (voordat het betonnen dak op de kelder gestort werd). Ik zou niet eens weten hoe ie er ooit weer eens uit moet.

De verwarming brandde al toen het huis nog volop gebouwd werd.

 

Ik heb het over --zulke dingen--

En dan nog het warmwater erbij, is bij mij nu een aparte boiler maar wel volledig geintegreerd.

Dan nog uitbouwen, fundament, inbouwen, aansluiten. Die €uro 20k daar zit je snel aan.

 

De levensduur wordt geschat op 25-30 jaar. Daarom word bij oudere huizen die hier te koop staan altijd de koopprijs verminderd als de verwarming op zijn end of life loopt.

Banken rekenen deze kostenpost meestal met de financiering mee.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Proficiat dat het gelukt is. Maar euh... € 20.000 voor een verwarming, bedoel je niet eerder € 2.000 ?

Nee..die dingen zijn erg duur hier. Het is een kompleet Wärme Center.
De hitte van de rookgassen worden door de warmwater toebereiding geleid voor een hoge efficientie.

Jeetje, inderdaad erg duur. Ik heb 2 jaar geleden nog een nieuwe HR ketel (Nefit Excellent HRC 22 H, voor CV + warm water) laten plaatsen, dat kostte alles bij elkaar € 2.500,- (materiaal + arbeid).
Maar goed, die stookt op gas en het vermogen is ook minder dan jouw ketel. De levensduur is ook minder, eerder 10-15 jaar denk ik.

Vu+ DUO 4K (OpenPLi), Visiosat 13.0/19.2/23.5/28.2°E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij geeft het over een olie ketel

 

zit er blokkade in je voetklep deze zit in je tank..

is je uv cel bij je brander wel goed ?..

olie druk van je olie pomp wel goed ( teste met een olie druk meter}

als het rode lamp brand zit er een maximaal ontgrendeling op het voor paneel schroefje losdraaien en indrukken

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Alles is nu in orde..hij draait alweer sinds afgelopen nacht als vannouds.

De monteur heeft de oliedruk op de brander gemeten na ontluchting. Dat was nodig omdat ie de sproeier en filters vervangen had.

De drukknop voor druk ik dan in als de brander aanloopt maar niet ontsteekt. Dan gaat de rode "storing" lamp aan.

Op de STB schakelaar had ik al gedrukt. Na 15 jaar ken ik de "truukjes" van deze verwarming. :D

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

#IJzerbout

 

Ik snap wel nog altijd niet dat je voor jouw huis/vloeroppervlakte zo weinig olieverbruik hebt (1500 liter per jaar?). Als ik die ketel zie dan moet er toch flink opgewarmd worden om alleen de ketel op temperatuur te brengen.

 

Ik heb zelf een woninginhoud te verwarmen van ong. 300 m3 (Gas HR Blauwe Engel), maar kom uit op een verbruik van 2200 m3 gas per jaar en nu heb ik alles al voorbereid voor een warmtepomp (dus lage temperatuur) met goede ventilatie met hoge isolatie, maar kan niet lager uitkomen.

 

 

VU+ Duo2 met  4x DVB-S2 / 2x Dual DVB-S2 Tuner. Plugin remote channel stream converter

Wavefrontier T90. 6x Google TV Android 4K clients.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier sttat ook een Buderus olheizung in de kelder waarvan de klok of thermostaat in de woonkamer waarschijnlijk kapot zijn. Aan repareren doen de monteurs hier niet,gelijk vervangen die handel en das een duur geintje.

 

Dus als de drs ook hier een keer kan komen meten,ben ik zeer dankbaar....landsmänner moeten elkaar toch steunen :-)

 

Kop koffie en straalkacheltje staan al klaar !!!!

compu's leuke dingen,had ik er maar meer verstand van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...