Jan Ambers Geplaatst: 22 november 2008 Geplaatst: 22 november 2008 Gek hé water dat een geheugen effekt zou hebben... Heb er enkele tijd een uitzending over gezien op een v d duitse dritten... Nu stelt m'n vrouw vast dat water dat op een houtvuur staat, en langzaam aan aan de kook gebracht wordt; (in de afwasbak van de gootsteen (in kunststof)); LANGER heet blijft dan water dat met een snelkoker aan het koken is gebracht??? In het begin verklaarde ik haar zot, maar het blijkt toch zo te zijn... een uurwerk en termometer brachten uitsluitsel...???
pukje Geplaatst: 22 november 2008 Geplaatst: 22 november 2008 Origineel bericht van: Jan Ambers Gek hé water dat een geheugen effekt zou hebben... Heb er enkele tijd een uitzending over gezien op een v d duitse dritten... Nu stelt m'n vrouw vast dat water dat op een houtvuur staat, en langzaam aan aan de kook gebracht wordt; (in de afwasbak van de gootsteen (in kunststof)); LANGER heet blijft dan water dat met een snelkoker aan het koken is gebracht??? In het begin verklaarde ik haar zot, maar het blijkt toch zo te zijn... een uurwerk en termometer brachten uitsluitsel...??? Als water kookt wil het niet zeggen dat water overal 100graden is. Zet je een pan op de warmte plaat zie je dat van de bodem lucht bellen (stoom) naar boven komt dus onder op de plaat is het 100 graden terwijl het boven iets minder is. Laat je water langzaam op kook komen is het water gelijkmatiger op temperatuur ,dus boven en onder is het water even heet (100 graden) Maar toch denk ik dat de afkoel tijd van beide wateren niet veel verschillen.
gerrit B Geplaatst: 22 november 2008 Geplaatst: 22 november 2008 het water uit de snelkoker heeft vaak meteen al een lagere temperatuur. Immers de voeler die er in zit is niet zo nauwkeurig en kan ook al wel bij 90 graden afslaan, dan lijkt het dat het water al kookt maar dat is alleen rond het verwarmingselement en de rest loopt nog een paar graden achter. Ga je het verwarmen op een haardvoer/houtvuur oid. dan gaat het meestal in een pan en wordt het zo op temperatuur gebracht, hier zie je nu eerst de belletjes aan de buitenrand en op de bodem en daarna gaat het hele spul pas koken. En als het dan gaat koken is ook alles echt 100 graden. Maar ik heb er nog wel 1 voor je. Als je metaal goeiend heet stookt en vervolgens 5 sec in water doopt kun je het gewoon vastpakken. Ga vervolgens het zelfde stuk ijzer opwarmen tot 100 graden, doop het weer 5 sec in water en pak het vast, vrijwel zeker dat je je vingers verbrand. ra ra hoe kan dat. suc6 Gerrit zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen
gigantaandemuur Geplaatst: 22 november 2008 Geplaatst: 22 november 2008 Hoe heter t staal des te meer water er langs stroomt op t moment dat je t onder water doet. Op deze manier word dus meer warmte ontrokken aan t staal. "You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time"
Con Geplaatst: 22 november 2008 Geplaatst: 22 november 2008 Ik heb water zien koken bij 25ºC en pas bij 130ºC. Kwestie van de druk verlagen of verhogen. Ofwel, de kooktemperatuur is afhankelijk van de druk. Dit geldt ook andersom, denk aan stoomketels. HG CC Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst). Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.
Gene 1225 Geplaatst: 22 november 2008 Geplaatst: 22 november 2008 Origineel bericht van: Jan Ambers Gek hé water dat een geheugen effekt zou hebben... Heb er enkele tijd een uitzending over gezien op een v d duitse dritten... Over dat "geheugen effect" van water is een zeer controversiele discusie aan de gang geweest tussen believers en non-believers over de werking van homeopathie : de oneindige verdunning van een homeopathisch middel zou toch nog een genezende werking hebben door het geheugen-effect van water . Groeten , Gene. Kabel: Orange. Schotel: Vu+ UNO 4K SE , TVV , Triple Quad
Fiene56 Geplaatst: 22 november 2008 Geplaatst: 22 november 2008 Origineel bericht van: Con Ik heb water zien koken bij 25ºC en pas bij 130ºC. Kwestie van de druk verlagen of verhogen. Ofwel, de kooktemperatuur is afhankelijk van de druk. Dit geldt ook andersom, denk aan stoomketels. Tuurlijk speelt de druk denk ik wel de grootste rol. HG CC Con, ook de reinheid van het water speelt een grote rol. Gooi in een pan met water maar eens een pak zout, dan zul je zien dat het kookpunt naar boven gaat. VU+ Duo en 2x dreambox . -------------------------------- plus 2 ruwharige tekkels
Con Geplaatst: 22 november 2008 Geplaatst: 22 november 2008 Origineel bericht van: Jan Ambers Gek hé water dat een geheugen effekt zou hebben... Water heeft hetzelfde geheugen als een vrouw. Als je ze beide warm maakt ontdooien ze . . . en volgens mij weet zowel water als een vrouw dat van te voren. Kortom, ze hebben allebei "last" van een geheugen-effect. HG CC Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst). Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.
Moderator Matchless Geplaatst: 23 november 2008 Moderator Geplaatst: 23 november 2008 Dan maar hopen dat het water geen alzheimer krijgt en vergeet wanneer hij moet koken Ik heb ook water gezien dat "koud" kookt op natuurkunde les vroeger. In de bergen kookt het water eerder omdat de moleculen vlugger kunnen bewegen. Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.
Con Geplaatst: 23 november 2008 Geplaatst: 23 november 2008 Origineel bericht van: matchless Dan maar hopen dat het water geen alzheimer krijgt en vergeet wanneer hij moet koken Ik heb ook water gezien dat "koud" kookt op natuurkunde les vroeger. In de bergen kookt het water eerder omdat de moleculen vlugger kunnen bewegen. Ik denk dat dat komt omdat de luchtdruk in de bergen lager is dan op "zee-niveau" en dan manifesteren de moleculen zich anders. HG CC Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst). Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.
gerrit B Geplaatst: 23 november 2008 Geplaatst: 23 november 2008 Maar zou de luchtdruk in een waterkoker dan anders zijn dan in het pannetje water dat er naast op het vuur staat? Als ik onze waterkoker bekijk dan denk ik van niet immers deze heeft een grote opening met een zeefje er voor die gewoon in verbinding staat met de buitenlucht. Dus dat het water daardoor sneller zou koken lijkt me gebakken lucht. Volgens mij komt het gewoon omdat het verwarmingselement gewoon gloeiend heet wordt en dat het water hier in de directe omgeving al kookt terwijl de rest dat nog niet doet. Kijk ik echter naar de natuurkunde lessen van vroeger dan is mij geleerd dat eerst al het water 100 graden moet zijn voordat het kookt en dan zou dit dus niet kunnen. Pak je echter een gloeidende staaf en doop je dat in een grote bak water dan kookt het water op dat punt terwijl de rest nog koud is, dus ik denk toch dat je het in die richting moet zoeken. suc6 Gerrit zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen
tritium Geplaatst: 23 november 2008 Geplaatst: 23 november 2008 als je echt puur water heb, 100% dus, is de kooktemperatuur nog hooger als 100 graden celcius/1 bar. dus als je demiwater in je microwave zet en op 100+ graden brengt, wat dus kan, en je brengt er naderhand een suikerklontje in, dan is het een big boom, al het water zal verdampen in een zeer korte tijd omdat de kooktemperatuur omlaag is gegaan, en de temperatuur niet veel zal zakken. don't try this at home, je bent gewaarschuwd.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen