Ga naar inhoud


autoaccu <> einde oefening?


Tonskidutch

Aanbevolen berichten

Hoi.

Tja gisteren reed ik nog

 

Hedenmorgen 8:00 geen startmotor wel een hoop lampjes en dashboard geluiden / vreemd

heb er niet veel kaas van gegeten maar toch alles effe bekijken

waarom ben je bij de anwb, daarom

na op onze vriend van de wegenwacht te hebben gewacht 11:15

beschrijving gegeven van euvel / monteur zelf testen

startkabels aan accu

starten hoppa

laadvermogen rond de 14 (was goed; sprak de wegenwacht)

accu (bmw 318i) 45A is iets ouder dan een jaar

ik gebruik de auto dagelijks voor korte ritten en bijna elke week voor meer dan 400km bezoek aan geboorteland

ik heb altijd licht aan

ik heb niets vergeten uit te zetten

 

de accu was bij aankoop vervangen augustus 2007

 

kan zo'n ding zo snel stuk?

of moet ik aan lekspanning / ontlading oid denken

 

chiao

hoe kun je zo'n rotmorgen voorkomen (ruim 3 uur staan ergeren/wachten voor vertrek)

 

I Hope I Never

Split Enz

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 36
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Gast Drs. IJzerbout

Normaal gaat een auto-accu enkele jaren mee. Zeker een jaar of 4.

Ik denk dat je gewoon een slecht exemplaar hebt getroffen.

Heb je er na aanschaf wel voldoende (gedistilleerd) water in gedaan?

 

Wat was het voor een merk?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Heb je er na aanschaf wel voldoende (gedistileerd) water in gedaan?

 

Wat was het voor een merk?

ik heb er de ballen verstand van, daarom heb ik bij aankoop de automonteur alles laten doen

 

overigens is er een apk en grote beurt tussen geweest.

het merk staat wellicht ergens waar ik het niet kan zien zonder demontage

 

kun je iets verkeerd doen na verlaten van het voertuig?

kun je meer doen om niet stil te komen staan?

 

chiao

I Hope I Never

Split Enz

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb bij mijn garage een nieuwe accu laten plaatsen en heb daar 3 jaar garantie op (Ford).

Heb in het verleden meegemaakt dat een nieuw geplaatste accu binnen 1 jaar sluiting had tussen de platen... dus ik denk dat de geluksfactor wat betreft levensduur bij accu's een rol speelt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 jaar is echt te kort voor een accu ik zelf haal steeds 2 jaar met wat extra stroomgebruikers aan boord.

Dit zijn dan geen topkwaliteit accu s maar die kost dan t dubbele en dan haal ik 3 jaar vandaar dat ik t zo doe.

 

"You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat gebeurde er op het moment dat je de sleutel omdraaide om daadwerkelijk te starten (of hoe dat dan ook gaat in de BMW) Gingen toen alle lampjes uit op het dashboard?

Wanneer het de accu is, zou dat wel moeten gebeuren, lijkt me.

Accu slecht-> starten-> veel stroom leveren aan de startmotor->klemspanning onderuit.

 

Het zou ook het start relais kunnen zijn. wanneer dat plakt, wordt het tandwiel van de de startmotor niet in starterkrans getrokken.

René.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe met mijn accu's gemiddeld 9 à 10 jaar! ( 100Ah batt inn dieselwagen en 65Ah in benzinewagen.

 

Wat véél voorkomt is dat de "onderhoudsvrije" accu's hun water geleidelijk verdampt door laden (bij lange ritten) en de middelste cellen komen bloot te staan en een deel v d platen komt bij langdurig gebrek aan controle boven het sap te staan...

Moet je dan extra lang starten dan vormen dié cellen de zwakke schakel in de serie geschakelde cellen (12V), en gaan een grote weerstand vertonen en "koken". Daardoor levert de accu geen grote stromen meer omdat hij een grotere eigen weerstand heeft.

 

Daarom, doe ik per jaar 2x een grote controle; de doppen van de accu en ev water bijvullen tot het 1 cm boven de platen staat.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 Volt duidt nu niet echt op een lege accu, dan is de laadspanning veel hoger.

Je zou de polen eens na kunnen kijken op corrosie (witte uitslag) maar je mag verwachten dat de ww dat heeft nagekeken. Geeft extra weerstand en bij lagere temperatuur hebben accu's aanzienlijk minder capaciteit.

 

Het verstandigste is om gewoon even de accu door te laten meten bij de garage, klusje van 2 minuten. Goede garages doen dat gratis.

VU+ Ultimo OpenPli  en een Vu+ Solo als vervanger van een kapotte duo ongerepareerd in een doosmet een Visiosat 4 LNB's. Beide met Pli.

Vu+ > Philips AVR9900 > Panasonic TH-42PZ8E Plasma full HD en Solo > Samsung LCD 32"
(en een museum Dreambox 7000 met HD/CF/USB/NAS ongebruikt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tonski,

 

Ik heb dit ook eens gehad met onze BMW.

Hebben toen maar een nieuwe gekocht en navraag gedaan bij de dealer.

Daar bleek dat bij het geringste capaciteits-verlies van de accu,

een eletronische beveiliging wordt aangesproken waardoor je slechts een "klik" hoort bij het starten.

Het zou kunnen door eens een flinke afstand te rijden, met niet al teveel verbruikers aan, je weken

nadien geen last hebt.

Doordat het nu wat kouder wordt en op korte afstanden vele verbruikers staan ingeschakeld, laat

hij het afweten.

Mijn advies laten vervangen en de bon goed bewaren !

Groetuhhh...Omanski.

--------------------

 

 

CubeRevo 9000HD-twin, Topfield 5000pvr, Aston dual & X-cam Premium

Philips DSX 7072(2x), DSX 7071, Funke 99cm, Polarmount met Actuator,Invacom Lnb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Doordat het nu wat kouder wordt en op korte afstanden vele verbruikers staan ingeschakeld, laat

hij het afweten.

 

En daarom staat er bij mij nu een oplader bij. Uurtje of 6 bijladen moet voldoende zijn.

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Mijn ervaring vroeger was, dat bij lage temperaturen ik de accu eerst even 20 sec. belastte met bijvoorbeeld de ingeschakelde verlichting.

Hierdoor vloeide er een stroom, die de accu "voorverwarmt".

Daarna liep de startmotor veel soepeler.

 

Moderne wagens (BMW 318 - E90) hebben inderdaad een minimaal spannings beveiliging, waardoor starten niet mogelijk is.

Laat anders even het storingsgeheugen uitlezen in de BMW garage, dat zou moeten aangeven, waarom de wagen niet wilde starten.

 

Accu's zijn op dit moment de grootste storingsbron in moderne wagens. Denk maar aan de 7 serie, met de i-drive, die in het begin ook steeds bleef staan met een lege of defecte accu.

Maar ook de brandstofpomp kan het aanslaan verhinderen, wanneer die niet genoeg voordruk levert.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

laat hem morgenmiddag vervangen en alles eens doormeten.

de oude houd ik als reserve

de bon houd ik ook (voor de garantie)

bij aankoop was alles 1/2 jaar gegarandeerd

 

het is de E46 uit 2001 die heeft volgens de diverse e46 fora niet zo'n probleem

misschien is de accu toch een maandagmorgen product, na opstarten van de productielijn.

ik hou de vinger aan de pols

chiao

I Hope I Never

Split Enz

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Vergeet dan niet de oude accu elke maand even aan een acculader te hangen.

Een loodaccu heeft een zelfontlading van ongeveer 1 % per dag.

En een totaal ontladen accu gaat kapot.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Accu's hebben twee kenmerken, de capaciteit in Ah, en de maximale stroom die ze kunnen leveren in A. Voor het starten is de maximale stroom het belangrijkst. Een accu kan bijvoorbeeld een capaciteit hebben van 50Ah, en kan daarbij een maximale startstroom leveren van 500A.

 

Ik laat altijd de krachtigste accu plaatsen die in de accubak past. Kost een paar tientjes meer, maar de accu wordt minder belast en heeft altijd voldoende capaciteit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...