Ga naar inhoud


autoaccu <> einde oefening?


Tonskidutch

Aanbevolen berichten

V snaar van de dynamo iets strakker zetten.

 

Doordat je ook overdag met lichten aanrijd moet de dynamo meer stroom leveren en gaat dan eerder iets slippen zonder dat je dit al hoeft te horen.

De spanning neemd dan af en is niet voldoende om de accu bij te laden, ondanks dat de dynamo genoeg vermogen levert om de electrische installatie te laten werken.

Als je dan ook nog eens de airco aan hebt staan om condens op de ramen te voorkomen heb je nog eens veel eerder problemen.

 

Je kan het ook even testen.

Zoveel mogelijk stroomverbruikers aanzetten, zoals grootlicht, airco, mistlampen, mist achterlicht.

Dan met de versnelling in de vrijstand van stationair draien even snel veel gas geven.

Hoor je dan een gierend geluid weet je zeker dat de V snaar slipt.

 

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 36
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • Moderator
Origineel bericht van: grunnsat
Accu's hebben twee kenmerken, de capaciteit in Ah, en de maximale stroom die ze kunnen leveren in A. Voor het starten is de maximale stroom het belangrijkst. Een accu kan bijvoorbeeld een capaciteit hebben van 50Ah, en kan daarbij een maximale startstroom leveren van 500A.

Ik laat altijd de krachtigste accu plaatsen die in de accubak past. Kost een paar tientjes meer, maar de accu wordt minder belast en heeft altijd voldoende capaciteit.


Bij mijn weten is er een verband tussen de maximale startstroom van de accu en de toegepaste startmoter.
Een te "grote" accu kan op termijn problemen met de startmotor geven.
Wanneer je met een grotere accu nog steeds kleine afstanden rijdt, met veel el. verbruikers ingeschakeld, zal die ook op termijn niet voldoende geladen worden.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ja is hij wel vervangen zou ik het eerste denken ,tevens is het zo dat een accu met kleine eindjes rijden niet goed opgeladen word en ook kan het voorkomen dat een accu zogenaamde dichtgeslibte platen heeft door verkeerd water toe te voegen (gewoon waprog ipv demin /condensaat)dit is alleen van toepassing voor het bijvullen als het nivo in de accu net iets te laag is bij voorkeur ga je even de soortelijke massa van de vloeistof meten met een areo meter en hou je de soortelijke massa zo constant mogelijk(water /Zwavelzuur).

Een accu van zo.n 3 jaar en ouder gaat met nachtvorst gauw problemen geven en kun je het beste maar vervangen voor een nieuwe en als het kan zo zwaar mogelijk.

 

Groeten Tijgertje.

 

P.S denk bij accu om het knalgas (waterstofgas) dit kan ernstige verwondingen veroorzaken!!!!

 

Haal bij een accu altijd eerst de massa los zo kun je nooit kortsluiting krijgen dit is erg belangrijk mede gezien de eerste noot.!!!!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Citaat tonskidutch:

de oude houd ik als reserve

 

Citaat Ceesv:

Vergeet dan niet de oude accu elke maand even aan een acculader te hangen.

 

Goed lezen Sjaak.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelfs gehoord dat het laden met een acculader helemaal

niet zo goed is ,een lood accu moet klappen krijgen dus flinke

stroom leveren bij starten en veel laadstroom.

 

Als reden hoorde ik dat bij lage stroom gebruik lood loslaat.

 

Ben benieuwd of het verhaaltje klopt ?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Als de accu lange tijd niet gebruikt wordt treedt er door zelfontlading verlies aan lading op. Bovendien wordt het loodsulfaat dan geleidelijk in een minder actieve vorm omgezet. Daarbij laat het ook los van de elektrodes en zakt naar beneden in de sedimentatieruimte onder de platen. Tijdens dit sedimentatieproces kan er kortsluiting ontstaan.

 

Bron Wikipedia.

 

Een druppellader voorkomt, dat bovenstaande gebeurt.

Hij compenseert de zelfontlading en voorkomt overladen.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Sjaak, tonskidutsch vervangt de accu in zij auto en zegt dat hij de oude accu als reserve houdt.Die zal hij denk ik thuis in het schuurtje of de berging zetten.

 

Waar jij die dynamo vandaan haalt is mij een raadsel.

 

Goed lezen, dat zeg ik.

 

Met vriendelijke groet.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
Origineel bericht van: Sjaak(k)
Origineel bericht van: ceesv
Wanneer je met een grotere accu nog steeds kleine afstanden rijdt, met veel el. verbruikers ingeschakeld, zal die ook op termijn niet voldoende geladen worden.
wink
ksal het wel niet snappen denk ik smirk


Daar reageerde ik op de post van grunsat, en komt het eens per maand opladen niet in voor.

Mijn post 1591055 had betrekking op de daar bovenstaande post 1591053.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Sjonge zeg, waar je al niet allemaal aan moet denken voor je eindje kan rijden.

Ik heb daar allemaal geen zin in.

 

Ik wil gewoon mijn wagen starten en van A naar B rijden. Of de accu wel of niet geladen is en hoe en wat zal me echt een worst wezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Er is toch ook zo iets als Accu guard heet dat geloof ik.

Die zorgt ervoor dat je accu nooit leeg loopt als je b.v je lampen aan laat staan.

Zodat er altijd voldoende power in de accu aanwezig is om de motor te kunnen starten??

 

 

Groetjes Alv

Visiosat bi sat met 4 LNB's & een kabel aansluiting
VU+ Duo met 2* DVB-S2, en een Vu+ Duo2 met 2* DVB-C

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Tonskidutch
Hoi.
Tja gisteren reed ik nog

Hedenmorgen 8:00 geen startmotor wel een hoop lampjes en dashboard geluiden / vreemd
heb er niet veel kaas van gegeten maar toch alles effe bekijken
waarom ben je bij de anwb, daarom
na op onze vriend van de wegenwacht te hebben gewacht 11:15
beschrijving gegeven van euvel / monteur zelf testen
startkabels aan accu
starten hoppa
laadvermogen rond de 14 (was goed; sprak de wegenwacht)
accu (bmw 318i) 45A is iets ouder dan een jaar
ik gebruik de auto dagelijks voor korte ritten en bijna elke week voor meer dan 400km bezoek aan geboorteland
ik heb altijd licht aan
ik heb niets vergeten uit te zetten

de accu was bij aankoop vervangen augustus 2007

kan zo'n ding zo snel stuk?
of moet ik aan lekspanning / ontlading oid denken

chiao
hoe kun je zo'n rotmorgen voorkomen (ruim 3 uur staan ergeren/wachten voor vertrek)


Ik denk hier gewoon aan oxidatie tussen de klemmen en de accu-polen.
Komt plotsklaps, bij het omdraaien van de contactsleutel branden alle lichtjes, maar starten.. net of er geen accu in de auto zit.

Gewoon de klemmen losmaken, heel licht opschuren met schuurpapier en goed insmeren met vet.
Al tweemaal meegemaakt...
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak(k)
Origineel bericht van: ceesv


Goed lezen Sjaak.

Dat doe ik ceesv, je mag zelfs niet zomaar een lader aan de autoaccu hangen zonder dat de + pool van de auto los is gemaakt. Anders gaat je gelijkrichter van je w.s.dynamo kapot eek


En als je dat dan zo doet en je raakt per ongeluk de massa aan dan heb je e daar een mega kortsluiting je ring/steek sleuteltje word rood heet en met een beetje pech knalt je accu uit elkaar .

Auto accu,s opladen doe je bij voorkeur buiten de auto oftewel gwoon eruit halen (eerst massa los) zet hem in je schuurtje op de werkbank en laad hem daarna rustig op ,bij voorkeur niet snelladen dit is niet goed voor je accu je verkleind hiermee de levensduur.

Groeten Tijgertje.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Een te "grote" accu kan op termijn problemen met de startmotor geven.
Startmotor vraagt stroom het is dus niet zo dat de accu de startstroom bepaald maar de startmotor.

De dynamo kan echter wel problemen gaan geven in dit geval vraagt de accu de stroom.

"You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time"

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou, ik zal jullie allemaal uit de spanning halen :D

visueel zag er alles van boven picobello uit

na de accu echter uit zijn nis te hebben gehaald zag je door het plastic heen onderaan behoorlijk wat aangekoekt spul

 

de monteur zette er een mutlu calcium accu in

 

ik starte de motor.

 

en het werkt weer zoals het hoort.

 

overigens door het loshalen van de accuklemmen werd de boordcomputer gereset en ik bemerkte tijdens de thuisrit een betere prestatie tijdens doortrekken van de motor. (als bijwerking van het wisselen)

 

die oude accu heb ik dus maar niet meegenomen

de mens verzamelt al te veel oude zooi.

 

chiao

 

Baby Did a Bad Bad Thing

Chris Isaak

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...