Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Volgens de manual wordt de multytenne uitgericht

op astra 1. De andere 3 posities zijn dan ook automatisch

goed.

Klopt nu mijn redenering als je dan best op de zwakste astra 1

transponder maximaal uitricht, je dan ook optimaal

resultaat behaald op de 3 andere posities.

Zo ja, welke is dan de zwakste transponder op astra 19 oost ?

dank

Geplaatst:

astra 28 ( zie foot print ) is de zwakste. Snap zelf ook niet waarom er altijd op astra 19 uitgericht dient te worden. Zou dan voor itv 4 zender gaan voor de fijn instelling.

Astra 1 zit bij mij op  31,5°E,  28.2°E, 19.2°E
Astra 2 zit bij mij op 19.2°E, 28.2°E
Astra 3 zit bij mij op 23.3°E,23.5°E

Geplaatst:
Origineel bericht van: vincent1971
astra 28 ( zie foot print ) is de zwakste. Snap zelf ook niet waarom er altijd op astra 19 uitgericht dient te worden. Zou dan voor itv 4 zender gaan voor de fijn instelling.

De schotel is gemaakt voor de Duitse markt! Astra 1 is dus de hotspot.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Geplaatst:

[quote=lucdec2

Zo ja, welke is dan de zwakste transponder op astra 19 oost ?

dank

Was dat niet de transponder van n-tv?

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Geplaatst:

Dan zit ik met een andere vraag:

Aangezien de Multytenne voor de Duitse markt gemaakt is, hoe zit het dan met de skew (kloksgewijze draaiing van de LNB/schotel t.o.v. de horizon)?

Naarmate je je meer naar het westen toe begeeft, staan de oostelijke satellieten steeds lager t.o.v. de westelijke. Dus des te westelijker je je bevindt, des te hoger de draaiing van de Multytenne zou moeten zijn. In het Oosten (Enschede) scheelt het ca. 1,5 graad, maar in Londen is het skew-verschil bijna 7 graden.

Zelf zit ik in Ridderkerk (omgeving Rotterdam) en t.o.v. het midden van Duitsland is het gemiddelde verschil in skew ongeveer 3 graden. Het lijkt mij dat ik de Multytenne iets linksom (vanaf achterkant gezien) moet draaien voor een optimaal signaal.

Heeft iemand nog praktijkervaring met de Multytenne om dit te bevestigen?

Geplaatst:
astra 28 ( zie foot print ) is de zwakste. Snap zelf ook niet waarom er altijd op astra 19 uitgericht dient te worden.

De exacte middenpositie van de vier satellieten is 20,6E, 19E (Astra 1) ligt hier het dichtst bij.

Zou dan voor itv 4 zender gaan voor de fijn instelling.

De consequentie daarvan is dat de hotbird weer iets zwakker zal worden, maar een sterkere 19,2E lijkt mij ook beter.

Met de vaste LNB opstelling is er theoretisch maar één plaats op aarde waar deze LNB's perfect staan (in dit geval waarschijnlijk centraal Duitsland). Maar de marge is zo groot, dat in de praktijk de schotel in een zeer groot gebied inzetbaar is.
Gast Drs. IJzerbout
Geplaatst:

Ik snap niet dat het africhten van die Multitenne in zo´n studie moet eindigen.

Hoe kleiner de schotel, hoe groter de openingshoek. De Multitenne is erg klein en heeft dus een grote openingshoek. Dit maakt het africhten juist makkelijk en onkritisch.

Dus gewoon op één van de 4 satellieten africhten en de rest staat automatisch goed. De skew over het gebied van west Europa veranderd minimaal en ik zou me hier geen al te grote kopzorgen maken.

In NL heb je het geluk dat de Astra 2D op 28,2° oost veel sterker doorkomt dan in Duitsland. Dus dat maakt het alleen maar makkelijker.

Geplaatst:

Het uitrichten is dan wel makkelijker met een kleine schotel, en door de grote openingshoek minder kritisch, maar imo het moet toch zo goed mogelijk gebeuren.

Studie? Is het niet deel van de hobby om het optimale te bereiken en het maximale uit de spullen te persen? En wat te leren natuurlijk laugh. Ik vind het altijd mooi om te zien dat theorie en praktijk samenvallen.

Ja, dit is een beetje miereneukerij (of is het mierenneukerij?), maar wel leuk om de details te weten.

[edit]

Origineel bericht van: SimonLeBon

De consequentie daarvan is dat de hotbird weer iets zwakker zal worden, maar een sterkere 19,2E lijkt mij ook beter.

bedoelde natuurlijk 28,2E blush

Overigens heb ik zelf nog geen Multytenne, maar moet er binnenkort een bij iemand plaatsen. Ben nog dik tevreden over mijn T90 en TDS-88.

Gast Drs. IJzerbout
Geplaatst:

Wat ik bedoel is dat die schotel zeg maar een openingshoek van 3° heeft, dan kun je hem zeker wel een graad of 1,5-2 heen en weer draaien binnen dat bereik en je zult geen echt haarscherp optimum vinden.

Komt nog bij dat de meeste LNC´s "scheel" kijken wat de openingshoek ook niet ten goede komt.

Dan kun je er nog zoveel verstand en meetapparatuur tegenaangooien..echt beter worden doet het niet.

Geplaatst:

Daar moet ik je wel gelijk in geven, het luistert bij zo'n kleine schoteldiameter vaak niet zo nauw. (De schotelvorm is natuurlijk ook van belang voor de openingshoek). Ik ken de Multytenne niet goed genoeg om te bepalen of de openingshoek nu kleiner of groter is dan de gemiddelde 60cm wok.

Maar toch lijkt het me dat de schotel iets gekanteld (skew) zou moeten worden om bij de uiterste satellieten niet te dicht bij de grens van de openingshoek te komen.

Begint behoorlijk off-topic te raken, maar wat bedoel je met scheel kijkende LNC?

De gevoeligheid van de LNC naar één richting of het looptijdverschil door de reflectie van de schotel en positie van de LNB?

Geplaatst:

Schotel moet op een loodrechte buis gemonteerd worden.

De zgn. skew is al vanuit de fabriek ingesteld.

Schotel heb ik (toen ik 'm nog had) uitgericht op de HD frequentie van C+. Daar dit op de Astra 3 de zwakste transponder was.

Als dat is gebeurt, dan staan de andere satellieten ook goed uitgericht.

Succes.

Leo.

Geplaatst:

ik kan me nog vaag herinneren dat hierover een tijdje terug een uitgebreide draad over was....met de zoekfunctie is iig een heleboel te voorschijn te toveren...op dit forum

Gast Drs. IJzerbout
Geplaatst:

maar wat bedoel je met scheel kijkende LNC?

Met scheel kijken bedoel ik dat de LNC´s links of rechts naast het brandpunt zitten, maar toch de satelliet zien onder een hoek.

Geplaatst:

Ik heb vandaag met mede sat4all-er Sambir een Multytenne geplaatst.

Het is inderdaad waar dat je niet zoveel verwacht van zo'n mini beestje. Volgens satfind op dreambox met gemini signaalsterkte en agc beiden op 95% op astra1. Uiteraard waterpas gemonteerd want alle beetjes helpen op zon mini schotel. Het resultaat mag er wezen: de makkelijkste multi-sat opstelling die er is en nog met goede ontvangst ook!

Geplaatst:

Ik heb er ook een. Tis verbazend hoe goed deze schotels werken.

Je leest er regelmatig negatieve verhalen over, maar als je dan doorvraagt, blijkt dat ze er 9 van de 10 keer zelf geen hebben.En dus puur ervan uitgaan dat het niks KAN zijn , omdat ie zo klein is.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen