Ga naar inhoud

60cm LNB op 1.2meter schotel - niet optimaal?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb een Echostar 1,2meter offset schotel en wil daarin een LNB monteren die bedoeld is voor een 60cm schotel (het ding is gevoeliger dan de originele 1.8dB kop). Natuurlijk werkt het ding, maar ik wil graag een optimale combinatie.

Ik heb begrepen dat LNB's ontworpen zijn voor schotels met een bepaalde f/D verhouding (afhankelijk van focuspunt en diameter van schotel). Een kleine schotel heeft een grotere f/D dan een grotere. Als nou de LNB bedoeld is voor een kleine schotel is de openingshoek van de kop kleiner dan als 'ie bedoeld is voor een grotere schotel. Dit zou betekenen dat de signalen van de buitenste 30cm van de 1,2meter schotel nooit "in" de LNB terechtkomen maar er gewoon omheen stralen. Andersom zou betekenen dat als je een LNB met een grote openingshoek in een te kleine schotel monteert, de LNB veel achtergrondruis ontvangt van om de schotel heen.

Ik heb de f/D getallen van mijn schotels berekend, maar waarschijnlijk op een verkeerde manier (ik kon alleen maar formules vinden voor gewone prime-focus schotels en niet voor offset-). Voor mijn 80cm schotel is de f/D 0,8 en voor de 1.2meter 0,68. Ik heb eens rondgekeken, maar afgezien van Amerikaanse C-band LNB's, kan ik hier nergens f/D getallen vinden voor LNB's die te koop zijn.

1) Weet iemand of ik goed/fout zit

2) Waar kan ik f/D gegevens vinden over LNB's

3) Kan ik de prime-focus f/D formules gebruiken voor mijn offset schotels

Ik realiseer me dat dit een nogal technisch verhaal is, maar ik vind het zonde om met een verkeerd kopje in m'n lekkere grote schotel te werken - het moet veel beter kunnen denk ik!

Bedankt vast voor de reacties.

Geplaatst:

Het berekenen van de f/d van een primefocus is niet zo moeilijk, maar van een offset zou ik het niet weten.

Ik ben reuze benieuwd hoe je dat hebt gedaan.

Zelf heb ik een 1,2m channelmaster met een f/d van 0,6 maar dat weet ik omdat de fabrikant dat heeft opgegeven.

De f/d is voor c band prime focus belangrijk omdat je de feethoorn en scalarringen t.o.v. elkaar kunt verschuiven om optimaal het oppervalk van de schotel te benutten.

Bij de ku lnb's zit dat gewoon aan elkaar vast (offset en primefocus) en is het volgens mij zaak om de voorkant van de feet in het brandpunt van de schotel te krijgen.

Dus het geheel iets naar voren of achteren schuiven tot je optimaal signaal hebt.

Meer kun je volgens mij niet doen.

Jou veronderstelling dat een kleine schotel een grote f/d en een grote schotel een kleine f/d heeft is meestal wel zo, maar hoeft niet.

De f/d wordt bepaald door de mate van kromming van de schotel.

Een vlakke schotel heeft een hoge f/d en een schotel in de vorm van een kommetje heeft een lage f/d

Een hoge f/d geeft meer versterking (wel makkelijk bij kleine schotel) en een lage f/d heeft minder last van straling uit de omgeving.

<small>[ 08-03-2002, 20:07: Bericht gewijzigd door: Stardust ]</small>

Geplaatst:

Hoi,

in onderstaande link vind je berekeningen voor een offset schotel, kompleet met een programmaatje. Je moet wel een paar metingen verichten op jouw schotel.

Succes ermee.

www.qsl.net/n1bwt/contents.htm

Geplaatst:

@clarke, Je denkt echt te moeilijk. Gewoon de LNBF in het brandpunt van je schotel hangen. (dit verschilt natuurlijk per dish) Een beetje fine tunen en meer kun je niet doen. De veronderstelling dat een consumer KU-band LNBF ontworpen is voor een bepaalde schotel is onzin! Ik vraag me trouwens af of jouw verhaal wel serieus bedoeld is. Je hebt het over 1.8 dB terwijl die al 10 jr niet meer gebruikt worden

in iedergeval succes ermee

Geplaatst:

Heren, bedankt voor de terugmeldingen. Ik denk dat ik een aardig end ben. Nog niet helemaal, maar misschien dat iemand uit de LNB handel daar meer van kan zeggen.

Eerst even: het is inderdaad een 1.8dB kop en schotel uit eind jaren '80 (heel mooi getalletje toen). Ik heb een 2-tal 2GHz Astra koppen voor 60cm schoteltjes, waarvan ik er een in de draaibare 1.2m EchoStar schotel wil hangen - vandaar. Ik heb inderdaad een beetje te simpel geredeneerd dat een kleinere schotel een groter f/D heeft dan een grotere zoals Stardust al zei.

http://home.online.no/~jensts/satellite.html staat inderdaad aardig wat op. Het summum is toch wel het boek op www.qsl.net/n1bwt/contents.htm. Enorm veel leeswerk, maar erg compleet. Ik heb het bijbehorende programma bestookt met mijn getallen, en kwam aan het volgende:

Eigen berekening via Prime-focus formule en afgeronde getallen: f/D ratio van 0,68 voor de 1.2m schotel en 0,8 voor de 80cm.

Berekening via Prime focus /~jensts programma: 0,68 voor de 1.2 en 0,8 voor de 80cm (goh...)

Berekening via het /n1bwt programma (bedoeld voor offset schotels): vergelijkbaar met 0,71 en 0,79. Optimale openingshoek LNB: 45 en 40.5 graden (rekening houdend met overlap etc.)

Conclusies:

1) Hoe groter (en dieper) de schotel, des te dichter komen de f/D offset getallen in de buurt van de de prime-focus getallen (beetje gewaagde uitspraak op basis van metingen/berekeningen aan 2 schotels).

2) Als een LNB berekend zou zijn voor een 80cm schotel (dus niet een kleinere 60cm!), zou deze in een 1.2m schotel i.p.v. het optimale actieve 'belichtingsoppervlak'(gebaseerd op f afstand verschillen en overlap - lang verhaal, zie /n1bwt boek) van 78cm doorsnede (div.berekeningen), een actief oppervlak van 70cm doorsnede 'bekijken'. Een verlies dus van 8cm - is niet spectaculair groot.

3)Als een LNB berekend is voor een 60cm schotel - wat mij logisch lijkt, omdat de schotel diameter - ruisgetal en LNB ontwerp zo zijn afgestemd (zeker in de eerdere dagen van de Astra setjes) dat de kosten minimaal zijn - zal waarschijnlijk het f/D getal nog groter zijn (tenzij de kromming van de schotel beduidend anders is). Dit betekent m.i. een verlies (minder bekijken van de 1.2m schotel) van meer dan 8cm, misschien wel 10-11cm.

De vraag is of je het verschil tussen een 1.2m en een 1.1m schotel kan merken. Waarschijnlijk niet, maar het is toch bijna 10%. Zou betekenen om i.p.v. een 0.8dB een 0.88dB LNB te hebben (als het lineair door te voeren is).

Blijven er een aantal vragen staan:

1) Is het inderdaad zo dat LNB's voor (gemiddelde) 60cm schotels een f/D getal hebben van rond de 0,8 - 0,85?

2) Bestaan er LNB's met een f/D getal van rond de 0,7?

3) Stardust: als jij eens een uurtje over hebt, zou het interessant zijn om eens te kijken of jouw 0,6 schotel volgens de berekening met het http://www.qsl.net/n1bwt/hdl_3b3.exe programma ook op 0,6 uitkomt...

Geplaatst:

@ Clarke

Tjonge, heb jij even zitten wroeten zeg.

Jou 1e conclusie kan ik in mee gaan voorwat betreft diepere schotels.

In jou 2e conclusie stap je volgens mij van je geloof af want in jou eerste betoog stel jij dat een lnb (inclusief feet neem ik aan) voor een bepaalde f/d is gemaakt.

En dat is volgens mij ook juist.

Dat betekent dat elke schotel met die f/d ongeacht de grootte optimaal “belicht” wordt door die lnb.

Jou derde conclusie ligt in het verlengde, als er door een andere f/d een verlies van 10 cm op een 1,2 m schotel ontstaat dan scheelt dat 0,8 dB.

Kijk je naar astra dan zal de s/r verhouding zakken van ongeveer 20 dB naar ruim 19 dB.

Daar merk je dus niks van.

Wat betreft jou vraag 3, ik zal van de week even kijken, je hoort nog van mij.

Ps,

Ik heb nog even bij de fabrikant (sharp) van mijn lnbf gekeken naar de specificaties en daar werd wel een f/d opgegeven van let wel 0,6!

<small>[ 10-03-2002, 23:48: Bericht gewijzigd door: Stardust ]</small>

Geplaatst:

Ik heb ook een Channelmaster van 1.2m, met een LNBF van GRUNDIG AUN 3S ( 0.9DB 40mm) maar ik kon niets vinden van f/d , is dit een goede conbinatie of is er een betere te vinden, ik heb namelijk veel last van blokken bij slecht weer .

Geplaatst:

Veel blokken bij slecht weer kan ook komen door een niet zuivere afstelling zowel in richting als polarisatie.

Om aan te geven hoe belangrijk een juiste f/d voor schotel en lnb is, hier even een voorbeeld.

Ik neem even een primefocus omdat dit makelijk rekend.

Een prime focus van 120cm met een f/d van 0,6.

Als je daar een lnb voor hangt met een f/d van 0,8 dan gebruik je maar 90 cm meer van die schotel.

f/120cm=0,6 > f=72cm (focus punt op 72 cm)

d=f/0,8 >= 72cm/0,8=90cm.

Hierbij wordt het feit dat de lnb in de weg hangt even buiten beschouwing gelaten.

Dit levert nl. voor kleinere schotels een steeds groter nadeel op.

Vraag de fabrikant om gegevens.

Geplaatst:

Blokken hoeven niet per definitie aan je focusering te liggen. het kan ook zijn dat je lnb niet goed gemonteerd is.

Ik bedoel hiermee dat je lnb gedraaid zit tov. het signaal van de sat. dit resulteert in een waarschijnlijk prima signaal, maar een slechte kwaliteit. vandaar ook de blokvorming.

Het goed afstellen gaat eigenlijk alleen met een BER (Bit Error Rate) meter. dit zit ergens in DVB2000 (nokia 9500) verstopt, of in de betere spectrum alalyzers.

Op de meeste lnb's staat echter een streepje. dit moet altijd naar boven wijzen, als de schotel op het hoogste punt (sirius 5.0 oost in NL) staat afgesteld.

Als je een Channelmaster 1.2 meter offset schotel hebt kan je hier ook een bijbehorende feedhorn bijkopen. is altijd goed. lnb voor flensmontage erbij, en klaar is Klara.

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Geplaatst:

>Ik bedoel hiermee dat je lnb gedraaid zit tov.

> het signaal van de sat. dit resulteert in een

>waarschijnlijk prima signaal, maar een slechte

>kwaliteit. vandaar ook de blokvorming.

Dat bedoelde ik eigenlijk ook met polarisatie, die is voor astra -10 graden, staat op de lnbf.

>Als je een Channelmaster 1.2 meter offset

>schotel hebt kan je hier ook een bijbehorende

>feedhorn bijkopen. is altijd goed

Klopt, de orginele feet is op de schotel berekend.

maar moderne goede lnb's met flens zijn schaars.

Geplaatst:

@ Clarke

Zoals beloofd het resultaat van de metingen.

Ik kom voor mijn schotel op een f/d van 0,67

Hier wil ik wel bij aantekenen dat de meting van de diepte een kleine afwijking grote gevolgen voor de berekende f/d heeft.

Ik meet ook niet op de reflekterende laag maar op een dikke kunstoflaag die er overheen ligt.

Als ik daar 3 mm voor reken dan wordt de f/d 0,64

• 1 jaar later...
Gast
Dit onderwerp is nu gesloten voor nieuwe reacties.