mmm Geplaatst: 29 november 2008 Geplaatst: 29 november 2008 Vandaag stond ie weer in de krant, de nationale wetenschapsquiz. Dit keer met een vraag die past bij de interesse van veel mensen hier op het forum: radio. Citaat: Vraag 13: Wat gebeurt er met de ontvangstkwaliteit van radiosignalen, als er niet een paar duizend, maar een paar miljoen mensen de radio aanhebben? A. Het signaal blijft even sterk. B. Het signaal wordt zwakker. C. Het signaal wordt sterker. Dit heb ik mij vroeger al eens afgevraagd, en ik weet het echt niet. Hoewel C mij onzin lijkt. Wat denken jullie? en waarom? Groet,
Gast Tijgertje Geplaatst: 29 november 2008 Geplaatst: 29 november 2008 Origineel bericht van: Nowtv Ik ga voor A. Ik ook . Groeten Tijgertje.
patyv Geplaatst: 29 november 2008 Geplaatst: 29 november 2008 ik sluit me hierbij aan, maar we moeten natuurlijk ook nog even de uitleg hiervan hebben. Ik denk dat de uitzendsterkte of hoe dat ook genoemd wordt niet afhankelijk is van het aantal gebruikers, dit in tegenstelling tot internet (hoe drukker, des te meer file op de digitale snelweg, dus trager). Verbeter me als het niet goed is. db 7020s Gemini 4.3/ echostar 890DB-2ci/ premiumX 7100 PGU
leo1949 Geplaatst: 29 november 2008 Geplaatst: 29 november 2008 Origineel bericht van: mmm Hoewel C mij onzin lijkt. Waarom zou antwoord C onzin zijn? Elke geleider zal een deel van de zend-energie afnemen waardoor deze verminderd. Als er meer radio's op die zender zijn afgestemd zal er meer vermogen van de draaggolf worden onttrokken die door de zender weer word aangevuld.Het uitgestraalde vermogen van de zendantenne zal dus hoger worden om de draaggolf in stand te houden. Daarmee zou je dus aan de kant van de zender ook kunnen meten hoeveel ontvangers er afgestemd zijn op de zender Vroeger waren de kratten bier van hout en moest je zuipen om de kachel aan te houden Waar de darmen vol van zijn loopt de anus van over.
mmm Geplaatst: 29 november 2008 Auteur Geplaatst: 29 november 2008 Bedankt voor jullie snelle reacties. We kunnen dit natuurlijk ook doortrekken naar satelliet signalen. De astra zend met een constant vermogen uit. Ik denk zelf dat een miljoen antennes meer of minder niet uitmaakt. Het gaat om het vermogen per oppervlak op aarde, en dat blijft gelijk. Daarom zou ik ook voor antwoord A) kiezen. Citaat: Het uitgestraalde vermogen van de zendantenne zal dus hoger worden om de draaggolf in stand te houden. Leo, met jou redenering, en gelijkblijfende uitzendvermogen, zou het betekenen dat je antwoord kiest. Maar corrigeer me als ik het niet goed begrepen heb. Groet,
boaz Geplaatst: 29 november 2008 Geplaatst: 29 november 2008 Nationale wetenschapsquiz, hmmmm, die hebben vaak onverwachte antwoorden, dus kies ik voor C. Miljoenen radio's staan afgestemd op de zender, dus ook miljoenen antennes, en laten die nu net het signaal versterken. Zal vast iets van weglekken de atmosfeer in en dus wordt het signaal sterker. VU+ Ultimo OpenPli en een Vu+ Solo als vervanger van een kapotte duo ongerepareerd in een doosmet een Visiosat 4 LNB's. Beide met Pli. Vu+ > Philips AVR9900 > Panasonic TH-42PZ8E Plasma full HD en Solo > Samsung LCD 32" (en een museum Dreambox 7000 met HD/CF/USB/NAS ongebruikt)
Lambik61 Geplaatst: 29 november 2008 Geplaatst: 29 november 2008 HAhahaha Dus als we allemaal onze ontvangers op Nilesat zetten kunnen we het allemaal wel ontvangen omdat het signaal dan sterker wordt? CU Lambik VU+ DUO2, Triax88, 13E,19E,23E,28E
boaz Geplaatst: 29 november 2008 Geplaatst: 29 november 2008 Origineel bericht van: Lambik61 HAhahaha Dus als we allemaal onze ontvangers op Nilesat zetten kunnen we het allemaal wel ontvangen omdat het signaal dan sterker wordt? Gaat helaas niet op voor schotelantennes, te richtingsgevoelig. VU+ Ultimo OpenPli en een Vu+ Solo als vervanger van een kapotte duo ongerepareerd in een doosmet een Visiosat 4 LNB's. Beide met Pli. Vu+ > Philips AVR9900 > Panasonic TH-42PZ8E Plasma full HD en Solo > Samsung LCD 32" (en een museum Dreambox 7000 met HD/CF/USB/NAS ongebruikt)
Gast Drs. IJzerbout Geplaatst: 29 november 2008 Geplaatst: 29 november 2008 Hmmm...ik ga er vannacht toch over nadenken. Ik wil niet muggezifterig doen, maar hoe luisteren die miljoenen mensen naar die radio-zender? Via de kabel of rechtstreeks uit de ether? Hoe dan ook. Iedere ontvanger heeft een afgstemde kring. Deze kring moet in resonantie gebracht worden op de gewenste frequentie. Dan vind er opslingering plaats. Dat kost energie. Hoe minder demping, hoe meer opslingering. Op het moment dat de golf, bijvoorbeeld op 100 km afstand wordt ontvangen is de golf al vertrokken. Hoe "weet" de zender dan dat die zwaarder belast wordt.
leo1949 Geplaatst: 29 november 2008 Geplaatst: 29 november 2008 Origineel bericht van: Drs. IJzerbout Op het moment dat de golf, bijvoorbeeld op 100 km afstand wordt ontvangen is de golf al vertrokken. Hoe "weet" de zender dan dat die zwaarder belast wordt. Hoe die zender dat weet?? Door een sprietje in een resonantie kring te brengen ontrek je energie van de draaggolf. Dus moet de zender meer vermogen leveren om het zelfde veld in stand te houden. Vroeger waren de kratten bier van hout en moest je zuipen om de kachel aan te houden Waar de darmen vol van zijn loopt de anus van over.
Neptunus Geplaatst: 30 november 2008 Geplaatst: 30 november 2008 Hoe zit dat met die quiz? Komt er later nog een antwoord? Dit is echt eens een moeilijke vraag, we kunnen niet even zeggen in de trend van 2 voor 12 : "dat zoeken we even op"! Dreambox 8000 & VU+ Duo Synology DS201 NASITV van KPN + digitenne LG55B6V Oled TV
Murdock Geplaatst: 30 november 2008 Geplaatst: 30 november 2008 Antwoord B lijkt me theoretisch het juiste antwoord. Anders zou de appel-radio een oplossing kunnen zijn voor het energieprobleem Receiver: VU+ Solo 4K Schotel: Digiality 85cm multifocus, 4x Triax PLL LNB, 4x Digiality DiSEqC 1.0 High-Iso (Astra1-2-3, Hotbird)
satcat Geplaatst: 30 november 2008 Geplaatst: 30 november 2008 Als je het beschouwt als een grote transformator met inplaats van een ferro-kern een grote lucht-kern krijg je zomaar antwoord B.
boaz Geplaatst: 30 november 2008 Geplaatst: 30 november 2008 Origineel bericht van: satcat Als je het beschouwt als een grote transformator met inplaats van een ferro-kern een grote lucht-kern krijg je zomaar antwoord B. Als B juist is, dan zou dat dus betekenen dat je aan afname van het zendvermogen kunt meten hoe hoog de luisterdichtheid is. VU+ Ultimo OpenPli en een Vu+ Solo als vervanger van een kapotte duo ongerepareerd in een doosmet een Visiosat 4 LNB's. Beide met Pli. Vu+ > Philips AVR9900 > Panasonic TH-42PZ8E Plasma full HD en Solo > Samsung LCD 32" (en een museum Dreambox 7000 met HD/CF/USB/NAS ongebruikt)
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen