Ga naar inhoud

HDMI Kabels fabeltjes ontrafeld

Aanbevolen berichten

Gast satbird2002
Geplaatst:

wat ik zelf ook altijd al het vermoeden van had, in het onderstaande verhaal.

het is in ieder geval goed voor de consument.

Nu de marges op een HDTV of HD camcorder teruglopen hebben sommige detailhandelaren een manier gevonden om producten te verkopen met een zeer hoge winstgevendheid: extreem dure HDMI kabels.

Helaas is de kennis bij de consument over HD TV en verwante producten nog steeds minimaal en daar wordt door de winkeliers slim op ingespeeld onder het motto “koop vooral een dure HDMI kabel”. Wij zetten grote vraagtekens bij deze ontwikkeling en we hebben tot nu toe geen zichtbare verschillen kunnen ontdekken tussen de schreeuwend dure en fraai verpakte kabels van bijvoorbeeld Monster cable en zorgvuldig gefabriceerde 10 maal goedkopere kabels. Dat laatste geldt vooral bij kabels met een beperkte lengte maar juist die zijn het meest populair.

Vara’s Kassa heeft soortgelijke ervaringen opgedaan bij een onderzoek naar verschillen bij HDMI kabels van 1,5 meter varierend in prijs van 4 Euro tot maar liefst 140 Euro.

De conclusie van vier studenten Elektrotechniek was dat alle drie onderzochte HDMI kabels optimaal functioneerden. Hun conclusie was dan ook dat een betaalbare korte HDMI kabel zeker zo goed was als een extreem dure kabel. Verschillen werden pas duidelijk bij kabels met een lengte van meer dan 5 meter en dat is een lengte die zelden aangeschaft wordt door kopers van een HDTV.

Ook werd door het onderzoek de mythe van de gouden stekkers onderuit gehaald omdat vergulde stekkers eigenlijk alleen zinvol zijn bij een analoog signaal. HDMI wekt met een puur digitale overdracht van het signaal.

“Aan gouden stekkers heb je niet zoveel. Gouden stekkers gaan oxidatie tegen en zorgen voor een betere geleiding. Betere geleiding is vooral belangrijk bij een analoog signaal zoals bij dure audio-apparatuur. HDMI maakt gebruikt van een digitaal signaal. Dan heb je niks aan gouden pluggen. Bij een digitaal signaal heb je wél of geen beeld. En de afscherming, waar verkopers over praten in de winkel, is pas belangrijk als je een lange afstand moet overbruggen van 5 meter of meer. Dan loop je het risico dat het beeld wegvalt met een goedkope kabel. Maar de gemiddelde Nederlander heeft zijn DVD-speler direct onder zijn televisie staan, dus is een kabel van anderhalve meter voldoende”, aldus Walter Holweg docent Elektrotechniek aan de Hogeschool Windesheim.

Uiteraard blijft het zaak om er goed op te letten dat een kabel kwalitatief goed geproduceerd is maar het is duidelijk dat het vooral bij korte kabels niet loont om de hoofdprijs te betalen.

Bron: Vara Kassa

• Reacties 44
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatst:

Dat is lekker, Ik lees hier dat er goede kabels zijn voor 4 Euro.

Een kleine 2 jaar geleden kon ik die nog niet vinden, Ik geloof dat ik toen ongeveer 50 Euro moest betalen voor zo'n kabel.

Belachelijk veel geld natuurlijk voor zo'n onderdeel.

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Geplaatst:

Ik hoop dat die studenten niet te snel afstuderen want dit "onderzoek" slaat nergens op !

Gouden connectoren scheelt wel bij analoog maar niet bij digitaal, was een lulkoek !

Geplaatst:
Origineel bericht van: HDvideo
Ik hoop dat die studenten niet te snel afstuderen want dit "onderzoek" slaat nergens op !

Gouden connectoren scheelt wel bij analoog maar niet bij digitaal, was een lulkoek !

Je kunt de test nog een keer zien vermoedelijk heb je het niet gezien, even op breedband klikken.
Ook bij Tweakers loopt er zo'n topic de conclusie is duidelijk geen verschil tussen goedkoop en duurdere kabels al beweren sommigen van wel. laugh
Geplaatst:

tja tis toch goude handel iedereen die onbekent is met deze kabels trapt er in

Mvrgr Sigma

DM8000HD-PVR/DvD_DM7020HD-V2_DM800Se-V2_DM525

Harddisk Samsung 2TB__Tuner A :draaibaar Tuner B :vast Tuner C Tuner D

Vantage 8000 S TWIN HDTV PVR

Geplaatst:

het is heel simpel. De retailers verdienen met accessories veel geld. Als je ziet wat sommige kabels die in china geproduceert worden inkoop kosten en verkoop kosten. Het bedrijf waar ik toen bijzat kocht volledig bekabelde scart kabels in voor 25 cent (let wel, het gaat hier niet om maar een duizend stuks maar eerder 100.000~ 1.000000) en je zag dezelfde in de winkels voor 15 euro. Natuurlijk gaat er nog wat transport kosten erover, hier en daar wat marges maar dan kom je nog maar tot +/- een 1 euro max. Dan nog wat marge voor de "fabrikant" die ze inkocht en marge voor de dealer. Maar zeker nog genoeg geld om aan te verdienen.

Aan DVD spelers valt weinig geld te verdienen invergelijking met accessories hoewel dit ook verandert.

En dat met goud. In analoog heeft goud gewoon veel meer resultaat als met digitaal signaal. Als de verbing met digitaal ook slecht wordt merk je dat ook maar in analoog is elk ietwat slechtere verbinding al een "verminking" van het signaal. dat is bij digitaal zeker niet zo.

Beter 1 sateliet in de lucht dan 10 in de hand

Philips 7072, 2000, 5400 (7005)

Kathrein CAS90,UAS485 + een paar andere LNB's

H126 kabel, Matrix reborn, revolution, ORF

Geplaatst:

Ook ik heb in het verleden bij een lokale tv/radio zaak gewerkt en nog niet zo lang geleden bij de ******** en kan ook volledig bevestigen dat er enorme winsten op kabels worden gemaakt. Kabels met een merkje (Oehlbach, monster etc) zijn wel inkoop al relatief duur maar dan nog wordt de inkoop prijs minimaal verdubbeld !. Hama, belkin enz. gaat voor 5 tot 10 maal de inkoopwaarde de deur uit !. Verder ook zelf hier getest of er een merkbaar verschil was tussen een goeie goedkope en extreem dure kabels maar heb geen verschil kunnen merken !

Topfield 7700HSCI 250GB USB HDD

Topfield 4000PVR

Maxdigital 225 COMBO

CD Familie + HD

Wave Frontier T55 - 2x Alps Single (A2+HB)1x Inverto single (A3) 1x Alps dual (A1)

Maximum Digitality DiSEqcC 4/1

Geplaatst:

Vind het een beetje kort door de bocht. Ik zeg niet dat dure kabels duidelijk betere resultaten opleveren, dat geloof ik zeker niet, op extreme situaties na (lange afstand dus) maar het feit dat er bij langere afstanden een duidlijk zichtbaar verlies optreedt geeft al aan dat er wel degelijk beinvloeding mogelijk is hoe klein ook.

Een digitaal signaal kan worden beinvloedt door storingen, bijv in de aansluitingen en onderweg. In de audio wereld heet dat o.a. jitter en ik denk dat dat bij video niet veel anders is.

Ik vind het goed dat dit soort zaken goed aan de tand worden gevoeld en dat overdreven "high end" gedoe wordt ontzenuwd maar dat moet dan wel worden onderbouwd, dus met test en meetapparatuur uit de professionele videowereld. Ik ken het stuk niet dus ik kan er niet over beoordelen.

Hoe het ook zij, het gaat eventueel om subtiele verschillen die alleen in de meest optimale situaties te zien zullen zijn. Ik zou aan de veilige kant blijven en gewoon een goede kabel kopen en niet de meest goedkope.....

saluti,

DeDream

Geplaatst:

Tsjaa...

Ga nu maar eens op de fora kijken waar die plasma.lcd freeks rond hangen.

daar beweerden zij ALTIJD een duurder kabeltje is beter, IK ZIE HET METEEN!!!!!!

BIJ MIJ GEEN GOEDKOOP DRAADJE!!!!!

Yeh right..

HALLO [deze text leest u alleen als u een illigale versie van windows heeft]

Geplaatst:

Daarom koop ik mijn hdmi kabeltjes voor 2,20 in Thailand :-)

Geplaatst:

op sommige tv's bij de MM (waar ik werk) is er ook een opstelling waar je kunt vergelijken...

dus een opstelling met HDMI Monster en HDMI goedkoopie

daarin kan de klant zelf zien of het verschil maakt og niet !

dit mbv split screen ! op 1 TV

dus het is zeker geen larie koek ! er is verschil

en ja marge word er overal gemaakt maar wat dag je hoeveel marge er in de sutpermarkt gemaakt word ! das toch overal.!

AZbox ME 0,4 Tb en Dreambox 500HD met 1,5Tb + netwerk schijven

Popcorn Hour A-110 met 1 Tb Eminent 7071 met 500GB

Dreambox 500HD met 1,5Tb aan netwerk schijven

PS3- nick name JOSSIE-NL

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen