Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Omdat ik ontevreden ben over UPC ben ik mij aan het oriënteren voor satellietontvangst. Maar er zijn mij verschillende dingen onduidelijk en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Ik gebruik al jaren een pc met mythtv als mediacenter, dus daar moet het hele sat-gebeuren ook op. Omdat Satelco DVB-S kaarten goed ondersteund worden door linux wil ik deze gaan gebruiken icm een Satelco Easywatch CI-module voor CAM support.

Tot zover duidelijk voor mij, maar nu de schotel. Ik woon op een appartement waar ze liever geen schotel geplaatst zien, maar een doorzichtige/glazen zou kunnen. Geen probleem verder.

Op de website van Canaldigitaal lees ik verder dat er 3 satellieten gebruikt worden: ASTRA 19,2, ASTRA 23,5 en ASTRA 28,2. Een triplesat set zou daar voor gebruikt kunnen worden.

Maar wat ik nu graag zou willen weten: moet ik om alle drie de ASTRA's te ontvangen 3 dvb-s kaarten in mijn pc plaatsen? En kan bijvoorbeeld kaart 1, die op ASTRA 19,2 staat wel of niet gebruik maken van de zenders op ASTRA 28,2? Dit in verband met geplande opnamen, als er bv. opgenomen wordt van RTL4 kan ik dan tegelijkertijd ook opnemen van SBS6.

En kan ik lokale cardsharing gebruiken? Dus als ik op één dvb-s kaart een smartcard aansluit, is het dan mogelijk dat de andere kaarten daar ook gebruik van kunnen maken? En ik las ook dat er maandelijks een heractivatiesignaal verstuurd wordt, wordt dit ook opgepikt door de smartcard in de pc, ook als hij uit staat?

Alvast bedankt

Geplaatst:

Dank voor je reactie, ik heb daar al zitten snuffelen voor mythtv. Maar dit zou ik graag willen weten.

Citaat:

Maar wat ik nu graag zou willen weten: moet ik om alle drie de ASTRA's te ontvangen 3 dvb-s kaarten in mijn pc plaatsen? En kan bijvoorbeeld kaart 1, die op ASTRA 19,2 staat wel of niet gebruik maken van de zenders op ASTRA 28,2? Dit in verband met geplande opnamen, als er bv. opgenomen wordt van RTL4 kan ik dan tegelijkertijd ook opnemen van SBS6.

Hoe doen jullie dat met je ontvanger? Ontvang je dan alleen alles van ASTRA 19,2 en heb je voor ASTRA 23,5 weer een extra ontvanger?

Geplaatst:

Je hoeft niet voor de drie satellieten een apart kaart te hebben, maar als je volledig onafhankelijk wilt zijn en op de ene sat wilt kijken en van de andere sat opnemen heb je wel meerdere kaarten nodig. Als je een schotelopstelling neemt met 3 quad LNB's kun je in principe 4 kaarten aansluiten. Deze kunnen dan allemaal wel alle sat's bekijken.

Met sommige DVB programma's is het meen ik wel mogelijk om met één kaart te kijken naar het ene kanaal en een ander kanaal op te nemen, maar alleen als deze kanalen in dezelfde TS stream, dus op dezelfde transponder zitten.

Ik heb geen ervaring met meerdere kaarten in één PC, maar als ik het zo lees dan is het nog niet zo eenvoudig om dit goed werkend te krijgen.

Albert_H.

Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.

Geplaatst:
Origineel bericht van: FreddyX

Hoe doen jullie dat met je ontvanger? Ontvang je dan alleen alles van ASTRA 19,2 en heb je voor ASTRA 23,5 weer een extra ontvanger?

Nee hoor het zal niet je bedoeling zijn maar op sommige groteschotels kun je tot een stuk of 16 lnb's ophangen en met één receiver kijken schakelen doen de disqswitchen die je dan nodig hebt. Maar dat is een moeilijker opstelling als jij wilt.

Wil je een glazen bol als schotel kun je maar één satelliet ontvangen die is niet geschikt voor meerdere satellieten.
Maar een kleine schotel en toch vier satellieten ontvangen kan bijvoorbeeld met een Technisat Multytenne die heeft de lnb's en disqswitch ingebouwd. laugh
Geplaatst:

Mythtv kan meerdere kanalen van dezelfde transponder opnemen. Dat is geen probleem. En meerdere kaarten ook niet.

Maar als ik het goed begrijp dan moet ik 2 LNB's hebben die op ASTRA 19,2 gericht zijn om bijvoorbeeld Nederland 1 te bekijken en RTL7 op te nemen (als ze op een verschillende transponder zitten). Dat gaat inderdaad ingewikkeld klinken. Dan moet het aantal LNB's * dvb-s kaarten uitgevoerd worden? Dus bij 3 kaarten 3 * ASTRA 19,2, 3 * ASTRA 23,5 enz. Hoe prop je dat in je schotel, of moet je dan ook 3 schotels plaatsen. Hoop dat het ook anders opgelost kan worden. Of wil ik iets wat voor kabel gewoon is en voor satelliet een probleem?

Edit: Technisat Multytenne, deze had ik ook al gezien. Hiermee kun je dus met 1 ontvanger alles ontvangen? Maar kun je er ook 3 ontvangers op aansluiten en nog steeds alles tegelijkertijd ontvangen?

Geplaatst:

Het is ingewikkelder als het lijkt NIET twee lnb's voor Astra maar een lnb met meerdere uitgangen, verkrijgbaar als TWIN en QUAD lnb's.

Multytenne is er ook als twin uitvoering en nee drie ontvangers gaat dan niet. laugh

Geplaatst:

Met behulp van DiSEqC switches kun je wel tot 64 LNB's op één kaart aansluiten.

Op één quad LNB op astra 19.2 kun je vier ontvangers aansluiten die allemaal onafhankelijk van elkaar alle kanalen van de betreffende sat kunnen bekijken.

Je hebt dus voor iedere sat één quad LNB nodig.

Als je op alle kaarten alle sats wilt ontvangen komt er per kaart een DiSEqC switch bij die de uitgangen van de verschillende LNB's combineert op één coax voor één kaart. Je hebt dus per kaart een coax naar de schotel nodig.

Met deze opstelling kun je dus vier kaarten op de Astra 19.2 LNB instellen en dus vier kanalen op verschillende transponders bekijken resp opnemen met die ene LNB. Maar je kunt ook op iedere kaart een andere sat bekijken.

Zoals Freddy al aangeeft, op de Multytenne kunnen maximaal twee ontvangers aangesloten worden. Wil je meer dan moet je dus met lossen quad LNB's werken en deze op een rail voor een geschikte schotel plaatsen.

Omdat een LNB niet alle transponders die een sat uitzendt gelijktijdig kan weergeven, zoals bij kabel TV wel het geval is, gaat het aansluiten van meerdere ontvangers op dezelfde kabel niet. De LNB verdeelt het spectrum in vier delen en de ontvanger geeft aan de LNB door in welk deel de transponder zit die hij wil ontvangen. Verder wordt de LNB van voedingspanning voorzien door de ontvanger en ook hier kunnen bij het aansluiten van meerdere ontvangers op dezelfde kabel conflicten optreden.

Albert_H.

Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.

Geplaatst:

Als ik het goed begrijp:

Met 2 dvb-s kaarten en een Multytenne twin kunnen allebei de kaarten exact hetzelfde ontvangen. Het is dus mogelijk om met kaart 1 SBS6 op te nemen en via kaart 2 SBS6 te kijken. Doe je niet snel maar het is technisch mogelijk?

En een setup voor 3 dvb-s kaarten wordt moeilijker/prijziger en er is geen kant-en-klare oplossing voor beschikbaar.

Geplaatst:

Je begrijpt het goed. Maar, er is wel een kant en klare oplossing, zij het niet in één unit te koop zoals de multytenne.

Er zijn verschillende schotels speciaal ontworpen om meerdere LNB's voor te plaatsen op dezelfde manier als bij de multytenne gebeurd. B.v. de Wavefrontier schotels.

Kijk een rond in het Schotelpark topic.

Albert_H.

Geplaatst:

Met de nieuwere drivers werken twee Technisat Skystar2-kaarten meteen goed samen. Of drie kaarten ook ondersteund worden weet ik niet.

Of andere merken met hun drivers twee of drie kaarten ondersteunen weet ik ook niet.

Verschillende merken werken vaak wel goed samen, omdat ze elk hun eigen driver gebruiken.

Probleem is dan hoe je twee of drie abonneekanalen tegelijk kunt ontvangen. Daar heb je één of meer kaarten met CI-slot nodig, of Phoenix-kaartlezers, en meerdere abonneekaarten, of cardsharing.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen