Ga naar inhoud


Breedbandinternet voor dunbevolkt platteland


Gast wanderer

Aanbevolen berichten

Breedbandinternet voor dunbevolkt platteland

 

GRONINGEN - In dunbevolkte gebieden op het platteland komt op korte termijn toegang tot internet. Landbouworganisatie LTO Nederland gaat samen met Astra de dienst Astra2Connect aanbieden. Met de dienst kan breedbandinternet verkregen worden via de schotelantenne.

 

De veelal agrarische gebieden zijn tot nu toe verstoken van een snelle verbinding. Agrarische ondernemers staan te springen om snel internet, maar tot nu toe waren de mogelijkheden beperkt.

De samenwerking tussen LTO en het satellietbedrijf gaat komende woensdag van start.

Geplaatst: maandag 1 december 2008 09:04

http://www.rtvnoord.nl/nieuws/index.asp?actie=totaalbericht&pid=77564

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hmm, misschien met wat sponsoring van de overheid? Bericht blijft beetje vaag over de financiële voorwaarden en technische specificaties, maar als ze de gebruikers van deze dienst evenveel willen aanrekenen als normaalgezien gevraagd wordt voor internet via satelliet, dan zullen het toch wel erg rijke boeren moeten zijn!

 

Heb even gekeken op de site van LTO, maar daar is (volgens mij) nu niets te vinden.

VU+ Duo2 + Wave Frontier T90 + Draaibaar 45 oost tot 15 west + hele zooi achterhaalde ontvangers 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren heb ik het hier ook in de krant gelezen maar op internet kan ik het artikel niet terug vinden maar ik zal een klein stukje met de prijzen overtypen.

 

Citaat:
De kosten varieren van 24.50 tot 48.50 euro afhankelijk van de snelheid.

De rapste vorm kent een downloadsnelheid van 1 MB. De Uploadsnelheden zijn laag.Aan apparatuurkosten is de gebruiker eenmalig 500 euro kwijt.

Bron: de Telegraaf van zondag 30 november

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar de internetters blijven toch altijd op dezelfde plaats.

 

Bij zulke dingen vraag ik me af of het niet veel efficiënter, sneller en in the long run goedkoper zou zijn om een zendmast te plaatsen (kan wellicht zelfs een TV-zendmast voor gebruikt worden) en die te voorzien van antennes die de signalen uitzenden op een hele hoge frequentie (ver boven de KU-band, 20-40Ghz ofzo). Bij de huizen plaats je dan een kleine paraboolantenne op de schoorsteen (10-20cm is waarschijnlijk al genoeg) die dan wel vrij zicht moet hebben op de zendmast (maar dat is niet zo'n probleem op dunbevolkt platteland). Je zou zo al snel een megabit of 100 aan kunnen bieden en mogelijk nog sneller, en de upload kan ook door de lucht en zal dan iig sneller dan 56k zijn waar je bij satellietinternet vaak afhankelijk van bent (of is dat ondertussen al vervangen door 3g?).

 

Een dergelijk systeem kost geld om te ontwikkelen, maar nadat dat gedaan is kan je natuurlijk gaan cashen (ofwel het is goedkoper in the long run).

 

Je zou trouwens de "LNC" zo kunnen ontwerpen dat die het signaal omzet naar 950-2150Mhz zodat je gewoon met de DVB-S(2) standaard uit kan zenden en standaard satellietmodems kan gebruiken.

 

In andere landen zijn ook véél meer gebieden waar zoiets te verkopen zou zijn. Ik zou me haast afvragen waarom ik zelf geen bedrijf start om zoiets te ontwikkelen. wink

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: aart44
Gisteren heb ik het hier ook in de krant gelezen maar op internet kan ik het artikel niet terug vinden maar ik zal een klein stukje met de prijzen overtypen.

Citaat:
De kosten varieren van 24.50 tot 48.50 euro afhankelijk van de snelheid.
De rapste vorm kent een downloadsnelheid van 1 MB. De Uploadsnelheden zijn laag.Aan apparatuurkosten is de gebruiker eenmalig 500 euro kwijt.
Bron: de Telegraaf van zondag 30 november



Toen ik in het voorjaar de eerste berichten las over deze mogelijkheid was ik in eerste instantie ook erg enthousiast.
Na alles eens goed doorgelezen te hebben bleek algauw dat er wat addertjes onder het gras zitten het is verhoudingsgewijs veel te duur/te traag en wat mij het meest ergert ze zeggen onbeperkt en tegelijkertijd staat er bij volgens FUP dat staat voor Fair Use Policy dat word dan ook direct toegepast zodra je de limit overschrijd.
In mijn ogen is het dus een grote flop te noemen ,willen ze Astra 2 connect interessant maken dan moeten ze eerst nog wat verbeteren aan deze punten.
BTW ik woon ook in de onrendabele gebieden en draai dus gewoon tot mijn grote tevredenheid met adsl wat veel sneller is dan het sat internet.

Groeten Tijgertje. smile
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan een frequentie op offeren die normaal voor DVB-T is, geen oplossing bieden voor de landbouwers.

 

Minister Q wil in België een aantal van de vrijgekomen analoog frequenties gebruiken voor draadloos internet providers.

 

Lijkt mij goedkopper en sneller dan de satelliet variant.

 

mvg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: TokeMUp
Kan een frequentie op offeren die normaal voor DVB-T is, geen oplossing bieden voor de landbouwers.

Minister Q wil in België een aantal van de vrijgekomen analoog frequenties gebruiken voor draadloos internet providers.

Lijkt mij goedkopper en sneller dan de satelliet variant.

mvg

1 kanaal = ~20mbit/s. 1:25 overboeking dus 20*25=500mbit. Dan kan je b.v. 500 gebruikers één megabit download aanbieden. Het kan iets meer zijn met b.v. een langere guard interval maar dit zijn ongeveer de getallen waar je aan moet denken hiermee.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: TokeMUp
500 landbouwers op 1 mast is al vrij veel denk Ik.
Als ze met meer zijn is het niet meer dunbevolkt.

In Nederland zijn ze echt wel verder afgelegen dan in België.

mvg

Maar met een veel hogere frequentie en paraboolantennes aan de schoorstenen kan je al snel 100mbit aan 750 gebruikers bieden vanaf één zendmast en potentieel nog véél meer. Terwijl bij DVB-T de rek er met die 1mbit voor 500 man zo goed als uit is. Op z'n best kan je met DVB-T2 en een langere guard interval richting de 900 gebruikers (nog steeds 1mbit) maar dan is de rek er ook echt wel uit. Met hogere frequenties en paraboolantennes kan je met genoeg ontwikkeling richting de gigabit voor duizenden gebruikers met tegelijkertijd minder frequentiecoördinatie met de buurlanden.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is eigenlijk het probleem dat men tracht op te lossen?

 

Inmiddels heeft het hele land UMTS/HSDPA dekking en daarmee kun je zelfs op de trekker terwijl je aan het ploegen bent internetten, bij wijze van spreken. En de kosten zijn vergelijkbaar met de hier besproken oplossing met een redelijke kans dat die in de toekomst naar beneden zullen gaan als de populariteit toeneemt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: pilux
Wat is eigenlijk het probleem dat men tracht op te lossen?

Inmiddels heeft het hele land UMTS/HSDPA dekking en daarmee kun je zelfs op de trekker terwijl je aan het ploegen bent internetten, bij wijze van spreken. En de kosten zijn vergelijkbaar met de hier besproken oplossing met een redelijke kans dat die in de toekomst naar beneden zullen gaan als de populariteit toeneemt.

De datalimiet met dergelijke verbindingen is volgens mij extreem laag. Het zit er inderdaad wel in dat dit op den duur goedkoper gaat worden. Het is dan wel snel maar als je na 10 minuten bij wijze van aan je limiet zit schiet het nog niet op.

De vraag of de datalimiet bij SES ook niet erg beperkt is is dan weer wel terecht.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: W3ird_N3rd
Origineel bericht van: pilux
Wat is eigenlijk het probleem dat men tracht op te lossen?

Inmiddels heeft het hele land UMTS/HSDPA dekking en daarmee kun je zelfs op de trekker terwijl je aan het ploegen bent internetten, bij wijze van spreken. En de kosten zijn vergelijkbaar met de hier besproken oplossing met een redelijke kans dat die in de toekomst naar beneden zullen gaan als de populariteit toeneemt.

De datalimiet met dergelijke verbindingen is volgens mij extreem laag. Het zit er inderdaad wel in dat dit op den duur goedkoper gaat worden. Het is dan wel snel maar als je na 10 minuten bij wijze van aan je limiet zit schiet het nog niet op.

De vraag of de datalimiet bij SES ook niet erg beperkt is is dan weer wel terecht.


dat valt ook wel mee, ligt helemaal aan eigen gebruik en abonnementsvorm. KPN biedt namelijk ook 2 flat fee abonnementen aan van 39,95 en 79,95 per maand

Quote over datalimieten van de kpn website:
Citaat:
Uw abonnement
Hoe vaak en hoe intensief wilt u gebruik maken van Mobiel Internet? Bepaal hieronder welk abonnement het beste bij u past.

Regelmatig
Bundel Start : 250 MB 400 MB verbruik, daarna € 0,10 /MB.
Bundel Comfort: 1 GB verbruik, daarna € 0,10 /MB.
Bundel Pro: 2,5 GB verbruik, daarna € 0,10 /MB.

Dagelijks
Flat Fee Lite : Onbeperkt verbruik, snelheid 1800/384 kBit/s
Flat Fee : Onbeperkt verbruik, snelheid 7200/1400 kBit/s

Landelijke dekking met maximale snelheid van 7200 kBit/sec per eind oktober 2008. Buiten het dekkingsgebied heeft u tot die tijd een downloadsnelheid van 3600 kBit/sec.


En tel daar de forse aansluitkosten (lees aanschaf / huur/borg van apparatuur) van een satellietoplossing bij op en dit hele initiatief is gedoemd te mislukken lijkt mij.

Samsung 40B650 lcd tv met Ziggo CI+

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: de Steef
[quote=Tijgertje
BTW ik woon ook in de onrendabele gebieden en draai dus gewoon tot mijn grote tevredenheid met adsl wat veel sneller is dan het sat internet.

Groeten Tijgertje. smile


Helaas heb je in de onrendabele gebieden ook geen adsl

Onder onrendabele gebieden bedoel ik die gebieden die geen kabel hebben voor tv/internet wel gek dat ik dus wel adsl heb en ik toch in de onrendabele gebieden zit ,maar dat zal ik dan wel niet weten ,toch eens aan kpn vragen waarom ik dan een dubbel abo betaal??? en 4 verschillende telefoonnummers heb???.
Gelukkig hebben veel mensen bij ons in de polder nog wel adsl en dus ook de voordelen daarvan omdat de afstand naar de centrale niet te groot is.

Groeten Tijgertje. smile
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik niet begrijp is hoe men dit breedband internet durft te noemen.

Breedband is vanaf 4Mb/s.

Tegenwoordig kan je 256Kb/s tot 1024Kb/s download en 64Kb/s tot 128Kb/s upload echt geen breedband meer noemen.

Bovendien heeft dit abonnement een vrij karige download limiet.

Zelfs al zou het breedband zijn; smeer vrij standaard download gedrag + surfen en e-mail gebruik over de maand uit en je zit zo aan die limiet. Daarna zak je terug naar onacceptabel lage snelheden.

Het klinkt leuk, maar er zitten wel een paar flinke haken en ogen aan.

 

Ron

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...