Ga naar inhoud


Van Bombay naar Mumbay... Why?


SalimRMAF

Aanbevolen berichten

Ik vraag me af waarom de naam Bombay is veranderd naar Mumbai...

Ikzelf heb er een aantal redenen voor:

 

BOMBai blush Gingen er teveel bommen af? en wilde ze ervanaf? (is helaas dus niet gelukt) cry

 

Bombai = BO = Boedisten

Mumbai = MU = Muslims.

 

Of zijn er meer moslims gaan wonen?

 

Waarom gebeurt zoiets, een naamsverandering..?

 

Iemand een reden? smile

Xtrend ET7500 - Visiosat G4D Quadro9 - 13 - 19.2 - 23.5 - 28 - 36

Link naar reactie
Delen op andere sites


Citaat:
Begin 1995 werd de naam officieel gewijzigd in Mumbai, conform het streven om Indiase steden te hernoemen naar de originele Indiase benamingen etc. etc.

 

Bron.

 

Google is altijd handig... wink

 

Citaat:
BOMBai Gingen er teveel bommen af? en wilde ze ervanaf? (is helaas dus niet gelukt)

Waar slaat dat nu weer op??

 

HCO.

It is my allegearre like folle as de ko skiet as de bolle...

ET9000, WaveFrontier 90, LT8700, Kathrein 120 cm Prime Focus draaibaar en nog wat speeltjes..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Begin 1995 werd de naam officieel gewijzigd in Mumbai, conform het streven om Indiase steden te hernoemen naar de originele Indiase benamingen etc. etc.

 

En zo zijn er wereldwijd vele namen teruggebracht in de desbetreffende landstaal en gebruiken

 

en de groeten van poetsdoekje

En de hartelijke groeten van Poetsdoekje...

 

COMPUTERS ??!!.... De meeste fouten zitten tussen het toetsenbord en de stoel........

Link naar reactie
Delen op andere sites

De hernoeming is vooral een kwestie van de Hindustanen, het hernoemen van Bombay, Calcutta (Kolkata) en Chennai (Madras) is dan ook zeer tegen het zere been van de moslims, India op Indonesië na het land met de meeste moslims ter wereld.

 

Het geweld in Bombay komt dan ook waarschijnlijk uit deze hoek.

Dreambox 8000 & VU+ Duo
Synology DS201 NAS
ITV van KPN + digitenne

LG55B6V Oled TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leningrad, Stalingrad, Sverdlovsk, kan nog wel even doorgaan. Niet alleen steden in Rusland, maar ook in de andere voormalige Sovjet republieken zijn "hernoemd", voornamelijk naar de benamingen die werden gehanteerd in de tijd voordat de Sovjetunie gestalte kreeg.

Maar niet alleen steden, ook dorpen worden in de voormalige Sovjetunie hernoemd. Ook vandaag de dag nog.

 

Ooit eens per ongeluk terechtgekomen in Sverdlovsk (noodlanding met een TU154), nu heet het (weer) Ekaterinenburg. smile

 

groeten,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Wat dacht je van Byzanthium? Dat heette daarna Constantinople en nu Istanbul.

 

Wat mij erg irreteert is dat als je van Oostenrijk, Wenen en omgeving naar Bratislava wilt, er hier en daar op de verkeersborden: "Preßburg" staat.

Moet je maar net weten als buitenlander.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Jij als halve Duitser moet het vast wel weten, waarom wordt Milaan in Duitsland Mailand genoemd.

 

Omdat München in Italie Monaco genoemd wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zo hebben wij ook hier van dat soort voorbeelden.

 

Mestreech is door jullie noorderlingen Maastricht genoemd of

slennich heet bij jullie slenaken, Banholt heet Tebannet en ga zo maar door. En dat is in het zuiden , weet zeker dat in de rest van het land zat van die voorbeelden zijn....

Op naar de 2000 .....duurt nog even :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat heb je met Portugezen die maken der zo maar iets van. :D

 

overigens alles wat we geschiedkundig gezien en als kolonialist niet konden uitspreken of schrijven werd verbasterd.

 

daar zijn genoeg voorbeelden betreffende (officiële Latijnse) namen van steden te vinden en de babylonische spraakverwarring door kolonialisatie / of / integratie van vreemd volk.

 

en overigens is dat verbasteren grotendeels ook luiheid

als je gaat onderzoelen ben je wel een beetje bezig

 

ik kom uit Trajectum ad Mosam

ik kom uit Mosa Trajectum (castellum)

ik kom uit het door Sint Servaas geleide trinitarische maas stadje (drie herigheid)

op de een of andere manier is de locatie klem komen zitten tussen heersende macht en geografische omstandigheden ( Bataven; bevriend met Romeinen en tegen opstandige Merovingers)

ik kom uit Tricht (Trichter (von lateinisch: traiectorium) trechter van/naar het Maasdal Etymologische Taalsleutel

M'tricht was ook een Havenstad nabij de Noordzee / Maria sterre der Zee in de Onze Lieve Vrouwenkerk werd aanbeden, waarna eeuwen later Duitse ridders/hertogen, Luikse bisschoppen en Philip II via vazallen de stad opgedeeld hadden in drie Stukken >> dus vier talen werden gesproken

welke blijft qua uitspraak gelden?

ik kom uit Maastricht

 

als ik de eenvoudige uitleg op wikipedia lees, denk ik dat er heel wat eeuwen uitleg over Mumbay en haar naam, verloren gegaan zijn.

chiao

 

 

 

 

 

 

Time Machine Stadium - Live

Jean Michel Jarre

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...