Ga naar inhoud


Dia's scannen


Psychosammie

Aanbevolen berichten


heb daarvoor een paar jaar geleden een dia-scanner gekocht, wel gene professionele, maar toch ene met 14400 dpi (kostte toen zo'n 180 euro).

werkt prima, alleen lastig dat ge die dia's één per één moet inscannen, en dat ge geen ganse lader ineens kunt insteken. Duurt ook lang om te scannen, en dan moet je daarna alles gaan klasseren en een duidelijke omschrijving meegeven.

ben er toch een paar maand met bezig geweest om een paar duizend dia's te digitalizeren.

DreamBox 8000+Xtrend ET10000+Gigablue UHD 4K, openPLi, CCcam, CD+TVV kaarten (gene zever), wavefrontier T90, EMP Centauri 33/12 multiswitch en VEEL te weinig slaap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Psychosammie
Heeft iemand goede ervaringen met het scannen van ingeraamde dia's?


ja Canoscan FS4000US van Canon
usb 2.0
lastige software
langdurige scantijd
kleur korrektie afhankelijk van je PC en beeldscherm (kalibreren)

werkt maar kost tijd en moeite.
toen heel duur (2004)

je meuk aan de ontwikkel centrale geven en laten digitaliseren/scannen kan eventueel goedkoper zijn.

chiao

I Hope I Never

Split Enz

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vader staat op het punt een CanoScan aan te schaffen, dat kost tegenwoordig geen drol meer. Hij heeft vroeger veel dia's gemaakt.

 

Dus met zo'n ding is hij weer even van de straat. Ik vind het wel belangrijk dat het niet gelijk een tegenvaller voor hem is. Canon lijkt me in ieder geval een goed merk.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik een normale flatbed scanner, met dia mogelijkheid. Duurt ongerveer 30 sec. per dia. Na heel veel puzzelen scan ik op een resolutie van 1608 x 1056 pix. Ik gebruik als foto programma paintshop pro en laat de scanner lopen via Twain programma. Het resultaat is redelijk, de dia's verschijnen na het scannen beeldvullend op mijn PC. Ik hoef ze ook niet meer bij te snijden.

 

Salu2, D.Quijote

 

1269829-D.QuijoteenSint.gif

 M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Psychosammie
Mijn vader staat op het punt een CanoScan aan te schaffen, dat kost tegenwoordig geen drol meer. Hij heeft vroeger veel dia's gemaakt.

Dus met zo'n ding is hij weer even van de straat. Ik vind het wel belangrijk dat het niet gelijk een tegenvaller voor hem is. Canon lijkt me in ieder geval een goed merk.


aha,

ja op die manier kun je inderdaad een semi (90%) professioneel interface (tweedehands) kopen en een extreem goedkope arbeidskracht (je vader :D ) alles laten scannen.

andere merken heb ik destijds ook de revue laten passeren, maar kon niks betaalbaars (=< 1900) vinden.

cheers


I Hope I Never

Split Enz

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor nog geen 200 euries heb je een leuke scanner van Canon.

 

Ik heb voor mijn paps (74 jaar) een PC gemaakt. Zit hij een beetje mee te internetten. Hij kwam zelf met het idee van dia's scannen. Hij had zelf al de Canon uitgezocht, dus.

 

Ik vind het wel leuk dat hij dat op zijn leeftijd allemaal nog wil.

 

En inderdaad, ook leuk voor het nageslacht.

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Ohh ja heerlijk...ik herinner me nog de "gezellige" dia avondjes bij mijn schoonouders toen ik hun dochter pas leerde kennen.

Moest ik me door al die oneindige dia-series doorworstelen.

Pindaatje, sherry-tje, portje, biertje, wijntje...gezellig hé..?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het hangt er maar van af hoe goed de digitale kopie moet zijn, natuurlijk. Ik speel zelf met de gedachte de dia's van mijn ouders eens te digitaliseren, maar ik wil niet noodzakelijk meteen voor de best mogelijke kwaliteit gaan. Is me een beetje te duur en te tijdrovend. :D

 

Mijn plan is de foto's stomweg te projecteren en daar digitale foto's van te maken. Fototoestel op statiefje, net boven of onder de projector, even witbalans, focus e.d. instellen en dan per foto de witbalans nog wat corrigeren...

 

Lijkt me sneller te gaan dan een scanner, is goedkoper (als je al een digitaal fototoestel hebt), en digitale consumentenapparatuur kan nu toch nog niet tippen aan 35mm, dus met die allerbeste digitale backups kan ik best nog een paar jaartjes wachten. wink

VU+ Duo2 + Wave Frontier T90 + Draaibaar 45 oost tot 15 west + hele zooi achterhaalde ontvangers 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
We mochten niet op dezelfde slaapkamer slapen.
Daarom ben ik nu nog zo gefrustreerd..! :D


Ja ja Drs, dat noemen we dus nog steeds die Deutsche Gründlichkeit. laugh

VU+ Duo en 2x dreambox .

--------------------------------

plus 2 ruwharige tekkels

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Waarom denk je dat het in duitsland was?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...