Ga naar inhoud


Maximale afstand met richt antenne?


Gast NeO

Aanbevolen berichten

Ik heb me een Televis DAT 45 MIX aangeschaft, die wil ik binnenkort proberen uit te richten op een van de buitenlandse masten.

Ik woon in bij Venlo, De afstanden van de mast in Dusseldorf en Genk zijn beide 50 km.

Wat zijn jullie ervaringen? gaat dit lukken.? blush

 

René

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 40
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

Gast Drs. IJzerbout

Dat zou moeten lukken.

Het lijkt me een degelijke antenne met goede waarden. --KLIK--

Je hebt waarschijnlijk niets eens een antenneversterker nodig en ik zou het daarom eerst eens zonder proberen.

Geen al te goedkope bouwmarkt coax gebruiken en mooi vrij opstellen, dus niet te dicht op een satellietschotel proppen.

En aan de polarisatie denken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, dan moet ik met mijn 50 km wel safe zitten. (Wesel is ook 50km)

Ik probeer eerst de antenne op zolder te plaatsen, hopelijk werkt dat.

Weet alleen niet als het dak aluminium folie isolatie er tussen heeft, want dan zal het wel moeilijk worden (huis van 1985)

 

Ik heb trouwens de 1098, daar zit ook nog een 20db versterker in, en storings filter.

Maar daar moet dan wel een voeding op de coax komen.

 

Als coax wil ik Bigsat sat kabel gebruiken die is 90db, zal toch wel goed zat zijn denk ik.?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Het gaat niet alleen om de pure afstand.

 

De zender moet een bepaalde minimale veldsterkte in de antenne leveren. Hij moet dus voldoende vermogen leveren en de hoogte van zend en ontvangstantenne spelen een beslissende rol.

 

Het maakt namelijk wel wat uit of een zender van 100 KW of 1 KW op 50 km afstand staat. Afgezien van het feit of die energie wel jouw richting op gaat.

 

90dB coaxkabel heeft te maken met de afscherming van de mantel.

Neem gewoon een goede coax.

Dat er in de antenne al een versterker in zit, begrijp ik niet helemaal. Is die niet uit te zetten dan?

Alleen wel of geen voedingspanning aansluiten is niet de oplossing. Bij het niet-aansluiten van voedingspanning is de versterker niet uitgeschakeld, maar verzwakt zelfs.

Als je erg dicht bij een sterke zender zit, kan een versterker zelfs averechts werken. Dab wordt hij overstuurd en dat brengt ook weer narigheid met zich mee.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat versterkertje vind ik een prima zet, ik heb de specificaties nagekeken. Het heeft maar weinig en alleen gain op de UHF. Ik woon 2 km van de DVB-T mast in Hengelo, 40 kW, en heb voor zenders van 50 km afstand of meer op zolder echt wel voorversterking nodig. Er is in die situatie niet echt sprake van signaal zat, verspil maar wat in je coax naar de ontvanger. Oversturing is ook echt niet nodig met een goede versterker die zoals de Televes ook nog een beetje DC power verbruikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Drs.ijzerbout, de uitvoering heeft een "speciaale baloon" (MRD), om oa die over/storingen uit te filteren, En daar hebben ze direct een versterker bijgezet.

Werkt hetzelfde als zo'n kleine active buiten antenne van kpn, die worden met spanning vanaf de reciever gevoed.

En als er geen spanning op de coax staat laat ie het signaal gewoon door zonder noemenswaardige demping, altans dat zegt Televes...

 

Dit is de infosheet, van de 1098.

 

http://www.televes.com/inting/noticias/pdf/1098.pdf

 

Ik ga eerst op de zolder proberen om signaal te krijgen als dat niet lukt zet ik hem buiten op de carport, dan is ie ook niet zichtbaar vanaf de weg.

 

Maar moet me nog even goed inlezen in dat DVB-T gebeuren, is nog allemaal vrij nieuw voor mij. blush

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Het gaat niet alleen om de pure afstand.

De zender moet een bepaalde minimale veldsterkte in de antenne leveren. Hij moet dus voldoende vermogen leveren en de hoogte van zend en ontvangstantenne spelen een beslissende rol.

Het maakt namelijk wel wat uit of een zender van 100 KW of 1 KW op 50 km afstand staat. Afgezien van het feit of die energie wel jouw richting op gaat.

Vermogen van de zender, hoogte van zowel zender als ontvanger, ontvangstantenne, demping door objecten in de omgeving en/of dak, richting van de zendantenne, instellingen (FEC, QAM) van de encoder, andere zenders op dezelfde frequentie en dan nog zijn er factoren die helemaal niet in te schatten zijn voor wat betreft je locatie.

Mijn ervaring is dat je op zolder vwb. sterke zenders niet veel verder dan 90km zal komen en die 90km gaat mager binnenkomen. Met een antenne die overal bovenuit steekt kom je wellicht nog iets verder maar dan zit je ook wel aan de max.

Maar bijvoorbeeld ook iets geks: met een Yagi op zolder kan ik de RTBF hier compleet niet ontvangen. Met een goede binnenantenne achter een raam, een paar meter lager, kan ik wel een beetje signaal binnenhengelen (90km). In dit geval lijkt het dak teveel demping te geven waardoor er gewoon geen splinter van het signaal overblijft. Terwijl ik voor Goes juist beter wel op zolder zit.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: W3ird_N3rd
Origineel bericht van: Ou-Tannu
zet je antenne dan ook op je dak ipv er onder wink

Bouwvergunningen, huisgenoten, medestraatbewoners.. Is allemaal lastig hoor!


Is in België gemakelijker geworden. Als er 5 jaar na de plaatsing niemand geklaagd heeft mag hij blijven staan.
Dus 5 jaar bedekken met een zijl of dergelijk. :D

mvg
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoewel ik een buitenantenne heb kijk ik en een aantal duitse zenders redelijk kan ontvangen in twente zoek ik een richtantenne, bij slecht weer is het gelijk niks, mijn leverancier verkoopt alleen maar schotels tec maar geen richtantenne's voor DTV, kan mij iemand aan een adres of info helpen waar zoiets als bovenstaand te koop is in twente??

Het liefste dmv pm

 

 

bvd

 

Marinus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je de KPN buitenantenne? Deze is verticaal gepolariseerd en daarom optimaal voor de Münster kanalen 21, 45, 59. Ik weet niet waar je precies woont maar afhankelijk daarvan is Lingen 37, 41, 59 of Münster het beste te ontvangen. Ik ontvang in Borne met zolderantennes alle Duitse kanalen inclusief de commerciele. Lingen gaat het beste met een raster omdat dat horizontaal is. De andere kanalen met Yagi antennes. De commerciele uit Wesel kost wel heel erg veel moeite overigens. Adressen voor antennes heb ik wel, heb er zelf ook nog wel wat liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag wat liggen prutsen met de antenne op zolder.

Snel een beugel gelast en opgehangen.

 

p1010001vu2.th.jpg

 

En het werkt uitstekend! Hij scan't totaal 75 kanalen inclusief de Duitse commercieelen. En alle kanalen komen volle bak binnen! (zonder versterker)

 

Waarschijnlijk heb ik nu als mast Wesel. (is er een manier dat te testen.?)

 

Heb kort geprobeerd op Genk, maar dat lukte helaas nog niet,

Zag wel dat ik in de blinde hoek zat voor Genk hier in Venlo.

 

naamloosqo1.th.jpg

 

Hij bleef wel lang op kanaal 24 hangen, maar vond geen kanalen.

Meschien dat een versterkertje de truuk doet, volgende week maar eens proberen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...