Ga naar inhoud


Advies gevraagd door beginner; welke schotel en receiver?


wormwood

Aanbevolen berichten

mifi,

 

Bedankt. Zo'n CanalDigitaal kaart moet ik dan toch maar nemen denk ik. Dan, wellicht voor een "klein" abonnement.

 

Wat "Conax" betreft: je hebt gelijk, ik was daar in de war met "Digitenne", die dat gebruikt.

Dreambox? Die zijn inderdaad wat duurder zie ik. Van €309,00 tot € 999,00 voor een hele luxe. Ik betrek die zeker bij mijn vergelijk.

 

dan Ik heb Duitse vrienden, die jaloers zijn op de zenders die ik kan ontvangen. Ik heb meer Duitse zenders dan zij ;-)

 

Haha, ik denk dat ik weet wat je bedoelt. Veel herhalingen in de films op die zenders, en vooral interessante dialogen? ;-)

 

Voor het T90 statief, ga ik wel op zoek naar de juiste; bedankt voor de tips.

 

De "SMART TQ Titanium Edition Quattro" LNB, heeft inderdaad 4 gelijkwaardige uitgangen. Die Duitser noemt het ding "Quattro", maar is dus inderdaad een quad-output. Bedankt voor de link!

 

Wat de Spaun betreft: bij www.srt-versand.de hebben ze het wel over een "Wettergeschuetzte Ausfuehrung", maar op het plaatje oogt het inderdaad wat kaal (zonder kapje?).

 

De goedkoere switches zou ik niet aan beginnen.

 

Je hebt gelijk. Ik laat die wel links liggen.

 

Vergeet vooral niet om alles waterdicht af te tapen.

 

Dat zal ik zeker doen. Bij de huidige analige schotel heb ik de aansluiting voorzien van een dikke dot siliconenkit (tot ruim om de kabel), en dat houdt na 13 jaar nog steeds. Misschien doe ik dat opnieuw, zodra alles definitief op z'n plaats zit.

 

Wat de kabel betreft, kom ik wel aanbiedingen tegen "120dB Koaxialkabel (Satkabel) 100m + 2 F-Stecker" voor €29,99. Dat is te wantrouwen, begrijp ik?

 

Hartelijke groet,

André

Een collega, wenste mij laatst "achter de decoder". Ach, wartaal is ook taal, en er is dan tenminste ruimte voor verbetering. Dus, brabbel er ook maar op los hoor!

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 43
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Origineel bericht van: wormwood
Pardon, geen enkel blijk van inlezen?
Huh, moest dat dan?

Inlezen heb je inderdaad gedaan. Is merkbaar aan de vragen die je stelt.
Proficiat, dat is de goede aanpak.

Laat je niet ontmoedigen. Er zijn er altijd wel die het beter weten of er iets anders van vinden.
Gelukkig is niet iedereen hier kritischer op de bijdragen van anderen dan op de eigen bijdragen.

Over het algemeen is dit een prima functionerend forum.

m

----

Ach, ik blaat ook maar wat. Maar wel met plezier!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: wormwood

Dreambox? Die zijn inderdaad wat duurder zie ik. Van €309,00 tot € 999,00 voor een hele luxe. Ik betrek die zeker bij mijn vergelijk.

Die duurste, de DM8000, is nog niet leverbaar. Wel heel interessant met de mogelijkheid om vier tuners te plaatsen.

Origineel bericht van: wormwood

dan Ik heb Duitse vrienden, die jaloers zijn op de zenders die ik kan ontvangen. Ik heb meer Duitse zenders dan zij ;-)

Haha, ik denk dat ik weet wat je bedoelt. Veel herhalingen in de films op die zenders, en vooral interessante dialogen? ;-)

Nou nee, veel goede en serieuze zenders. Je hebt namelijk alle kanalen voor heel Duitsland. De Duitsers op de kabel hebben meestal de nationale zenders plus de voor hen van toepassing zijnde locale zenders.

Ik heb door de schotel een paar nieuwe favouriten uit Duitsland gevonden. Arte, BR-alpha, ZDF doku en Dr.Dish bijvoorbeeld.

Origineel bericht van: wormwood

Voor het T90 statief, ga ik wel op zoek naar de juiste; bedankt voor de tips.

De "SMART TQ Titanium Edition Quattro" LNB, heeft inderdaad 4 gelijkwaardige uitgangen. Die Duitser noemt het ding "Quattro", maar is dus inderdaad een quad-output. Bedankt voor de link!

Ook in Nederland overal te koop, overigens. Ik zou oppassen met een handel die quad's verkoopt als quatro's. Die hebben er duidelijk niet veel verstand van. En weet jij dan wat je gaat krijgen?

Origineel bericht van: wormwood

[...]
Wat de kabel betreft, kom ik wel aanbiedingen tegen "120dB Koaxialkabel (Satkabel) 100m + 2 F-Stecker" voor €29,99. Dat is te wantrouwen, begrijp ik?

Er wordt veel gerommeld met die aanbiedingen, vooral in de aanduidingen. Die 120dB bijvoorbeeld, zegt iets over de demping van stoorsignalen van buitenaf. Niet echt interessant. Veel beter om te weten is de signaaldemping die de kabel geeft op de frequenties die ertoe doen. Bij een goede coax kan je vinden wat de demping is per honderd meter op verschillende frequenties. Zoek in deze fora maar eens op coax.
De eerste selectie begint dus al met kijken naar wat de handelaar over zijn kabel weet te melden en of de geboden informatie relevant is.

Relevant zijn:
1) de demping per frequentiegebied per lengte
2) de impedantie (moet 75 ohm zijn)
3) de dikte (relevant voor de juiste F-connectors)
4) de weerstand tegen weersinvloeden.

Ik zou het niet doen die goedkope noname waar geen gegevens van bekend zijn. Zelfs niet als er mensen met goede ervaringen zijn, want je hebt geen enkele garantie dat de inkopers de volgende maand weer dezelfde kabel inkopen.
Wil je er een beetje op kunnen vertrouwen, dan moet je of zelf meten, of een merkkabel kopen.

Dat gezegd hebbend.... als de kabels niet al te lang zijn, kom je met een slechte kabel ook nog wel weg. Hoe lang die in weer en wind waterdicht blijft, ga je dan vanzelf merken ;-)

m

----

Ach, ik blaat ook maar wat. Maar wel met plezier!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mifi,

 

Bedankt voor jouw uitgebreide reactie.

 

Die duurste, de DM8000, is nog niet leverbaar. Wel heel interessant met de mogelijkheid om vier tuners te plaatsen.

 

Dan eerst mijn buren geïnteresseerd zien te krijgen..., en dan word ik zelf kabelaar-in-het-klein (waarom niet) ;-) Ik houd voorlopig de eenvoudiger versie in gedachten, en dan maar "zappen".

 

Nou nee, veel goede en serieuze zenders. Je hebt namelijk alle kanalen voor heel Duitsland. De Duitsers op de kabel hebben meestal de nationale zenders plus de voor hen van toepassing zijnde locale zenders.

 

OK, sorry (A dirty mind is a joy forever ;-))

Ik kan met mijn analoge setje ook heel wat kanalen ontvangen, en herken dat. Bij mijn aangetrouwde familie in Duitsland met kabel is dat niet anders (circa de helft heeft wel een schotel). Jij, hebt vast meer kanalen dan wat ik hier analoog ontvang, maar ARTE herken ik alvast. Ik bedenk me, dat ik de receiver al tijden niet meer heb "bijgesteld", dus wellicht vind ik de andere kanalen die je noemde ook nog wel analoog (eens zoeken, eerst naar de gebruiksaanwijzing)... Ach, hoe dan ook, ik ga in ieder geval ook digitaal.

 

Relevant zijn:

1) de demping per frequentiegebied per lengte

2) de impedantie (moet 75 ohm zijn)

3) de dikte (relevant voor de juiste F-connectors)

4) de weerstand tegen weersinvloeden.

 

Ik heb de specs van de beide kabels die je noemde eens vergeleken met die Duitse kabel die ik aanhaalde, en inderdaad zijn de specs van die Duitse duidelijk minder. Voor dat prijsverschil was dat inderdaad ook wel te verwachten. Voor die benodigde meters, ga ik graag op zeker.

 

Ik houd je graag op de hoogte van "mijn ontwikkelingen", en kom graag nog eens met een vraag terug. Met de door jou en anderen gegeven info, heb ik al aardig wat om over na te denken.

 

Het is wel jammer, dat er zoveel keuze is, in decoders... Ik vind het moeilijk om door de bomen het bos nog te zien. Het vergelijken van de onderlinge specs is al een hele toer (maar ach dat zal wel lukken). En vooral als die ene net heeft wat de andere niet heeft, en andersom. Dat, is vast een bekende verzuchting...

 

Hartelijke groet,

André

Een collega, wenste mij laatst "achter de decoder". Ach, wartaal is ook taal, en er is dan tenminste ruimte voor verbetering. Dus, brabbel er ook maar op los hoor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: wormwood

Het is wel jammer, dat er zoveel keuze is, in decoders... Ik vind het moeilijk om door de bomen het bos nog te zien. Het vergelijken van de onderlinge specs is al een hele toer (maar ach dat zal wel lukken). En vooral als die ene net heeft wat de andere niet heeft, en andersom. Dat, is vast een bekende verzuchting...

Tip:
Let op de stabiliteit van de firmware. Lees ervaringen in de betreffende fora.

Er zijn ontvangers die pas twee jaar nadat ze op de markt zijn gekomen en pas na vele firmware updates, een beetje stabiel en prettig beginnen te werken. Eigenlijk worden veel apparaten te goedkoop verkocht. Fatsoenlijk testen is er dan niet meer bij, met als gevolg dat de klant moet testen.
En dan bof je nog als er uberhaupt firmware updates (blijven) komen.

Ik heb zelf een Inverto7000m (dubbel, met harddisk, niet foutloos maar mee te leven; zie Inverto forum) en een Dreambox DM600 (single met harddisk en PLi firmware, ook niet foutloos maar wel stabieler). Let op: dit is geen aanbeveling! Dit is wat ik zelf gebruik.

Zou ik een nieuwe Inverto kopen...? Nee. Teveel gedoe met firmware gehad.
Ga ik hem op korte termijn vervangen...? Ook nee; ben er aan gewend dat ik af en toe moet rebooten.

Zou ik een nieuwe Dreambox kopen...? Waarschijnlijk wel. Maar alleen modellen die al een paar jaar op de markt zijn, zodat de eerste hardware wijzigingen (verbeterde voeding e.d.) zijn verwerkt.

De Dreambox DM8000 is erg interessant door die vier tuners die je kunt plaatsen. Dat wel. En je zou verwachten dat de hardware stabiel moet zijn, na zoveel vertraging...

En Topfield?
Heb ik ook gehad. Prima en stabiel, maar het opnemen van gecodeerde uitzendingen is onhandig. Gecodeerde uitzendingen worden gecodeerd opgenomen. Je moet om te decoderen een programma met de hand "kopieren" of je moet er snel genoeg naar kijken. De sleutels van de codering wijzigen namelijk regelmatig, waardoor je oudere opnames niet meer kunt decoderen.
Onbegrijpelijk dat ze dat niet even aanpakken bij Topfield...

Kortom, lees vooral in de betreffende fora wat de gebruikerservaringen zijn.

m

----

Ach, ik blaat ook maar wat. Maar wel met plezier!

Link naar reactie
Delen op andere sites

en wellicht met een 2e hands box beginnen (oa te koop topic), je bent dan in eerste instantie relatief weinig geld kwijt en kunt al gebruikend je persoonlijke wensenlijstje samenstellen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

NL 123 is FTA als je een digitenne kastje er naast zet. Dan heb je geen abo nodig, scheelt toch weer een kleine 100 euro aan aanschaf/ registratie kosten.

Zelf heb ik oude ontvangers gekocht, Nokia DBOX, voldoet voor mij perfect. (Via season/pc & fausto naar mijn kaartserver)

Zonder problemen FTA ontvangst en in geval van de 9600 ook CI sloten.

Als ik zo snel ff reken dan ben ik voor een setje kwijt,

Gebruikt --> schotel 80cm & ontvanger

Nieuw --> ±25 mtr kabel, 4x LNB en een switch

ongeveer 50 - 75 euro kwijt.

 

Rekordc

Easyvdr based VDR 1.7.29 server met als clients S100 & Kreatel vip 1710 / 1960 en hopelijk snel een Raspberry Pi

Link naar reactie
Delen op andere sites

en wellicht met een 2e hands box beginnen (oa te koop topic), je bent dan in eerste instantie relatief weinig geld kwijt en kunt al gebruikend je persoonlijke wensenlijstje samenstellen...

 

Tja, dat is zeker geen slecht idee. Aan de andere kant zie ik wel, dat receivers op zich niet duur hoeven te zijn, en dan is nieuw wel zo mooi. De Euro's die ik de komende jaren uitspaar aan kabel-geld, zijn dan goed besteed. Mijn wensen zijn voorlopig bescheiden, tot ik de smaak te pakken krijg denk ik. Ik neem zeker een goede schotel, zoals T90, en goede LNB's en kabel. Ik kan die dan in de toekomst altijd nog gebruiken in combinatie met een (wellicht veel) betere receiver.

 

Hartelijke Groet,

André

Een collega, wenste mij laatst "achter de decoder". Ach, wartaal is ook taal, en er is dan tenminste ruimte voor verbetering. Dus, brabbel er ook maar op los hoor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

NL 123 is FTA als je een digitenne kastje er naast zet. Dan heb je geen abo nodig, scheelt toch weer een kleine 100 euro aan aanschaf/ registratie kosten.

 

Ja, ik denk dat ik daar voorlopig ook voor kies, voor NL 123 FTA via "digitenne" (DVB-T)met een sprietje. De regionale zenders zijn dan vast ook te ontvangen, zonder kaart? En verder de FTA's op DVB-S via de schotel.

 

Ik heb het idee om dan te zoeken naar een combi-ontvanger DVB-S + DVB-T (met conax kaartlezer), met 1 of 2 CI sloten, met PVR (evt. via USB), en als het even kan met LAN.

Een combi-ontvanger, om verlost te zijn van weer een afstandsbediening; het lijkt me wel mooi om dan op een apparaat tussen Nederlandse zenders en het satellietaanbod te kunnen switchen.

 

Ik ga eens kijken wat er zoal te krijgen is...

 

Bedankt, en gegroet!

André

 

 

Een collega, wenste mij laatst "achter de decoder". Ach, wartaal is ook taal, en er is dan tenminste ruimte voor verbetering. Dus, brabbel er ook maar op los hoor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: wormwood

Ja, ik denk dat ik daar voorlopig ook voor kies, voor NL 123 FTA via "digitenne" (DVB-T)met een sprietje. De regionale zenders zijn dan vast ook te ontvangen, zonder kaart? En verder de FTA's op DVB-S via de schotel.


De meeste regionalen zitten op Astra 23,5 ook FTA, maar TV West nou juist niet. TV- en Radio-Rijnmond wel.

m

----

Ach, ik blaat ook maar wat. Maar wel met plezier!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik je zou aanraden:

 

Multytenne

Dreambox 500/600pvr

 

Dit setje voorziet je van alle gemak en genot voor de minste moeite en eenvoud. Waarom Dreambox? Omdat je als satliefhebber automatisch zult uitkomen op deze box vanwege z'n immense mogelijkheden en support door de community.

 

Succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meeste regionalen zitten op Astra 23,5 ook FTA, maar TV West nou juist niet. TV- en Radio-Rijnmond wel.

 

Ai, zelfs wat een beginnende digitale-satelliet-enthousiast weet, zodra die eenmaal zo'n digitaal doosje heeft, moet ik ontberen... Haha, je zult wel grinneken, als ik je beken dat ik niet wist dat die FTA te ontvangen zijn op Astra 23,5. Tenminste, zonder kaart dan. Ik dacht dat daarvoor toch op z'n minst een CanalDigitaal kaart nodig zou zijn...

 

Dan, geldt dat ook voor Ned 1 t/m 3, of ben ik te optimistisch?

Ik zou dan die hele DVB-S + DVB-T combi-gedachte overboord kunnen zetten, en dat is mij wel zo lief. Liever geen Digitenne aan mijn lijf (tenzij als enige manier om Ned 1 t/m 3 te ontvangen, zonder kaart).

 

Dus, als ik een digitale ontvanger koop (geen specifieke voor CanalDigitaal) zonder kaart, en een schotel met een LNB op Astra 23,5 en een LNB op Atra 19,2 richt (via een switch naar de receiver), dan heb ik de meeste regionalen, en wellicht ook Ned 1 t/m 3, al te pakken (ongecodeerd)?

 

Dan wordt die dreambox die jij eerder noemde (en jozy ook zag ik), steeds aantrekkelijker. En dan als het even kan, via software een beetje rommelen en rotzooien, voor een optimaal resultaat ;-)

 

Groeten,

André

 

Een collega, wenste mij laatst "achter de decoder". Ach, wartaal is ook taal, en er is dan tenminste ruimte voor verbetering. Dus, brabbel er ook maar op los hoor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Multytenne

Dreambox 500/600pvr

 

Hmmmm... inderdaad voer voor overpeinzingen.... Je maakt het mij niet gemakkelijk, terwijl ik daarvoor juist bij dit forum ben gaan snuffelen ;-)

 

Dit setje voorziet je van alle gemak en genot voor de minste moeite en eenvoud. Waarom Dreambox? Omdat je als satliefhebber automatisch zult uitkomen op deze box vanwege z'n immense mogelijkheden en support door de community.

 

Tja, als ik dat zo zie, dan is die Multytenne wel veel voor relatief weinig. Een schotel met 4 LNB's, juist voor die begeerde Astra's en de Hotbird...

Een andere satelliet zit er dan niet meer in, maar mijn Zweeds en Arabisch is toch al niet te best, so what...

Dus zo'n 45 cm spiegel geeft een goed beeld en geluid?!

Eeeeh, wat is daarbij dan de truuk?

Geeft die alleen de onderste helft van het beeld, of het midden, of moet ik hem eerst op satelliethoogte hangen? ;-)

 

Dat functioneert dus echt goed, of is de ontvangst duidelijk minder (meer storing oid) dan bij een grotere schotel?

Als die goed gericht en solide opgehangen zo goed als storingsvrij is, dan is dat voor mij OK.

 

En die Dreambox, tja, die wordt steeds aantrekkelijker... Ik ben alleen (nog) geen Linux-kenner, maar het ding is ook prima via LAN vanuit (dat verrekte) Windows te benaderen zag ik.

 

Groeten,

André

 

 

Een collega, wenste mij laatst "achter de decoder". Ach, wartaal is ook taal, en er is dan tenminste ruimte voor verbetering. Dus, brabbel er ook maar op los hoor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: wormwood
De meeste regionalen zitten op Astra 23,5 ook FTA, maar TV West nou juist niet. TV- en Radio-Rijnmond wel.
[...]
Dan, geldt dat ook voor Ned 1 t/m 3, of ben ik te optimistisch?
Ik zou dan die hele DVB-S + DVB-T combi-gedachte overboord kunnen zetten, en dat is mij wel zo lief. Liever geen Digitenne aan mijn lijf (tenzij als enige manier om Ned 1 t/m 3 te ontvangen, zonder kaart).

Helaas niet nee. Ned 1,2,3 zijn wel gecodeerd op de sat. Daarvoor heb je dus een CD kaartje nodig, maar ze zitten wel in het laagste abbo.

Origineel bericht van: wormwood

[...]
Dan wordt die dreambox die jij eerder noemde (en jozy ook zag ik), steeds aantrekkelijker. En dan als het even kan, via software een beetje rommelen en rotzooien, voor een optimaal resultaat ;-)

Die begrijp ik even niet?? De keuze voor een receiver heeft niet zoveel te maken met het eventuele gebruik van een CD kaart. Waarom breng je een verband aan tussen die twee?

Je kunt met een Dreambox zowel een CD kaart gebruiken als FTA kanalen ontvangen. En als je een andere ontvanger gebruikt met CI slot, geldt daar hetzelfde voor als je er een decoder bij koopt.

m

----

Ach, ik blaat ook maar wat. Maar wel met plezier!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: wormwood
Multytenne
Dreambox 500/600pvr


Hmmmm... inderdaad voer voor overpeinzingen.... Je maakt het mij niet gemakkelijk, terwijl ik daarvoor juist bij dit forum ben gaan snuffelen ;-)

Hoe meer mensen je vraagt, hoe meer meningen je krijgt laugh

Origineel bericht van: wormwood

Dit setje voorziet je van alle gemak en genot voor de minste moeite en eenvoud. Waarom Dreambox? Omdat je als satliefhebber automatisch zult uitkomen op deze box vanwege z'n immense mogelijkheden en support door de community.

Tja, als ik dat zo zie, dan is die Multytenne wel veel voor relatief weinig. Een schotel met 4 LNB's, juist voor die begeerde Astra's en de Hotbird...
Een andere satelliet zit er dan niet meer in, maar mijn Zweeds en Arabisch is toch al niet te best, so what...
Dus zo'n 45 cm spiegel geeft een goed beeld en geluid?!
Eeeeh, wat is daarbij dan de truuk?
Geeft die alleen de onderste helft van het beeld, of het midden, of moet ik hem eerst op satelliethoogte hangen? ;-)

De multitenne en de T90 zijn twee schotels uit een andere klasse. Persoonlijke ervaring met de Multitenne heb ik niet, dus ik zal mij onthouden van gedetailleerd commentaar.

De doelgroep is anders. Multitenne is voor mensen die zonder teveel gedoe deze vier Sat posities willen kunnen ontvangen met een kleine schotel die niet opvalt. Bedoeld voor mensen die de schotel beshouwen als een noodzakelijke ontsiering van hun woning, die nou eenmaal nodig is om televisie te kunnen kijken.

De T90 is bedoeld voor mensen die meer posities willen kunnen ontvangen en die een grotere flexibiliteit willen. De mogelijkheden zijn veel groter. Als je andere posities wilt ontvangen, dan kom je satellieten tegen die een zwakkere zender hebben dan de Astra's en waarvoor je dus een grotere schotel nodig hebt.

De multitenne kiest voor een ander compromis tussen afmetingen en ontvangstkwaliteit dan de T90, omdat ze een andere doelgroep moeten aanspreken. Daar kom je mee weg omdat de Astra's een sterk signaal uitzenden.

Merk je dat verschil?
Nou, de T90 heeft door zijn grotere afmetingen zeer waarschijnlijk meer slechtweerreserve. D.w.z. dat hij in ongunstige omstandigheden (zware buien, onweer, sneeuwval) langer een ongestoord beeld blijft geven. Ik kan het niet direct vergelijken, maar size matters.

En ook:
Zodra je meer sat posities wilt toevoegen, zit je bij een Multitenne vast. Dat kan niet. Op de T90 ben je op dit punt veel flexibeler. Of je daar ook gebruik van gaat maken, moet je zelf inschatten...

m

----

Ach, ik blaat ook maar wat. Maar wel met plezier!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...