Gast wanderer Geplaatst: 7 december 2008 Geplaatst: 7 december 2008 Zoals in de titel vermeld, wil ik een oude P1 laptop 48mb booteble via floppy, met toegankelijke cd-rom player nieuw leven in blazen, om wat tekstverwerking en surfen op www mogelijk te maken, maar hoe pak ik dat aan...ben een noope op linux gebied...dus graag stap voor stap of een link naar een site met stap voor stap uitleg...(FLUXBOX???)
NINjak Geplaatst: 7 december 2008 Geplaatst: 7 december 2008 Puppy linux proberen zou ik zeggen! Heeft een live cd, kan ook van USB draaien (neemt mog geen 100Mb in beslag maar heeft die ) start alleen niet van flop Had die Pentuim al USB vraag ik me af... er zal toch wel een HD in zitten met voor Puppy linux zat ruimte
Gast wanderer Geplaatst: 7 december 2008 Geplaatst: 7 december 2008 geen usb aanwezig, alleen booteble met floppy....tis een oudje...
NINjak Geplaatst: 7 december 2008 Geplaatst: 7 december 2008 Toen zaten er toch ook al hd's in laptops of sla ik nu een paar jaar over Dus gewoon via de live cd installeren, zou ik zeggen, je zal waarschijnlijk alleen een floppy moeten maken/hebben om de cd-rom te kunnen gebruiken/benaderen.
Gast wanderer Geplaatst: 8 december 2008 Geplaatst: 8 december 2008 Origineel bericht van: NINjak Toen zaten er toch ook al hd's in laptops of sla ik nu een paar jaar over Dus gewoon via de live cd installeren, zou ik zeggen, je zal waarschijnlijk alleen een floppy moeten maken/hebben om de cd-rom te kunnen gebruiken/benaderen. hoe maak/download je zo'n floppy en hoe kan ik dan mijn cd-speler die als portable scsi apparaat is aangeloten benaderen? als ik dat kan heb ik een iso-cd (bootable) met daarop bijv fluxbox (of een ander klein prog bijv microxp), maar die heeft geen setup ofzo, hoe krijg ik dat dan weer geinstalleerd? Op dit moment draait win98se erop maar dat gaat niet echt lekker... Remember...ben een noope vwb linux... heb nog eens wat rondgesnuffeld en ik denk dat fluxbox voor mij te hoog gegrepen is, wat ik zoek is een heel klein besturingsprog voor deze laptop om wat te internetten en documenten maken en wellicht wat oude spellen voor w95 of zo...geen zware applicaties...
NINjak Geplaatst: 8 december 2008 Geplaatst: 8 december 2008 Vroeger had ik nog zo'n floppy waarmee je cd pc (in dos) opstart en de cd-rom drivers werden geladen. Je ging dan na het starten van dos (van floppy met de cd-rom drivers) naar de cd-rom drive en starte de "setup" handmatig. Mischien heb ik nog wel ergens een floppy rondzwerven maar waar????? We gebruiken al jaren geen floppy's meer EN voordat er een standaard was had je voor veel cd-rom spelers ook weer andere drivers nodig! Nou zijn die files (autoexec.bat en config.sys) op de floppy zo aangepast maar moet je (mogelijk) nog wel de die driver hebben! Inprincipe kan je een SCSI cd-rom ook zo aan de praat krijgen maar ik denk dat jij een externe SCSI cd-rom bedoeld die aangesloten zit op de printerport. Al naar Puppy linux gekeken? Alle functie zitten daar standaard in die je wilt gebruiken alleen dos/window games draaien kan waarschijnlijk niet. Al kom je met WINE (weet niet of het bij Puppy linux zit of dat je het er alsnog op kan installeren en draaien) op linux een eind al moet je het voor deze pc mischien vergeten. Hebben we het over kaart/puzzel spelletjes (die bestaan ook gewoon op linux) of andere games?
Gast wanderer Geplaatst: 8 december 2008 Geplaatst: 8 december 2008 Het is een externe cd-rom speler die als SCSI is aangesloten op de PCMCIA poort, dat werkt goed, vanuit W98SE kan ik gewoon op de cd-rom komen en uitlezen... Ik heb nu microXP op cd maar dat is een bootable iso en booten vanaf cd kun je bij zo'n oud beestje wel vergeten denk ik, zou niet weten hoe, bios is niet aanwezig, heb alle toetsen al geprobeerd om er in te komen...dus via de huidige OS kan ik wel op de iso cd komen, maar omdat deze bootable is is er geen startup ofzo aanwezig, of er moet een truc zijn om hem toch te laten installen... Zal puppy linux eens bekijken... Te spelen spelletjes zijn eenvoudige platform spellen uit het DOS/W95 tijdperk...draaien nu ook maar niet echt lekker...heb ook maar 48mb geheugen....vandaar dat ik nieuwsgierig ben of linux hier misschien een heel "dun" OS voor heeft...
NINjak Geplaatst: 8 december 2008 Geplaatst: 8 december 2008 Puppy Linux is dus zo'n "dun" OS waar mee je toch van alles kan doen. Je heb ook DSL (Damn Small Linux) en ze gaan eigenlijk beide voor het zelfde "publiek" (er zijn er vast meer). Dat zijn de oudere pc's, klein in omvang en natuurlijk een toch zo uitgebreid mogelijk OS.
Gast wanderer Geplaatst: 8 december 2008 Geplaatst: 8 december 2008 Ben nu puppy aan het downloaden, maar dat is weer een iso bestand, hoe krijg ik dat geinstalleerd op de HD zonder te booten vanaf cd-rom?
NINjak Geplaatst: 8 december 2008 Geplaatst: 8 december 2008 - Boot floppy downloaden. maken en/of aanpassen (want die zullen online ook wel te krijgen zijn). - ISO op cd branden - opstaren van de boot floppy - Naar D: gaan (even aangenomen dat dat even de drive letter van de cd-rom wordt). - setup.exe (of hoe het dan heet) starten. Hij is mischien wel autoboot alleen kan je hem best zo opstarten hoor
Gast wanderer Geplaatst: 9 december 2008 Geplaatst: 9 december 2008 heb puppy-linux gedownload, maar het is een .part bestand... moet ik dat zo als .part bestand op een cd branden? of moet ik eerst nog uitpakken of zo? ik werk zelf met vista en op de vista pc heb ik dit .part bestand binnen gehaald...en staat het op de HD...
Gast wanderer Geplaatst: 9 december 2008 Geplaatst: 9 december 2008 heb nu de goeie, puppy-xxxx-seamonkey.iso dus ga maar eens proberen...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen