Gast Geplaatst: 18 april 2002 Geplaatst: 18 april 2002 De vraag die ik heb is al vaker besproken maar kan hem niet terug vinden in dit forum. Dus nog maar eens. Ik twijfel of ik mijn schotel wel goed heb afgesteld. En of ik nu misschien een gevalletje waterschade heb ? Setup: Humax 5400Z 2.08 PH2002d2 pet123 PCM T*q Triax 88 Digistar Monoblock Astra & Hostbird +- 30meter KOKA667 Ik heb de schotel zelf uitricht. Tijdens de mooi weerdagen van afgelopen weken heb ik max 70% signaal sterkte en 90% signaal kwaliteit op Astra. En voor Hotbird max 60% sterkte en 80% kwaliteit. Nu is dat echter sterk terug gelopen. Voor Astra op ongeveer 50% sterkte en 60% kwaliteit. Hotbird 50% sterkte en 55% kwaliteit. Ik weet niet of deze waarden iets zeggen maar ik denk dat de frequentie waarop ik dit meet van belang is en ook welke zender misschien. Ook heeft het geregend en kan het dus zijn dat mijn f-connector vol gelopen is. Wat ik graag zou willen weten moet ik bij mooi weer en optimale omstandigheden meer signaal sterkte en kwaliteit kunnen halen met mijn setup ? En is het normaal dat bij mist en regen deze waarden zover terug lopen ? Alvast bedankt, Allround
Gast Geplaatst: 18 april 2002 Geplaatst: 18 april 2002 Ik denk dat je schotel in vertikaal of horizontaal vlak is geschoven tijd om bij te stellen want zowel astra als hotbird is achteruitgegaan
Gast Geplaatst: 18 april 2002 Geplaatst: 18 april 2002 Het lijkt mij een mooie afstelling die eerste die je opnoemde. Maar er kan van alles in de weg komen te liggen waarom je ineens minder signaal hebt. Bij mij doet een GSM mast van ... mijn signaal een stuk terugdringen. Mijn buurman aan de overkant heeft een 88 cm triax op de grond staan en heeft bijna altijd 100% astra en 99 % hotbird. Ik zelf met een visiosat BI satelliet heb altijd rond de 80 % astra en 90 % hotbird. Het nadeel van de triax schotels vind ik dat ze met een klem vastzitten aan je mast waardoor de kans op verdraaien groter is. Draai je schotel goed straks vast nadat je hem hebt afgesteld. Nogmaals, probeer die eerste instellingen te terug te krijgen als je zeker weet dat er aan je uitzicht niets verandert is. Succes
Gast Geplaatst: 18 april 2002 Geplaatst: 18 april 2002 b.t.w. was ik even vergeten, het verschilt per humax wat je sigaal sterkte en kwaliteit is heb ik gemerkt. Ik heb vorige week twee 5400-s gehad hier en op mijn schotel gaf hij allebij weer anders aan op dezelfde zender !!! Dus ga er niet te veel op af, leen een mooie satfinder van iemand waar je de signaal sterkte op af kan lezen. succes
Gerdy Geplaatst: 18 april 2002 Geplaatst: 18 april 2002 Het is niet omdat het ineens niet meer "zonnig" is dat de signaalkwaliteit zovéél naar beneden zal donderen! Het kan gebeuren dat je de schotel hebt afgesteld (en de signaalsterkte hebt waargenomen) op een "sterke" zender... en nu ineens (zonder het te beseffen) diezefde waarneming doet op een "zwakkere"... Volgens mij, en met de waarden die je opgaf (90 op astra en 80 op hotbird) is de schotel goed uitgericht. Vergelijk even de signaalkwaliteit op verschillende zenders (uit verschillende pakketten) misschien wordt het wel duidelijk (en vindt je er terug met 90 op astra)... <small>[ 18-04-2002, 12:16: Bericht gewijzigd door: Gerdy ]</small> Gerdy
Gast Geplaatst: 19 april 2002 Geplaatst: 19 april 2002 Iedereen bedankt voor het antwoorden. Ik begon me zorgen te maken door de RTL problemen. Maar ik heb begrepen dat dat niet aan mij ligt. Wel ga ik nog maar eens kijken of ik iemand kan vinden die me wil helpen middels een satfinder mijn schoteltje opnieuwe uit te richten. Als iemand hier in de omgeving tijd en zin heeft in ee lekker bak koffie? Dan mag hij z'n satfinder gezellig mee nemen. Allround
Aanbevolen berichten