Ga naar inhoud


Windows 64bits nodig om 8Gb intern geheugen aan te sturen ?


Gast ozzo

Aanbevolen berichten

Hi,

 

Ben met een kennis bezig een super-pc te bouwen omdat hij veel DTP werk doet. Hij heeft in het recente verleden met een machine gewerkt met een quadcore CPU en met 8 Gb aan intern geheugen.

Dat beviel em wel.

 

Nou weet ik dat WinXP Pro (32bits) met maar max 3Gb overwerg kan, maar welke Windows versie heb ik dan nodig om die 8gb volledig te benutten ?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Zowel de 64-bits versie van XP-Pro als Vista voldoen aan de gestelde vraag.

Vista is wel meer op Multimedia toegespitst maar een groot aantal programma`s die wel op XP draaien functioneren niet meer op Vista.

Het laatste zou een reden kunnen zijn om naar XP 64-bits over te stappen.

Verder is XP nog steeds stabieler als Vista maar dat zal op redelijke termijn wel worden gelijkgetrokken.

Op langere termijn gezien lijkt mij Vista de betere keuze.

Ik denk dat je wel even moet zoeken want steeds minder leveranciers kunnen XP 64 nog leveren.

Ook moet je rekening houden met het feit dat bepaalde programma`s juist wel of niet i.c.m. het ene of andere OS functioneren.

Dus eerst toetsen of het gekozen DTP programma ook XP en / of Vista ondersteund.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Jürgen

Vista is wel meer op Multimedia toegespitst maar een groot aantal programma`s die wel op XP draaien functioneren niet meer op Vista.
Het laatste zou een reden kunnen zijn om naar XP 64-bits over te stappen.
Verder is XP nog steeds stabieler als Vista maar dat zal op redelijke termijn wel worden gelijkgetrokken.
Op langere termijn gezien lijkt mij Vista de betere keuze.
Ik denk dat je wel even moet zoeken want steeds minder leveranciers kunnen XP 64 nog leveren.
Ook moet je rekening houden met het feit dat bepaalde programma`s juist wel of niet i.c.m. het ene of andere OS functioneren.
Dus eerst toetsen of het gekozen DTP programma ook XP en / of Vista ondersteund.


Dat XP-64 stabieler is dan Vista-64 bits is wel een heel boute verklaring. Sterker nog, er wordt meer aandacht besteed aan Vista drivers momenteel, wat vaak de bottlenek is, dan aan XP drivers

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

PAE (=Physical Address Extension)

 

Ondersteuning voor PAE zit in de volgende 32-bit versies

van windows:

 

Windows 2000 Advanced Server............................................ 8 GB

Windows 2000 Datacenter Server........................................ 32 GB

Windows XP...................................................................... 4 GB

Windows Server 2003 Enterprise Edition................................ 32 GB

Windows Server 2003 R2 (or SP1) Enterprise Edition............... 64 GB

Windows Server 2003 Datacenter Edition.............................. 64 GB

Windows Server 2003 Standard Edition.................................. 4 GB

Windows Vista.................................................................. 4 GB

Windows Server 2008 Enterprise or Datacenter Edition............64 GB

Windows Server 2008 other editions......................................4 GB

 

Windows XP SP2 en later hebben standaard op cpu's met NX of XD mogelijkheid PAE ingeschakeld staan. Dit omdat anders deze feature niet gebruikt kan worden.

 

LETOP!

 

Windows Vista en XP beperken fysieke adres ruimte tot 4 GB ivm driver compatibiliteit. Het is dus beslist mogelijk om meer dan 4 GB in zo'n werkstation te zetten maar windows zal er dus geen gebruik van maken!

 

Wil je dus 8 GB benutten op een desktop os dan zul je moeten uitwijken naar een 64 bit os variant. Mijn voorkeur zou naar Vista 64 Bit gaan ivm betere driver ondersteuning vanuit de markt.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

idd, is beetje kort door de bocht want mainboard chipsets hebben nl ook een max ram ondersteuning die veel lager ligt dan die de cpu ondersteund.

 

Denk erom dat een 64 bit os ook een 64 bit cpu nodig is.

En in het verlengde wellicht beter nadenken welke componenten reeds 64 bit drivers pan klaar hebben zodat je niet met een drama supersysteem opgezadeld komt te zitten.

 

64 Bit extended cpu systeem kan altijd een 32 bit os draaien

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok thx for the info.

 

Ik moet binnenkort onze 'server' vervangen (is een pc'tje waar verschillende mensen remote op kunnen inloggen) en wil eigenlijk iets neer zetten zodat ik gelijk voor de komende jaren klaar ben.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...