Ga naar inhoud


Einde gloeilampen in Europa


Gast Stoker

Aanbevolen berichten

De Europese ministers hebben eindelijk de knoop doorgehakt, gloeilampen worden verboden.

 

http://ec.europa.eu/energy/efficiency/ec...ehold_lamps.pdf

 

Op bladzijde 13 de tabel geeft het schema van uitfasering weer.

Alle non-clear lampen (zowel gloeilampen als halogeenlampen), en voor de clear lampen alle 100W+, alle lampen uit de categorie F en G (van die energie labels) in september 2009. Vanaf 75W+ in september 2010, 60w+ september 2011 en in 2012 dan alle gloeilampen en halogeenlampen van categorie D en hoger.

 

Uitzonderingen zijn lampjes voor toestellen (kooktoestel, diepvries,...), als ook speciale lampen voor staande lampen en zo (die lampen gaan in andere wetgeving aangepakt worden).

 

Spaarlampen en LED-lampen zijn dus de toekomst.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 74
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ach, gewoon in het buitenland kopen. Ik ga al mijn dure lampen waar halogeen in zit niet vervangen voor deze maffe wetgeving.

Ik kies zelf wel hoeveel energie ik verstook smile En alle warmte die de normale gloeilampen opwekken, hoeft mijn verwarming niet meer te doen smile

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Stoker
Spaarlampen en LED-lampen zijn dus de toekomst.

Dat zijn jouw woorden.

Slecht licht, gezondheidsproblemen, radioactief, straling, en uiteindelijk meer kosten voor de consument.

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: tfh
Ach, gewoon in het buitenland kopen. Ik ga al mijn dure lampen waar halogeen in zit niet vervangen voor deze maffe wetgeving.
Ik kies zelf wel hoeveel energie ik verstook smile En alle warmte die de normale gloeilampen opwekken, hoeft mijn verwarming niet meer te doen smile

Inderdaad.
Bovendien is de stroom nog lang niet allemaal schoon. Je moet dus gloeilampen houden om de vuile stroom uit de electriciteitskabels te kunnen spoelen... anders blijft die vuiligheid maar in de kabels zitten wink

m

----

Ach, ik blaat ook maar wat. Maar wel met plezier!

Link naar reactie
Delen op andere sites

dr zit nog steeds KWIK in spaarlampen.. weet nou niet wat slechter is voor het milieu wink

 

en LED lampen beginnen nu pas minder kil wit licht uit te stralen.. met een leuke lichtopbrengst :Y

 

nu de prijs nog :|

 

50W halogeen, 50 ct.. spaarlamp met GU10 sokkel.. 8,-

ledlamp waar een hoop licht afkomt en niet koud wit licht uitstraalt, 16,- :X

 

 

Philips LNB, 60cm pan, HVR-5500 DVB-S/S2/C/T, Cinergy HTC stick DVB-C/T, FS DVB-T stik

HVR-5500 -> CDS/TVV / Ziggo Digitaal

Cinergy HTC -> Ziggo Digitaal / FM

FS DVB-T -> Digitenne

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht dat we met z'n allen toch heel duidelijk tegen europa hadden gestemd. Wanneer houdt dit een keer op?

 

Mogen eindelijk de komkommers weer krom zijn, krijg je deze onzin weer over je heen!

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: jeanpaul1
eerst kwik verbieden in thermometers en dan massaal spaar(tl)lampen maken die kwik bevatten ,ik kan niet meer volgen

En waar denk je dat ze dat kwik van die thermometers voor nodig hadden? clown.gif
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Psychosammie
Ik dacht dat we met z'n allen toch heel duidelijk tegen europa hadden gestemd.

Blijkbaar niet duidelijk genoeg want het huidig kabinet heeft de grondwet waarvan de naam is verandert in verdrag alsnog ondertekend.


Er is volgens mij wel een kwaliteitsverschil tussen spaarlampen.
De Philips op de WC geeft direkt veel licht.
Die van een chinees merk in de berging naast de WC (zelfde temperatuur) heeft 2 minuten nodig om evenveel licht te gaan geven.

En na de levensduur natuurlijk inleveren bij de milieustraat.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Spaarlampen zijn ideaal bij de voordeur als iemand (boef of zo) aanbelt. Gewoon 5 minuten laten wachten tot ie goed licht geeft en je kunt zien wie er staat. frown Helemaal ideaal bij schoonmoeders. whistle

Heb trouwens ook spaarlampen gehad die er na een uur of 10 mee op hielden.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het voordeel van LED-verlichting : Langere levensduur (90.000 uur), tenzij de powerleds, want daar heb ik het over, niet voldoende gekoeld worden.

 

creexpeled.jpg

 

De energie die er ingestoken wordt gaat voornamelijk nog in warmte verloren. Een 1W LED kan ongekoeld al snel tegen de 100 grC worden en daardoor na een tijdje een groot deel van zijn lichtopbrengst kwijt zijn.

In de goedkopere (bouwmarkt)spotjes is de koeling weggelaten en daar kom je dan na enkele maanden wel achter.

 

Er zijn ook LEDs die je direct op 230V AC aan kunt sluiten, wel zo handig.

Vergeet alleen de koeling niet.

 

011.jpg

 

Acriche LED (110 / 230V ~) Levensduur 35.000 uur

You can never solve a problem on the level on which it was created
Groeten, Jos
VU+DUO2-2-S2; 1xT/C; OpenATV 5.1; Logitech 700;Maximum E85 HB,A1,A2,A3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...