Ga naar inhoud


Einde gloeilampen in Europa


Gast Stoker

Aanbevolen berichten


  • Reacties 74
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ik heb al een poosje geleden een hoop verlichting vervangen voor spaarlampen/leds.

 

Mijn ervaring/energie besparing:

 

Woonkamer:

Meeste lampen vervangen door Philips softone flame, goed licht.

Heb alleen nog 2 dimbare lampen deze zijn gewoon clear aangezien ze dimbaar zijn en een spaarlamp niet echt mooi is (zicht)

Besparing +/- 104W/uur

 

WC:

Lamp vervangen door een spaarlamp (in plafoniere)

Besparing +/- 46W/uur

 

kelderkast:

Lamp vervangen door een spaarlamp

Besparing +/- 46W/uur

 

Gang:

Beide lampen vervangen door een spaarlampen (in plafoniere)

Besparing +/- 70W/uur

 

Kantoor:

Halogeen 120W >> Philips TORNADO ESaver 20W

Ga deze nog vervangen voor de zwaarste 23W versie zodat ik weer de zelfde licht opbrengst heb als halogeen.

Besparing +/- 97W/uur

 

Berging:

100W lamp wordt vervangen door de 20W ESaver

Besparing +/- 80W/uur

 

Slaapkamers

Alle lampen vervangen voor Philips softone flame

Besparing +/- 200W/uur

 

Keuken:

Geen spaarlampen aangezien het geen gezicht is, led gaf ook geen goede lichtbundel op het aanrecht en de kleur was vaag.

Draait nu 12x10W haloggeen en 3x20W spotjes

Besparing +/- 0W/uur

 

Mijn totale "besparing" afgelopen jaar: +/-750KW euro 142,50

 

Ik weet dat spaarlampen duurder zijn dus je kan nog niet echt spreken over een "besparing"

 

Waar ik iedergeval wel op bespaar zijn de 230v halogeen spotjes op het kantoor.

Deze gingen maandelijks stuk, kosten euro 12,50 dus daar ben ik al mooi vanaf.

 

Gloeilampen zijn dus beina overal te vervangen voor goede spaarlampen.

En dat het lang duurt voordat ze echt op sterkte zijn is onzin.

Alleen de eerste keer dat een spaarlamp gebruikt wordt duurt het wat langer.

 

 

Mijn ervaringen met led verlichting zijn gewoon weg slecht, ze geven wel licht maar de hoek is te beperkt

Ook de kleur is te hard naar mijn mening.

 

Led: 70 lumen watt

Gloeilamp: 15 lumen watt

Spaarlamp: 55 lumen watt

Halogeen: 24 lumen watt

 

Toekomst:

Plasma lamp daglicht 140 lumen watt

 

Een plasma lamp is 2,5 keer zo zuinig als een spaarlamp.

Ik hoop dus dat ze deze ontwikkeling nog meer support gaan geven.

Dan hebben we tenminste goed licht en een goede vervanger voor de gloeilamp/halogeenlamp.

 

 

 

CDS: Wij bieden goede beeldkwaliteit, dat u geen goed beeld heeft ligt niet aan onze bandbreedte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: MagicOnline

Toekomst:
Plasma lamp daglicht 140 lumen watt


Een plasma lamp is 2,5 keer zo zuinig als een spaarlamp.
Ik hoop dus dat ze deze ontwikkeling nog meer support gaan geven.
Dan hebben we tenminste goed licht en een goede vervanger voor de gloeilamp/halogeenlamp.


Dat zo'n lamp veel licht geeft wil niet zeggen dat het mooi licht is. Kijk maar naar hoge druk natrium (geel) en kwik (blauw) lampen, die wil je echt niet in de kamer.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik volg niet helemaal. LED-lampen kosten mij zo'n 5 a 10 euro. Kleur is niet altijd "warm-wit", wil wel eens afwijken. Ben nog de goede lampjes aan het uitzoeken.

Verbruik is tot 3,5W, maar dan geven ze ook ongeveer evenveel licht als een 60W lampje.

 

Daarnaast bezig de G4 spotjes in de kamer te vervangen. Kleur is goed (warm-wit), hoeveelheid licht is goed van de 1,8W spotjes.

 

TL-buizen vervangers zijn de volgende op de lijst. Zijn wat duurder (beginnen bij zo'n 30 euro), maar verbruik zo'n 10W.

 

Daarnaast toont Philips met z'n moodlights toch aan wat mogelijk is met LED-verlichting.

 

Dus volgens mij is een overstap naar LED verlichting perfect mogelijk. Alleen moet ik alles in Duitsland bestellen, want in Nederland (en Belgie) wordt het gewoon niet aangeboden.

 

Als je het mij vraagt, werd het tijd dat Europa de verlichtingswinkels eens verplichte de energiezuinige oplossingen aan te bieden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Plasma lamp daglicht 140 lumen watt,

dat ziet er inderdaad spannend en ook ontwerptechnisch vernieuwend uit.

geen echte elektrische contacten, dat opent heel veel nieuwe vrijheden (spreek ideeën) voor lichtontwerpers (industrieel ontwerp verlichtingsarmaturen)

 

Ik hoop overigens dat men mensen met een pacemaker (van voor 1996 geproduceerd) waarschuwt (vito.be)

 

chiao

I Hope I Never

Split Enz

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

@Stoker:

 

Als je het mij vraagt, werd het tijd dat Europa de verlichtingswinkels eens verplichte de energiezuinige oplossingen aan te bieden.

 

Je doet je naam anders geen eer aan..! :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij zitten in de verlichting branche en dan voornamelijk in verlichting met Swarovski kristal. Dit kristal geeft een schitterend (letterlijk en figuurlijk) effect met de juiste lampen. Dit kun je wel met de standaard gloeilamp en de halogeen lamp bereiken.

De ledlamp en spaarlamp zijn hier zeker niet geschikt voor. Als je een fantastisch mooie kroonluchter hebt dan past deze verlichting daar gewoon niet bij en het laat het kristal niet het licht in alle kleuren van de regenboog breken.

 

M.a.w. onze boterham wordt aangetast door deze opgelegde maatregelen. Misschien dat ze over een aantal jaar betere alternatieven hebben, maar ik ben er bang voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

siemed, eerst dacht ik dat ook, dat men vakmanschap en design de nek om doet

maar nu nog niet!

uh alleszins vooralsnog niet

de helder glazen gloeilamp zouden pas in 2012 aan de beurt zijn

 

't is extreem lastig die pdf (waar Stoker aan refereert, start bericht) begrijpelijk en leesbaar uit te leggen / DAT IS WEER JE REINSTE AMBTENAARSTAAL en VAKIDIOTENJARGON.

 

daar is geen enkele consument of producent mee gediend.

 

maar ja als we het over peertjes hebben,

mag je soortgelijke idiotie van europa verwachten zoals ook bij de hoogstam perenbomen, die niet officieel verkocht mogen worden.

 

europa begint achteraan met energie zuinige maatregelen EN niet vooraan.

chiao

 

I Hope I Never

Split Enz

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry, daar ben ik het niet mee eens. LED's zijn voor gebruik met Swarovski kristal en kroonluchters BETER dan halogeen en gloeilamp.

Een individuele led of SMT geeft een behoorlijk effen licht over het gehele oppervlak. Daarnaast zijn ze bijzonder klein, en zijn nagenoeg alle kleuren verkrijgbaar. Doordat ze 12V zijn, ook makkelijk in gebruik en veilig.

Het feit dat niet 1 lampbolletje gelijk al het licht geeft, maar heel veel led's te verdelen zijn over het gehele werk, is juist een voordeel.

 

Wat ze dus bij Swarovski en de kroonluchterfabricanten moeten doen is uitzoeken hoe ze deze technologie het best inzetten in hun ontwerpen. Ze hebben iemand nodig die met een soldeerbout overweg kan.

 

Dat ze dat bij die fabricanten nog niet uitgebprobeerd hebben, is niet de fout van onze minister.

 

Dat led's en spaarlampen niet het best tot uiting komen in een kroonluchter met een handjevol fittingen, kan best zijn. Maar het kan dus beter door veel gedetailleerder met licht om te gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

stoker, daar siemed ofline is (op moment van jouw reactie) en hem eigenlijk niet de wind uit de zeilen wil halen door een ongeoorloofde zeil techniek....

 

wil ik enkel toch wel melden; dat je ongelooflijke kolder brabbelt.

want:

dat men met nieuwe ontwikkelingen nieuwe ontwerpen KAN maken is duidelijk

maar:

dat je bestaande design classics tot 't stort (weggooien) veroordeeld is extreem kortzichtig

(weet je wat een kroonluchter in aanschaf kost? en wat te doen met beschermde monumenten?)

 

weet je wat?

sloop de "Semper Oper" en gelijksoortige gebouwen

doei

I Hope I Never

Split Enz

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu geen onzin verkopen. Hij melde dat hij die dingen "verkocht", niet spaarde.

Dat de technologie (en daarmee design) veranderd voor de verkoper eigenlijk niks.

 

En waarom is een design classic tot t'stort veroordelen kortzichtig? We doen dat continu en hebben daarbij geen enkele hulp van de overheid nodig.

Enig idee hoeveel klassieke auto's uit de jaren 60, 70 en 80 al op het stort liggen? Jij zou graag loodhoudende benzine weer herinvoeren omdat er nog mensen zijn die auto's hebben uit deze tijd?

 

Fabricanten worden met deze maatregel verplicht hun ontwerpen aan te passen om zo een nieuwe generatie verlichtingstechnieken. En je weet vast wel dat kroonluchters al een paar keer aangepast zijn? Oorspronkelijk uitgevoerd met kaarsen, maar dat wilde op een gegeven moment niemand meer.

 

Nu snap ik je kritiek op milieumaatregelen best wel. Veel mensen zijn bang van het onbekende, vooral als het snel komt.

Maar deze maatregelen worden versneld ingevoerd omdat onze huidige levensstijl niet te onderhouden is. Dus zullen we ook aan een snel veranderende wereld moeten wennen, maar wel 1tje waarin we minder resources slijten.

 

Je zal zien, over een goed jaar zijn we al vergeten waarover de discussie ook al weer ging. Dan weten we niet beter dan spaarlampen in "oude sockets", en leds in alle nieuwe lampjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb geen 833,3 dagen zitten meten hoeveel procent (in relatie tot 20.000)

jij wel?

 

het gaat niet eens over de levensduur van de lamp /lichtbron

maar over het energie verbruik

 

 

stel we nemen, om onze via erfenis van je ouders verkregen staande lamp armatuur toch te kunnen gebruiken met origineel peertje, een windflo generator (dus compenseren met eigen middelen dat hogere verbruik) moet europa en stoker ons dat dan verbieden?

 

chiao

I Hope I Never

Split Enz

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okay, een paar fouten eruit halen. Ik verbied helemaal niks. Ik maak melding van komende wetgeving, en heb hierover een mening.

Daarbij is het geen wetgeving van "Europa". Voor zover ik begrepen heb, is deze beslissing genomen in een ministerraad. Dat houd in dat ieder land een minister gestuurd heeft (dus ook Nederland), en die hebben een afspraak gemaakt. Deze afspraak moeten ze nu in maart in eigen wetgeving omzetten (het wordt dus een Nederlandse wet!!!) en via die wetgeving wordt het aan Nederlandse winkels verplicht.

Het Europees parlement of de Europese Commissie zitten er voor niks tussen. Als jij kritiek op deze beslissing hebt, moet je bij de Nederlandse vertegenwoordiger zijn.

 

Okay, de volgende vraag kennelijk aan mij gesteld:

"stel we nemen, om onze via erfenis van je ouders verkregen staande lamp armatuur toch te kunnen gebruiken met origineel peertje, een windflo generator (dus compenseren met eigen middelen dat hogere verbruik) moet europa en stoker ons dat dan verbieden?"

Mijn mening? Ja ik vind dat het verboden mag worden. Net zoals de film voor de camera uit de erfenis niet meer te krijgen is, zullen de lampbolletjes niet verkrijgbaar zijn. En net zoals de oude film zullen moeten overzetten, zullen er spaarlampen in die lamp moeten, of iemand met een soldeerbout zal er wat van moeten maken.

Die windflo generator is beter ingezet om de koelkast en de diepvries van stroom te voorzien. Die compenseren is beter dan om onzuinige lampjes te voorzien. We moeten van de verspilling af, desnoods via wetgeving. En bij verlichting zijn er gewoon alternatieven beschikbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

men heeft geen moeite met europa <> nederland <> politieke verantwoordelijken en dus afgevaardigden

men heeft ook geen moeite met je eerste melding die op zich staat

 

ik heb moeite met een ongenuanceerde complexe wetgeving die partou opgelegd wordt en niet het uitstervend ras volgt.

 

Origineel bericht van: Stoker

Mijn mening? Ja

 

daarom (en andere soortgelijke topics waar jij je meldt) moet er gewoon telkens iemand zijn die neen zegt aangaande hetgeen jij schrijft.

je ontneemt het beginsel van vrijheid aan de individu die kosten en maatregels niet schuwt.

 

chiao

 

I Hope I Never

Split Enz

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...