Ga naar inhoud


Einde gloeilampen in Europa


Gast Stoker

Aanbevolen berichten

Wij maken genoeg verlicting helemaal zelf en kunnen eigenlijk alles maken wat we willen. Een solderbout kunnen we dus prima hanteren. Het is geen onwil, een ledlamp geeft alleen totaal niet hetzelfde effect als moet een gloeidraad- of halogeenlamp.

 

Ik spreek op basis van ervaring, we hebben het al geprobeerd. Daarbij moet je rekenen dat zo'n kroonluchter van een paar honderd tot duizenden euro's kan kosten. Als je dus nu een zo'n kroonluchter koopt dan kun je er over vijf jaar geen lampjes meer voor kopen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 74
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Citaat:
Nu snap ik je kritiek op milieumaatregelen best wel. Veel mensen zijn bang van het onbekende, vooral als het snel komt.

Maar deze maatregelen worden versneld ingevoerd omdat onze huidige levensstijl niet te onderhouden is. Dus zullen we ook aan een snel veranderende wereld moeten wennen, maar wel 1tje waarin we minder resources slijten.

 

bang hoeven we helemaal niet te zijn wegens zinvolle besparende maatregelen

maar als een levensstijl wordt opgelegd, moeten we wel bang worden.

 

mag siemed en ik een windgenerator of pv-paneel plaatsen om een kroonluchter te bedrijven (of een afwasmachine)???

losstaand (autarc) van alle nationale en internationale energie netwerken?

 

JA ik dacht het wel.

Als ik een zinvol evenwicht maar kan garanderen is dat volledig in orde.

JE wil toch niet beweren dat de EU <> NL <> nutsbedrijven mij nu enkel nog 175 Watt/uur moeten leveren en dan is 't licht uit

 

want dan hadden we allang onze eigen energie micro generators op 't dak.

 

chiao

 

 

I Hope I Never

Split Enz

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat: "En dat het lang duurt voordat ze echt op sterkte zijn is onzin.

Alleen de eerste keer dat een spaarlamp gebruikt wordt duurt het wat langer."

 

Zou kunnen, alleen denken de spaarlampen hier in en om het huis er heel anders over en dat ligt niet aan het feit dat het oude 1e generatie-lampen zijn (behalve m'n grote tuinlamp, maar die doet er dan ook een minuut of 10 over)

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Ik ben altijd een voorstander van spaarlampen geweest en ik heb er dan ook veel van sinds jaar en dag in gebruik.

 

Mijn ervaring is trouwens niet dat ze veel langer meegaan dan normale gloeilampen. Ze gaan ook stuk. Dat van 8 x langer meegaan waag ik te betwijfelen.

Verder gaat de lichtopbrengst van een spaarlamp ook terug naarmate hij ouder wordt.

 

Een ander nadeel is dat die dingen veel storing veroorzaken in de HF banden. (LG/MG en KG). Dat vind ik een vervelend bijverschijnsel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb sinds kort mijn Maglite voorzien van een LED lamp. Kosten: 35 euro voor alléén het lampje!!!, maar ik heb sindsdien veel meer licht en ik heb nu in plaats van (standaard) geel licht nu blauw-wit licht, net zoals bij xenon verlichting in auto's

 

Wat mij betreft een hele verbetering en mijn batterijen gaan ook nog eens 3x zo lang mee.

Ik vind het niet erg om wat extra geld uit te geven, zolang het maar iets extra's brengt voor mijzelf als gebruiker (en niet alleen omdat het beter is voor het milieu, maar verder alleen maar geld kost)

En als je kijkt naar de nieuwste designlampen van philips dan is er tegenwoordig toch veel mogelijk met led verlichting.

 

mvg,

The Iron Maiden

 

 

 

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

 

-- Hier had uw reclame kunnen staan --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Tonskidutch
Plasma lamp daglicht 140 lumen watt,
dat ziet er inderdaad spannend en ook ontwerptechnisch vernieuwend uit.
geen echte elektrische contacten, dat opent heel veel nieuwe vrijheden (spreek ideeën) voor lichtontwerpers (industrieel ontwerp verlichtingsarmaturen)

Ik hoop overigens dat men mensen met een pacemaker (van voor 1996 geproduceerd) waarschuwt (vito.be)

chiao


De meeste pacemakers worden tussen de 7 en 12 jaar vervangen. Dus deze zullen er niet of nauwelijks meer zijn. Na productie ongeveer 3 jaar steriel.

db 7020s Gemini 4.3/ echostar 890DB-2ci/ premiumX 7100 PGU

Link naar reactie
Delen op andere sites

krrzzzzzzzzz uh aaaaaarrgh krrrzz ik hoop krzzz het voor je.

:D

 

de kwestie is dat de spaarlamp aantoonbaar een slecht alternatief is in relatie tot ons milieu

alle (lobby) gesubsidieerde rekenvoorbeelden ten spijt.

 

overigens die productie en de fabrieken voor spaarlampen staan er al, dus we zullen weer jaren met die ongein door moeten gaan

terwijl er DUS nu al betere verlichtingsbronnen zijn met nog minder verbruik en meer opbrengst.

 

chiao

 

 

I Hope I Never

Split Enz

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier ook led-verlichting , scheelt hopen voor mijn ogen !!

 

 

Origineel bericht van: Gerard 76
Lekker handig,een spaarlamp in de plee crazy
Daar heb ik zelfs geen licht nodig smiledevil-smiley-032.gif

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft eigenlijk iemand er wel eens over nagedacht wat een zotte situatie dit is?

 

Vergelijk het eens met alle uitvindingen en verbeteringen die er in de loop van de afgelopen eeuw(en) geweest zijn. Toen er electrisch licht kwam was iedereen blij, eindelijk van de kaarsen en olielampen (en hun stank) af. Niemand hoefde op gegeven moment de kaars te verbieden omdat het een onzuinig, inefficient, onhandig, en gevaarlijk (open vuur!) ding is. Sterker nog, meer dan 100 jaar na de intrede van de gloeilamp is er nog steeds geen Europese wetgeving die de kaars verbiedt. Is ook niet nodig, want de kaars heeft de opkomst van de electrische lamp niet verhinderd.

 

En dat is nu het zotte, de opvolger van de gloeilamp heeft nog steeds zoveel nadelen ten opzichte van zijn voorganger, dat hij deze gewoon niet kan vervangen. In ieder geval nog niet in alle voorkomende situaties. En dus weten onze superieure leiders geen beter alternatief dan het verbieden van die dingen.

 

En voor degenen die een dergelijk verbod acceptabel vinden: Dan zullen jullie vast ook wel akkoord gaan met het verbieden van de open haard (onmiddellijk uitbreken bij iedereen!) als meest inefficiente en milieuonvriendelijke vorm van verwarming, het verbieden van de kaars en olielamp (als voorloper van de gloeilamp zijn die immers ook al lang achterhaald) en ben je er een voorstander van dat binnen niet al te lange tijd de overheid precies gaat voorschrijven wat er wel en niet meer geproduceerd mag worden qua modellen satelliet-ontvangers, en televisie-toestellen... (bijvoorbeeld alleen energiezuinige modellen met een verbruik van minder dan 50 watt, en een beeldformaat van minder dan 50 centimeter, dan ga je maar wat dichterbij zitten) mad

 

T B

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Je vergeet de barbeque.....

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Heeft eigenlijk iemand er wel eens over nagedacht wat een zotte situatie dit is?

 

ja wel degelijk hebben mensen erover nagedacht

(en sat4all staat niet als enige kennis en/of informatiebron)

in duitsland is er al een publieke discussie losgebarsten en een hamsteractie inzake gloeilampen losgebarsten

 

de hoeveelheid kwik in de spaarlamp kan gewoon weg niet genegeerd worden.

en dat is wat ik al vaker schreef:

de spaarlamp levert

6xaanschafprijs aan bezuinigingen

<ten opzichte van>

10xaanschafprijs aan milieukosten

die we via belastingen moeten betalen.

 

het is dus extreem ZOT dat men deze spaarlamp PROPAGEERT met staal-strak gezicht.

 

chiao

 

 

I Hope I Never

Split Enz

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: matthew_be_wvl
Waarom zou dat zo slecht zijn om TV-toestellen te maken die minder verbruiken dan 50W? Met de auto's doen ze net hetzelfde: vanaf jaar X mag een auto maximaal y aantal gram CO2 uitstoten. Dan kan je ook je eigen markt competitief maken, en eventueel zelfs beschermen.


Ik schrijf dan ook niet dat het slecht is om dat soort TV's te maken, maar stel je eens voor dat vanaf volgend jaar alle TV uitzendingen alleen maar op dat soort TV's te zien zou zijn, dat je verplicht wordt om al je randapparatuur om te bouwen om dat te kunnen gebruiken (doen ze nu ook toch met lampen? Pech dat je een antieke kroonluchter, of prachtige Swarovski lamp hebt, maar je kunt/mag hem niet meer gebruiken).

Met de auto's doen ze niet hetzelfde want ze danken niet opeens alle oude techniek af ten faveure van de nieuwe techniek. En ja, omdat de nieuwe techniek veel meer voordelen heeft dan de oude heeft bijna iedereen voorkeur voor die nieuwe techniek. Dan werkt de markt, vrijwel zonder dwang.

T B
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...