Ga naar inhoud


Brandmelders gaan af zonder dat er rook of brand is


maja

Aanbevolen berichten

Bij 2 recent gebouwde huizen (in mijn familie) gaan de brandmelders loeien zonder dat er ook maar iets van brand te bespeuren is. Wij kunnen er niet achter komen wat de reden is waarom dat deze plotseling afgaan.

Beide huizen zijn voorzien van de verplichte mechanische ventilatie. De brandmelders zijn al een keer vervangen voor nieuwe. Dat heeft echter niets opgelost.

Wat kan de reden zijn van deze valse meldingen?

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 31
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Populaire dagen

Beste reacties in dit onderwerp

De brandmelders zijn nieuw (Hager) ze zitten op het net en er zit een batterij in die gaat volgens de omschrijving 10 jaar mee.

Dat kan het niet zijn. Zelf heb ik deze melders ook. Het enige verschil is dat ik in huis geen mechanische ventilatie heb. Bij mij gaan ze niet af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

er zit een batterij in die gaat volgens de omschrijving 10 jaar mee.

 

Er zijn genoeg China batterijen die minder dan een jaar meegaan.

Ook al worden ze niet eens gebruikt.

Daar zou ik niet op vertrouwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan condensatie of wat stof op het spiegeltje in de melder zijn ,word het in die ruimtes misschien koud en is het er overdag warm??dan is de grootste kans condensvorming op het spiegeltje.

 

Groeten Tijgertje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Tijgertje
Dat kan condensatie of wat stof op het spiegeltje in de melder zijn ,word het in die ruimtes misschien koud en is het er overdag warm??dan is de grootste kans condensvorming op het spiegeltje.

Groeten Tijgertje.


De temperatuur zakt hooguit een paar graden 's nachts. De huizen zijn voorzien van vloerverwarming.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de melders aan elkaar zijn verbonden met leidingen, kan daar ook een sluiting in zitten.

Stof of condens is vaak een oorzaak.

Heb je exact de type van de melders voor mij? Even kijken, waar deze gevoelig voor zijn.

 

Als de batterij zwak is, geeft de melder een veel minder irritante geluid als bij brandalarm.

 

Wij hadden hier ook wel eens last, als de douche deur open stond. Sinds we de deur sluiten bij elk gebruik van de douche is het stil.

 

Kijk ook, of er een bepaalde structuur in zit. Altijd in de ochtend? Alleen in het weekend? Alleen als er iemand thuis is? Bedenk zelf nog meer mogelijkheiden, jij weet tenslotte, waneer het af gaat.

 

 

TechniSat Digicorder HD S2 Aston 1.07 | TS CryptoWorks

Astra 1,2,3,HB | CDS Fam HD, SkyLink Multi HD

KDL-32P3000 | Onkyo 5.1 receiver

HTC HD2

Vakantie: Extreme Hornet STR Ucas 3.0 - 4xLNB

Link naar reactie
Delen op andere sites

De brandmelders zijn van Hager TG501A De batterijen die erin zitten zijn Blokbatterijen Duracell Plus.

De huizen zijn in augustus opgeleverd het handelt zich om 3 huizen. Alle 3 hebben ze hetzelfde probleem. De huizen zijn totaal verschillend van architectuur.

Ik zelf denk dat de mechanische ventilatie hier een rol in speelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
er zit een batterij in die gaat volgens de omschrijving 10 jaar mee.

Er zijn genoeg China batterijen die minder dan een jaar meegaan.
Ook al worden ze niet eens gebruikt.
Daar zou ik niet op vertrouwen.


De batterijen dienen alleen als backup, in geval van aanwezige netspanning hebben deze geen taak.
Deze Hagar melders, de zogenaamde ionisatiemelders, zijn inderdaad gevoelig voor stof/vuil en condens. Wel verklaarbaar, want ze nemen immers stofjes waar, die ze ook waarnemen in geval van brand en/of rookontwikkeling.
Mogelijk hangen ze in een bepaalde luchtstroom welke er eerder niet is geweest, deze luchtstroom kan veroorzaakt worden door een radiotor van een CV welke in dit seizoen natuurlijk vaak aan staan. Ook temperatuurswisselingen spelen hierbij een grote rol (condensvorming)

Misschien heeft topicstarter meer info van de situatie/lokatie van betreffende melders?

Dreambox 8000HD, Xtrend et5000 & et9000, Qnap 209-II Pro 2Tb,Wavefrontier T 90,Stab HH120 Triax 78 cm, Triax 78 cm CDS Duo LNB

Member of the PLi team

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...