Ga naar inhoud


Wie heeft verstand van krachtstroom aansluitingen ?


ronaldsl

Aanbevolen berichten


  • Reacties 129
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Met een aansluiting van 3 fasen + aarde kan niet zoveel misgaan.

Als je maar weet welke draad de aarde is ( meten tussen de behuizing van de motor en 1 van de 4 pootjes in de stekker).

De motor kan dan hooguit de verkeerde kant op draaien.

Dan is het een kwestie van 2 adres verwisselen in de stekker.

Als het en aansluiting is van 3 fasen + 0 + aarde wordt het wat moeilijker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Als je even verteld wat je precies wilt aansluiten en om welke stekkerverbinding het gaat. Is het Perilex of CEE.

Bij beide stopcontacten zou ik altijd met een fasemeter meten of de draairichting juist is aangesloten.

Indien dit niet zo is, dan dit altijd eerst corrigeren.

Dan pas de motor aansluiten:

 

L1 = zwart

L2 = bruin

L3 = zwart

N = blauw (nulleiding)

PE = geel/groen (randaarde)

Link naar reactie
Delen op andere sites

het is een grote papier stapelsnijder, voor bijvoorbeeld een drukkerij. Dit soort machines snijden met gemak bv een pak papier van 10 cm dik door. Deze machine heeft 4 draden. Groen=aarde, 1 x rood, 1 x wit en 1 x zwart.

 

Er staat hier ook nog een andere, met 5 draden. Groen=aarde, 2 x zwart, 1 x bruin en 1 x blauw.

 

Snap je mijn verwarring een beetje ?

 

Ronald

 

PS

Ik wil je wel een tekeningetje (vanavond) mailen ...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ronaldsl
het is een grote papier stapelsnijder, voor bijvoorbeeld een drukkerij. Dit soort machines snijden met gemak bv een pak papier van 10 cm dik door. Deze machine heeft 4 draden. Groen=aarde, 1 x rood, 1 x wit en 1 x zwart.

Er staat hier ook nog een andere, met 5 draden. Groen=aarde, 2 x zwart, 1 x bruin en 1 x blauw.

Snap je mijn verwarring een beetje ?

Ronald

PS
Ik wil je wel een tekeningetje (vanavond) mailen ...


machine 1 is een 3 fase motor zonder nul, alleen 3 fasen en aarde
machine 2 is een 3 fase motor met een nul, dus 3 fasen, nul en aarde

aan de elektronica kan niet veel stuk, die zit altijd over 1 fase = 230V aangesloten...

DM8000 + DM800SE + VU+DUO + Wavefrontier T90 + 10LNBs

Hemertje.Dreambox Webmaster

Sat-nerds Moderator

Plinux Member

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het om de 1e papiersnijder gaat kan je m'n eerste bericht gebruiken.

Het kan (zoals eerder gezegd) alleen zo wezen dat ie de verkeerde kant op draait.

In dat geval b.v. de rode en witte draad in de stekker effe omwisselen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
Origineel bericht van: hemertje

aan de elektronica kan niet veel stuk, die zit altijd over 1 fase = 230V aangesloten...


Gedeeltelijk mee eens, wanneer het een machine is die ook de nul gebruikt, wordt er meestal in de machine tussen nul en fase 220 volt afgetakt voor de besturing.
Wanneer de nul dan niet aangesloten wordt, kan de besturing defect raken door overspanning.

Maar het lijkt er hier op , dat alleen de 3 fasen en aarde aangesloten worden.

Bij inschakelen moet dan wel de draairichting goed zijn aangesloten.
mweestal zit er een blower in zo'n machine, voor het papiertransport op de snijtafel. Daaraan kan je zien, of de draairichting goed is.
Kijk wel op de blower zelf, omdat wanneer die verkeerd om draait, die nog steeds (minder) lucht uitblaast.

Citaat:
het is een grote papier stapelsnijder, voor bijvoorbeeld een drukkerij. Dit soort machines snijden met gemak bv een pak papier van 10 cm dik door. Deze machine heeft 4 draden. Groen=aarde, 1 x rood, 1 x wit en 1 x zwart.

Ik zou, wanneer ik in de onderstaande tabel kijk, hier even naar laten kijken door een elekticien.
Volgens onderstaande tabel zouden er maar 2 fasen, nul en aarde aangesloten zijn.

colors.JPG

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Bij inschakelen moet dan wel de draairichting goed zijn aangesloten.

mweestal zit er een blower in zo'n machine, voor het papiertransport op de snijtafel. Daaraan kan je zien, of de draairichting goed is.

Kijk wel op de blower zelf, omdat wanneer die verkeerd om draait, die nog steeds (minder) lucht uitblaast.

 

helaas zit er op deze geen luchttafel.

 

maar als de moter van het mes nu eens verkeerd gaat draaien ?

 

ronald

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...