Ga naar inhoud

Wie heeft verstand van krachtstroom aansluitingen ?

Aanbevolen berichten

• Reacties 129
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

• Moderator
Geplaatst:

Aan de hand van de Amerikaanse kleurencode' s zouden er maar 2 fasen aangesloten zijn.

Is het een machine van amerikaanse makelij?

Ik zou even een electricien in de schakelkast laten kijken of het wel echt een 3- fasen machine is, of zoals soms voorkomt in amerika een 2x 1-fase machine is.

Of bel even met de leverancier.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Welnee, hij geeft toch op dat ie 4 adres heeft waarvan de groene de aarde is.

Blijven er 3 aders over en die zijn voor de 3 fasen.

Geplaatst:

In de stekker staat naast ieder pootje een letter.

Je moet de 3 pootjes hebben waar de letters R/S/T bijstaan.

Het pootje waar 0 (nul) bij staat wordt niet gebruikt

Geplaatst:

Als je absoluut geen flauw benul hebt van 3 phasen aansluitingen (ook wel krachtstroom, of soms boerenstroom genoemd), blijf er dan met je dikke p*svingertjes van af !

De kans dat er ongelukken gebeuren is gewoon te groot.

Zeker met machines als deze. Een industrieele papiersnijder (met waarschijnlijk een guillotineschaar) is geen kinder speelgoed.

Gewoon aan laten sluiten dus door iemand die wel weet waarmee hij bezig is.

Als je het apparaat al aangesloten krijgt kan de motor de verkeerde kant op draaien. Heb je geluk dan gaat het goed en werkt je machine, of je machine draait de verkeerde kant op en gaat kapot maar zelf loop je met de schrik weg.

Heb je pech dan...........

groeten,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Geplaatst:

:D

omdat ik de vraag in de titel letterlijk neem en dus een doelbewust antwoord geef?

(met een suggestie ook die titels "to the point" te houden/kiezen.)

neen, wellicht ben ik erelid omdat ik een bepaalde hoeveelheid berichten geplaatst heb.

zinvol of niet.

[elektra] hoe sluit ik krachtstroom apparaten aan?

chiao

Vienna

Ultravox

Geplaatst:

Het lijkt me dat de machine met 4 aders nog een oude bekabeling heeft vroeger was het rood wit en zwart als fase en de groen als aarde.

De andere is inderdaad 3 keer fase nul en aarde

volgorde meest voorkomend kracht installatie is bruin(L1) zwart(L2) en blauw (L3)goen/geel is aarde, bij iets oudere kabel en 5 polig is er een zwarte toegevoegd met een witte streep dit word dan L3 en de blauwe word de nul.

Sinds een aantal jaar is dit bij een nieuwe installatie niet meer toegestaan en zijn de kleuren bruin (L1) zwart (L2) grijs (L3) blauw(nul) en groen/geel aarde.

Er zijn machines die gevoed worden door een grote trafo bijvoorbeeld een lasapp. die maar 2 fasen nodig hebben.

De nul word in een kracht installatie meegenomen om soms de electronica te voeden maar dit word vaak gedaan door een losse trafo in de machine te bouwen

Als er een nul in de machine aanwezig is dan kan dit ook zijn om de fasen gelijk te trekken fectorisch moet de som van de 3 fase stromen 0 Amp. zijn als de fasen niet gelijk worden belast zal de rest stroom door de nul gaan.Het sterpunt van 3 fasen is dan nul volt ten opzichte van aarde

sab ultimate hd 88cm schotel (2 keer zelfde installatie)

samsung dvbt

Geplaatst:

maak niet uit!! hoe je hem aansluit, als het niet goed gaat gewoon de 3 fazen wisselen !! zo dat die weer de goede kant opdraait het kan geen kwaad.. net als bij een pomp 3 fasen en een nul , wanneer je een foutje maak draait die de andere kant op dan wissel je de de fasen weer ,dan draait het weer goed,,, het is geen ster driehoek ,dat is weer iets anders smile

Geplaatst:

Niet helemaal waar binnen een bedrijf moet de draairichting van een veld bij elke aansluiting het zelfde zijn. Omwisselen van 2 draden mag dus alleen dan aan de kant van de machine (de stekker).Ook een ster driehoek schakeling zal bij omwisselen van 2 draden de andere draairichting nemen. Nooit aannemen dat zomaar 2 draden omwisselen alleen tot gevolg zal hebben dat alleen een motor anders om zal gaan draaien van hieruit is niet te zien hoe het schema er uit ziet dus of het inderdaad geen kwaad kan.Normaal meet je dit met een fase volgorde meter eerst na (rechts draaiveld).

sab ultimate hd 88cm schotel (2 keer zelfde installatie)

samsung dvbt

Geplaatst:

Gelukkig hoef je geen Dahl-lander motor aan te sluiten want als je die verkeerd aan sluit is het over en uit.

Maar het kan zijn dat er een fase bewaking op zit (deze controleerd zelf zijn draaiveld)

Scan anders even het aansluitschema en laat deze even bekijken.

Maar als ik zo hoor is het gewoon 3 phasen zonder nul.

Anders even met de multimeter nameten een pootje aan de aarde andere de aardedraad op zoeken.

En die andere 3 even de weerstand meten, is de weerstand over de spoelen gelijk dan is het gewoon 3 phases.

Ja en de draairichting is wat lastiger maar je als je weet welke kleur draad op L1 zit in de aansluitkast kun je dat ook voor de andere 2 bepalen als je L1 aansluitkast op L1 meterkast zet zou deze goed moeten draaien (dit is geen garantie maar maakt wel de meeste kans.) Dus ALTIJD de draairichting controleren.

Sinds ik een dreambox heb, heb ik geen tijd meer om tv te kijken.
Dreambox: 8000, VU+ DUO2, VU+ SOLO Wavefrontier 8 LNB T90, SG2100, Qnap 219 pro+ , 2bay Asustore Nas

Geplaatst:

Citaat:
maak niet uit!! hoe je hem aansluit, als het niet goed gaat gewoon de 3 fazen wisselen !! zo dat die weer de goede kant opdraait het kan geen kwaad.. net als bij een pomp

Bij een centrifugaalpomp maakt het niet uit nee, behalve dan bij een scroll pomp, een schottenpomp, of een wormwielpomp. Die draai je echt direct, of bijna direct aan stront. En bij een snijmachine zou ik ook eerst maar eens goed naar de constructie kijken of het niet uitmaakt. De motor kan er echt wel tegen, maar kan de rest van de machine er ook tegen ????

Ik durf dat dus zeer zeker niet zo stellig te beweren.

Citaat:
binnen een bedrijf moet de draairichting van een veld bij elke aansluiting het zelfde zijn

Een 3 phase wandcontactdoos moet altijd met een rechsdraaiend veld zijn aangesloten (staat ergens in de NEN1010). Het vervelende is echter dat bijna geen enkele electrieker een draaiveldmetertje bij zich heeft, en dit dus bijna nooit wordt gecontroleerd.

Citaat:
Gelukkig hoef je geen Dahl-lander motor aan te sluiten want als je die verkeerd aan sluit is het over en uit.

Dahllander is gewoon ster-dubbel ster (beperken van de aanloopstroom van de motor). Als je het ene draaiveld linksom aansluit, en het andere draaiveld rechtsom dan krijg je na overschakeling dubbel ster dus gewoon een kortsluitstroom (zo ongeveer hetzelfde als je de as zou blokkeren).

Elke motor moet dit minimaal 3 (of was het 5 ??) seconden kunnen overleven mits deze motor volgens de geldende machinenormering is gebouwd (alle motoren in de EU dus).

Ik heb dit zelf wel eens verkeerd gedaan, en je merkt echt wel binnen 3 seconden dat er "iets" helemaal hopeloos verkeerd zit. Buiten dat de vlammen uit je magneetschakelaars en automaten knallen vliegt zo'n motor bijna van z'n sokkel en maakt zoveel herrie dat je deze zo snel mogelijk weer afschakelt als je hiervoor niet te laat bent en de motorbeveiligigsschakelaar of thermisch pakket z'n werk al niet heeft gedaan en de boel al heeft afgeschakeld.

Ik ontwerp, teken, bouw, en installeer al bijna 25 jaar schakelkasten en kom alle bekende schakelingen dus regelmatig tegen.

alla,

Nogmaals, als je niet weet waarmee je bezig bent, haal er dan iemand bij die dat wel weet. Een electrieker kost waarschijnlijk veel minder dan een stukgelopen machine.

groeten,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Geplaatst:

als preventieadviseur veiligheid vind ik dat je Peter zijn gouden raad het best opvolgd , laat een elektrieker het klusje uitvoeren , je moet maar aan één verkeerd draadje blijven plakken en er is een vacature open op dit forum R.I.P.

M7 Sat 801-Technomate 5600 ci-usb - Pace dsr8141/22 - Smartwi=rip - 1x disc triax 88 thuis - 1x disc hirsman 64 camping - duo lnb's astra1-3 + nog een hoop antiek

Lokatie's hoevenen & blier (belgië)

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen