Ga naar inhoud


Wie heeft verstand van krachtstroom aansluitingen ?


ronaldsl

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Onder voorbehoud, en op eigen risico voor degene die de aansluiting doet, kan je stellen, dat machine's van dit kaliber 3-fasen machines zijn.

 

Dus ga ervan uit, dat je de 3 fasedraden aansluit op de R,S en T.

De aarddraad op de aarde aansluiten. Op een CEE contactdoos ook wel L!,L2 en L3 genoemd.

 

Wanneer je de machine inschakelt, controleren of de aandrijfmotor voor de hydraulische pomp de juiste richting draait.

Er staat normaal een pijl op de motor, die de draairichting aangeeft.

Let op, dat kunstlicht je soms als illusie laat denken, dat je motor een bepaalde kant opdraait.

Ikzelf neem meestal een kabelbinder en houdt die tegen de ventilator schoepen ter controle.

 

Draait die motor de verkeerde richting, dan 2 fase draden verwisselen.

 

Omdat het snijmechanisme niet direct gekoppeld is aan de motoras, kan je tamelijk risicoloos op deze manier de machine aansluiten.

 

 

Bovenstaande voor risico, van diegenen, die de schroevendraaier in de machine stopt!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 129
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ben het helemaal met Ceesv eens.

 

Volgens de gegevens is de hele machine hydraulisch, dus kan er relatief weinig verkeerd.

Totaal opgenomen vermogen is 1.8KW, denk dus dat de motor van de pomp 1.5KW. is. Dus geen wereldschokkende vermogens die op speciale manier ingeschakeld moeten worden.

 

Succes morgen,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

blindspanning/vermogen/stroom is wel degelijk belangrijk, al was het alleen maar om hiermee de netverliezen te compenseren, een centrale draait graag blindlast, dat levert een hoop geld op...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er kan zo ie zo niet veel met je handen gebeuren, deze machines zijn uitgerust met 2 knoppen aan de voorkant, die tegelijk moeten worden ingedrukt VOORDAT het mes naar beneden komt.

De allernieuwsten hebben sensoren, dus komt er iets in de buurt van.......dan is het meteen stop......

 

Ik zie het morgen wel.

 

Als jullie op het nieuws horen dat heel noord-holland zonder stroom zit.......Thats me !!

 

ronald

 

en jongens allemaal weer bedankt voor de bijdragen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ronaldsl
De allernieuwsten hebben sensoren, dus komt er iets in de buurt van.......dan is het meteen stop......ronald


Pardon....de allernieuwste hebben sensoren??..
Hallo, ik denk dat het zo'n 35 jaar geleden is dat ik achter een dergelijke machine heb gestaan...perslucht rollerbank over snijplaat EN ja hoor sensoren voor veiligheid om niet je handjes er af te hakken..dus..is er al een poosje hoor wink


Of is jouw machine zo'n 100 jaar oud??...dat kan natuurlijk ook nog laugh

digipaps

 

"I'm not a complete idiot, some parts are missing"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

heb geen licht meer ???? ben je al begonnen????

 

Hij heeft al onze raadslagen in de wind geslagen, bij het aansluiten heeft hij zo´n gigantische opflikker gehad, dat ie de eerste dagen niet meer in staat is om te posten.

Niet alleen dat, de snij-machine draaide de verkeerde kant op en hij krijgt nu geen last meer van koude handen. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Digipaps
Origineel bericht van: Digipaps
Origineel bericht van: pietsat
Ik denk dat je bedoeld lek-spanning


Nou, hoe je het verder ook wilt noemen...er staat in de beschrijving "blindspanning" van mij mag het ook anders genoemd worden, maar ze zullen dit niet uit de lucht gegrepen hebben..


Even ter aanvulling:
Blindspanning is een verzamelnaam voor:
Ongewenste inductieve en capaci-
tieve spanningen.



Weet je ook wat dit precies inhoud en waar het door ontstaat? Kan me dit niet meer van school herinneren en ondanks dat ik in de energieopwekking werk ben ik dit eigenlijk nog nooit tegengekomen.

DM8000, DM500HD Loewe Xelos, Samsung LED, WD My Book T55 4x Alps Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Weet je ook wat dit precies inhoud en waar het door ontstaat? Kan me dit niet meer van school herinneren en ondanks dat ik in de energieopwekking werk ben ik dit eigenlijk nog nooit tegengekomen.

 

Nou, ik wel :D

 

Neem een lange voedingskabel, of een aantal lange voedingskabels. Hoeft geen drastisch vermogen over te lopen, gewoon laagspanning.

Neem nu een kabel die parallel aan deze voedingskabel ligt, aan beide einden niet aangesloten. Nu deze kabel netjes aanpellen en aders strippen. Pak maar eens een ader beet, en met je andere hand ergens iets wat geaard is. AUW,,,,gloeiende gloeiende smile

 

Ik heb er wel eens vonken mee kunnen trekken.......

 

groeten,

Peter.

 

 

ps.

Citaat:
Uit: Eede

 

Exendis ?? (vroeger Drie, nog langer geleden de Drie ??)

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: caveman


Weet je ook wat dit precies inhoud en waar het door ontstaat? Kan me dit niet meer van school herinneren en ondanks dat ik in de energieopwekking werk ben ik dit eigenlijk nog nooit tegengekomen.


Even alles op een rijtje.

de 400v sterkstroom(ook wel draaistroom genoemd) komt
van de wijk laagspanning trafo af.
De nulleider komt van het sterpunt van de trafo af.
Hoe meer het verbruik door de 3 fase in onbelans is hoe groter
de stroom door de nullijder.
Hoe groter de stroom door de nul leider hoe groter de spannings
val van trafo tot huis aansluiting.
Als de spannings val in de nulleider groot is staat er een spanning
tussen de nul en de aarde.
Nooit meegemaakt dat je een optetter krijgt als je apperaat vast
houd en met de andere hand de CV radiator vast houd ? dit komt
door die spanningsval.

Blind stroom/vermogen inductive of capisatieve belasting dan
gaat de stroom in fase verschuiven ten op zichte van spanning.
Blinstroom heeft niets te maken met spanningen.
En zonder belasting (dus als niets aangesloten is)kan geen
blindstroom en blindvermogen ontstaat.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
De nulleider komt van het sterpunt van de trafo af.

 

Nog nooit gezien, echter wel gezien dat de nulleider en eventueel de aarleider van de verbruikers bij de trafo op een hele dikke aardpen waren gekoppeld. Maar ik ben geen sterkstroom man, ik kom alleen in het laagspanningsgedeelte van het trafo hokje.

 

Citaat:
Nooit meegemaakt dat je een optetter krijgt als je apperaat vast

houd en met de andere hand de CV radiator vast houd ? dit komt

door die spanningsval.

 

Dat zou dan niet best zijn, en ik geloof niet dat ergens in NL er plaatsen zijn met een zo grote aardweerstand dat er dusdanig veel spanningsverschil ontstaat tussen nul en aarde dat je daarvan een optater kan krijgen. Is dit wel het geval dan is er echt iets helemaal hopeloos mis met de installatie en volgt er bij keuring onherroepelijk afkeur totdat vaststaat wat er aan de hand is.

 

Wat jij hier beschrijft is wat anders denk ik, namelijk het "lekken" van goedkope bagger schakelende voedingen. Steek de stekker van je PC maar eens in een niet geaard stopcontact, en meet eens met een goede hoogohmige multimeter tussen chassis PC en aarde. Ik kan nu al vertellen wat je gaat meten, 110VAC.

En dat doet een beetje AUW.

 

groeten,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Citaat Pukje:

Nooit meegemaakt dat je een optetter krijgt als je apperaat vast

houd en met de andere hand de CV radiator vast houd ? dit komt

door die spanningsval.

 

Normaal ligt de nul van een apparaat nooit aan de behuizing, wanneer je de stekker omdraait, zou de faze aan de behuizing liggen.

 

Wat je voelt is de spanning op de behuizing, die ontstaat door de toepassing van het netfilter.

zowel de nul als de fase liggen d.m.v. kleine condensatoren aan de behuizing.

Daardoor staat er t.o.v. aarde een spanning van 110 volt, met een verwaarloosbare stroom.

 

 

Netfilter.gif

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: prutsie
Nou, ik wel :D

Neem een lange voedingskabel, of een aantal lange voedingskabels. Hoeft geen drastisch vermogen over te lopen, gewoon laagspanning.
Neem nu een kabel die parallel aan deze voedingskabel ligt, aan beide einden niet aangesloten. Nu deze kabel netjes aanpellen en aders strippen. Pak maar eens een ader beet, en met je andere hand ergens iets wat geaard is. AUW,,,,gloeiende gloeiende smile

Ik heb er wel eens vonken mee kunnen trekken.......

groeten,
Peter.


Dat is zijn "capacitieve spanningen" (althans als ik mij goed herinner)

digipaps

 

"I'm not a complete idiot, some parts are missing"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...