Ga naar inhoud


Wie heeft verstand van krachtstroom aansluitingen ?


ronaldsl

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: prutsie
Citaat:
De nulleider komt van het sterpunt van de trafo af.


Nog nooit gezien, echter wel gezien dat de nulleider en eventueel de aarleider van de verbruikers bij de trafo op een hele dikke aardpen waren gekoppeld. Maar ik ben geen sterkstroom man, ik kom alleen in het laagspanningsgedeelte van het trafo hokje.

Peter.


Klopt precies in de trafo ruimte zit de 0 leider aan de aarde
maar de aarde zit ook op het sterpunt van de trafo anders zou
je zwevende spanningen krijgen tussen null en fase.

Stel je zou de nul niet op het ster potentiaal van de trafo hebben
en alleen de 3 fasen sluit je op een moter aan ,wat is dan de
spanning tussen veldspoel en het huis van de motor ? dit
is dan ongedifinieerd kan 0V zijn maar ook 1000v
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 129
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  • Moderator

Dat is volkomen juist.

Vroeger moest je volgens de nen 1010 de aarding van het doecheputje apart naar de meterkast voeren en daar aan aarde leggen.

 

Tegenwoordig moet volgens de nieuwe nen 1010 voorschriften alle metalen delen van de badkamer in de badkamer aangesloten worden op een vereffeningsrails, en die moet dan geaard worden aan de randaarde in de centraaldoos in de badkamer. Dus niet apart naar de meterkast.

 

De gedachte hierachter, is dat er best spanning kan staan op voorwerpen in de badkamer, zolang het maar hetzelfde potentiaal heeft.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat uit het Haarlems Dagblad 15/12/2008

 

'Een zeer grote stroomstoring heeft vanmiddag industriegebied de Waarderpolder in Haarlem getroffen. Door onbekende oorzaak vlogen verschillende transformatorhuisjes achter elkaar de lucht in. In ieder geval drie ervan zijn door NASA opgespoord, ze draaien nu in een baan om de aarde. Een huisje zit op ramkoers met de Astra 19.2 satelliet. De politie is een onderzoek gestart om de oorzaak op te sporen. Op dit moment is de hele Waarderpolder afgesloten en iedereen wordt gecontroleerd op brandwonden op de handen (als die er al nog zijn...) Spaceshuttle Discovery is op het ene huisje afgestuurd om deze te vernietigen, dit om te voorkomen dat de Astra satelliet in de dampkring zou verdwijnen. Dit zou voor een paar satelliet fanatiekelingen, vooral in Nederland, bijzonder vervelende gevolgen hebben.'

 

ENDcitaat

 

Nee jongens, ik heb m vandaag nog niet kunnen aansluiten, had andere dingen te doen die ff belangrijker waren. Doe as woensdag weer een trillende poging om die grote rode stekker in dat verdomde (sorry) rode gat te steken.....

 

Maw, ik hou jullie lekker nog ff in spanning....oeps...verkeerd woord....

 

ronald

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Digipaps,

 

Je hebt helemaal gelijk. De grotere merken o.a. Polar hebben dat al heel lang. Deze Horizon is misschien 10 a 15 jaar en zonder sensoren. Zo heb ik ook nog heel lang Ideal snijeonaldmachines verkocht, die ook geen sensoren hadden. Dezen werden op een gegeven moment uitgerust met een kap, die je eerst moest sluiten voordat je kon snijden...

 

ronald

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: prutsie
Citaat:
Weet je ook wat dit precies inhoud en waar het door ontstaat? Kan me dit niet meer van school herinneren en ondanks dat ik in de energieopwekking werk ben ik dit eigenlijk nog nooit tegengekomen.


Nou, ik wel :D

Neem een lange voedingskabel, of een aantal lange voedingskabels. Hoeft geen drastisch vermogen over te lopen, gewoon laagspanning.
Neem nu een kabel die parallel aan deze voedingskabel ligt, aan beide einden niet aangesloten. Nu deze kabel netjes aanpellen en aders strippen. Pak maar eens een ader beet, en met je andere hand ergens iets wat geaard is. AUW,,,,gloeiende gloeiende smile

Ik heb er wel eens vonken mee kunnen trekken.......

groeten,
Peter.


ps.
Citaat:
Uit: Eede


Exendis ?? (vroeger Drie, nog langer geleden de Drie ??)


Wat jij beschrijft ken ik wel, maar dat is geen wisselspanning die ontstaat, kan wel zijn dat dit blindspanning genoemd word. De kabel word geladen, en ontladen als je ergens naar aarde gaat. Als ik weer in het land ben kijk ik even in mijn aantekeningen van de Zeevaartschool, als het niet in 1 van de honderden pagina's staat die we gedicteerd kregen kan het niet echt bestaan.

ook ps. Ken je Eede niet? grensdorp in Zeeuws Vlaanderen, effies bekend na het beeindigen van WO 2, daarna alleen bekend om zijn sympathieke en bescheiden inwoners.

DM8000, DM500HD Loewe Xelos, Samsung LED, WD My Book T55 4x Alps Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: caveman

Wat jij beschrijft ken ik wel, maar dat is geen wisselspanning die ontstaat, kan wel zijn dat dit blindspanning genoemd word.


Als je twee kabels naast elkaar legt en door 1 kabel loopt
wisselstroom (bij gelijkstroom niet) dan onstaat in de andere
kabel spanning door magnetische induktie.
Je kan het vergelijken met een uitgerolde 1 op 1 trafo.

Tegenwoordig heb je daar geen last meer van omdat de draden in
de kabel getwist zijn waardoor het magnetisch veld per kabel
twist opgeheven wordt.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Tegenwoordig heb je daar geen last meer van omdat de draden in

de kabel getwist zijn waardoor het magnetisch veld per kabel

twist opgeheven wordt.

 

Huh..?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Tegenwoordig heb je daar geen last meer van omdat de draden in
de kabel getwist zijn waardoor het magnetisch veld per kabel
twist opgeheven wordt.


Huh..?

Waar heeft die Huh..? betrekking op ?
Op het twisten of het opheffen van het magnetisch veld ?
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Als je kabels hebt met maar een geleider zou je theorie gedeeltelijk kloppen.

Zodra de stromen in de meeraderige kabel zich opheffen, is er geen electro-machnetisch veld.

Denk maar aan de ampere tang, die kan alleen maar meten met losse aders, een tang rond een meeraderige kabel laat niet veel zien. Dit is onafhankelijk van het twisten van de aders.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Het twisten. Dat is nieuw voor mij.
Ik zie niet echt de noodzaak daarvan in trouwens.


Ken je nog van vroeger die platte tweeling snoer ,die was dus
ongetwist en mag daarom niet meer verkocht worden.

Pak eens een kabel haspel met 10 meter tweeling snoer er op
gerold en laat daar eens 500 watt door gaan ,dan kan je lachen
door de indukties binnen de haspel wordt dat ding heet (brand)
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

In opgerolde toestand is de warmteafgifte aan de omgeving minder. De isolatie kan sneller smelten.

Daarom staat er op zo'n haspel aangegeven, hoeveel je hem in opgerolde en afgerolde toestand mag belasten.

 

Plat tweelingsnoer wordt nog steeds verkocht en meestal als speakerdraad toegepast.

 

Plat tweelingsnoer, bijvoorbeeld wat aan je tv vastzit is dubbel geisoleerd, maar niet getwist.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ceesv
Als je kabels hebt met maar een geleider zou je theorie gedeeltelijk kloppen.
Zodra de stromen in de meeraderige kabel zich opheffen, is er geen electro-machnetisch veld.
Denk maar aan de ampere tang, die kan alleen maar meten met losse aders, een tang rond een meeraderige kabel laat niet veel zien. Dit is onafhankelijk van het twisten van de aders.

Wat jij zegt kopt natuurlijk maar toch geeft een ongetwist
kabelpaar veel meer magnetisch veld af als een getwiste kabel.

Waarom denk je dat netwerk kabel en telefoon kabel met getwiste
paren werkt ? omdat bij ongetwiste kabel veel meer magnetisch
vermogen afgegeven wordt en daardoor veel meer verliezen.
Zo een ongetwiste kabel gaat dus magnetisch stralen en een
draad ernaast kan dat weer induktief opvangen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...