Ga naar inhoud

Wie heeft verstand van krachtstroom aansluitingen ?

Aanbevolen berichten

• Reacties 129
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

Geplaatst:

Citaat:
Nee Nee niet de woorden verdraaien ,bij de verlengkabels maar ook

de kabels in de grond daar zijn de draaden in de isolatie gedraaid ,dus getwist.

Sorry, ik heb echt heel wat meters kabel de grond in zien verdwijnen, en ik heb er heel wat moffen aan staan gieten (alu, en koper), maar ik heb nog nooit een twisted pair hoofdstroomkabel gezien.

Ook heb ik heel wat kilometers twisted pair kabels gezien (gedeeltelijk getrokken) en aangesloten, maar dit waren echt alleen maar kabels voor datacomunicatie, en sensoren (temperatuur, vocht, geleidbaarheid (EC), en PH).

Het spijt me zeer, maar ik vind je bewering dus pure onzin.

Stuurflex (schaltflex), YMVK, YMVKAS, RMRL, neem een kabel en laat mij zien waar ze getwist zijn. Dat zijn ze niet. (punt) Ik durf zelfs te beweren dat ze niet getwist zijn te krijgen (kopen).

Nogmaals, datakabel, kabel voor sensoren, ja, twisted pair.

Als ik er de zin voor zou hebben kan ik zelfs een hele boom hier gaan opzetten wat de reden hiervan is, en wat er gebeurt als je geen getwiste aderparen gebruikt, ik zou het ook kunnen onderbouwen, maar bij 50Hz gebeurt het dus niet. Het zou trouwens ook komplete kolder zijn.

Zelfs bij gebruik van hogere frequenties gebeurt het zeer zelden. Dit is deels een prijskwestie, maar meer een onnodigheid. Als voorbeeld noem ik frequentie regelaars bij motoren. Altijd afgeschermd (van de regelaar naar de verbruiker) maar nooit twisted pair.

Alla, als je me niet gelooft, zet maar eens een spade in de grond.

Het enige wat getwist is in kabels waarvan de aders bestaan uit "meervoudige aders" (zoals ze dat zo mooi noemen) zijn de dunne litze adertjes. maar dit heeft absoluut helemaal niets met overspraak te maken, maar alles met het stevig maken van de kabel terwijl deze wel flexibel blijft. Vraag dit maar eens aan een vertegenwoordiger (vaak ex technici) van een kabelboer.

groeten,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

• Moderator
Geplaatst:

Door een gebeurtenis vandaag valt mij nog wat te binnen.

Vanochtend ging plotseling in onze firma 1/3 van de verlichting uit en begonnen motoren tegelijk te kreunen. Ze hielden dat ongeveer 5 seconden vol en toen werd het donker en stil. (nee, niet in Haarlem).

Het duurde ongeveer 30 minuten en toen ging het licht weer aan.

Ik ben ongeveer een uur bezig geweest alle systemen weer on line te krijgen. en tenslotte bleek de schade beperkt tot de voeding van de telefooncentrale en de afdichting van een pomp-as die ging lekken.

Even later kwam er iemand van de RWE even de lastschakelaars kontroleren in ons transformatorhuis, en die vertelde dat een graafmachine 1 km verderop de 10 kV. leiding te pakken had genomen.

Daar het duidelijk was, dat slechts een fase kapotgegaan was herinner ik mij nu hoe de hoogspannings grondkabels zijn opgebouwd. Dat zijn 3 losse afzonderlijke (oliegevulde) kabels, en die zijn niet getwist. En ik kan je ook verzekeren, dat in onze firma geen enkele (kracht)stroom leiding getwist is.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

JOEPIE !!!!!!!!!

Ik sta HIER nu op de eerste plaats met het meest bekeken topic hier in OFF topic...

Ik wist niet dat dat achter mijn vraagje aan zou komen.

En ja, vandaag weer niet aan toegekomen omdat ding aan te sluiten, gewoon te druk met van alles en nog wat.

groet aan allen,

ronald

• Moderator
Geplaatst:

Ronald,je schuift het voor je uit, volgens mij heb je koude voeten.

Volgende week ben ik in Haarlem-noord. Dan kan je mij de schuld geven wanneer het in Haarlem donker wordt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:
Origineel bericht van: prutsie
Citaat:
Nee Nee niet de woorden verdraaien ,bij de verlengkabels maar ook
de kabels in de grond daar zijn de draaden in de isolatie gedraaid ,dus getwist.

Sorry, ik heb echt heel wat meters kabel de grond in zien verdwijnen, en ik heb er heel wat moffen aan staan gieten (alu, en koper), maar ik heb nog nooit een twisted pair hoofdstroomkabel gezien.

Ook heb ik heel wat kilometers twisted pair kabels gezien (gedeeltelijk getrokken) en aangesloten, maar dit waren echt alleen maar kabels voor datacomunicatie, en sensoren (temperatuur, vocht, geleidbaarheid (EC), en PH).

Het spijt me zeer, maar ik vind je bewering dus pure onzin.
Stuurflex (schaltflex), YMVK, YMVKAS, RMRL, neem een kabel en laat mij zien waar ze getwist zijn. Dat zijn ze niet. (punt) Ik durf zelfs te beweren dat ze niet getwist zijn te krijgen (kopen).

Nogmaals, datakabel, kabel voor sensoren, ja, twisted pair.
Als ik er de zin voor zou hebben kan ik zelfs een hele boom hier gaan opzetten wat de reden hiervan is, en wat er gebeurt als je geen getwiste aderparen gebruikt, ik zou het ook kunnen onderbouwen, maar bij 50Hz gebeurt het dus niet. Het zou trouwens ook komplete kolder zijn.

Zelfs bij gebruik van hogere frequenties gebeurt het zeer zelden. Dit is deels een prijskwestie, maar meer een onnodigheid. Als voorbeeld noem ik frequentie regelaars bij motoren. Altijd afgeschermd (van de regelaar naar de verbruiker) maar nooit twisted pair.

Alla, als je me niet gelooft, zet maar eens een spade in de grond.

Het enige wat getwist is in kabels waarvan de aders bestaan uit "meervoudige aders" (zoals ze dat zo mooi noemen) zijn de dunne litze adertjes. maar dit heeft absoluut helemaal niets met overspraak te maken, maar alles met het stevig maken van de kabel terwijl deze wel flexibel blijft. Vraag dit maar eens aan een vertegenwoordiger (vaak ex technici) van een kabelboer.

groeten,
Peter.

Helemaal juist. Shielded twisted pair gebruik je voor instrumentatie, doe je dit niet en leg je ze naast een vermogenskabel kan je verkeerde metingen en storingen krijgen.

DM8000, DM500HD Loewe Xelos, Samsung LED, WD My Book T55 4x Alps Quad

Geplaatst:
Origineel bericht van: ronaldsl
JOEPIE !!!!!!!!!

Ik sta HIER nu op de eerste plaats met het meest bekeken topic hier in OFF topic...

Ik wist niet dat dat achter mijn vraagje aan zou komen.

En ja, vandaag weer niet aan toegekomen omdat ding aan te sluiten, gewoon te druk met van alles en nog wat.

groet aan allen,

ronald

Welnee schijterd, je durft em gewoon niet aan te sluiten!!!
Gast Drs. IJzerbout
Geplaatst:

maar ook de kabels in de grond daar zijn de draaden in de isolatie gedraaid ,dus getwist.

Ik zal dit nog even toelichten:

Dit wordt gedaan als tegemoetkoming voor de High-End Audiofielen.

Dat getwist is namelijk inderdaad op speciaal verzoek bij de electriciteits leverancier aan te vragen. Die leggen zo´n kabel dan tot aan je huisdeur. Kost wel wat, maar een echte "diehard" Audiofiel is ten alle tijden bereid hiervoor absurde bedragen, het maakt eigenlijk niet uit hoeveel, uit te geven.

High-end Audiofielen houden er zo hun eigen religie op na en zijn er van overtuigt dat door dat getwist het geluid in hun met peperdure radiobuizen uit de 30er jaren bestukte versterkers duidelijk hoorbaar verbetert.

De elekticiteitsleveranciers hebben deze groeiende markt ontdekt en spelen hierop handig in.

De nieuwe trend is eigenlijk nu het aanleveren van stroom door vergulde, om en om getwiste stroom kabels.

Ver gevorderde Audiofielen hebben namelijk ontdekt dat het geluid toch minder detail heeft gekregen door die getwiste aanlevering van stroom.

Na vele diepgaande luistertests, bleek namelijk dat de oorzaak gezocht moest worden in het feit dat de elektronen hierdoor zo duizelig werden dat er voor een goede geluidsreproduktie, dringend naar andere oplossingen gezocht moest worden.

Vandaar die vergulde om en om getwiste stroomkabels.

Door de stroomkabels nu zo te twisten dat ze bijvoorbeeld de ene meter linksom getwist zijn en daarna weer de volgende meter rechtsom getwist zijn, worden de elektronen wat duizeligheid betreft geneutraliseerd. Dit komt een bijzonder open, transparent, eerlijk, gedetaileerd, zoet-gevoiced klankbeeld (de echte Audiofiel heeft het over "tonality") ten goede.

Geplaatst:
Origineel bericht van: pukje

Snij maar eens de isolatie open van een verlangkabel dan zie je
dat de 2 a 3 draden in elkaar gedraaid zijn.

Ik snij iedere dag meters grond kabel open, moet namelijk veel schakelkasten plaatsen van rioolgemalen.
En heb nog nooit gezien dat de draden in een twist liggen.

Origineel bericht van: pukje

Die oude tweeling snoer was niet gedraaid ,dat is ook een van
de redenen waarom die niet meer verkocht mag worden.

Tweeling snoer niet meer verkocht worden? Het tweeling snoer is nog steeds te koop.
Alleen is het niet raadzaam deze te gebruiken bij 230vac, aangezien deze snoeren enkele geisoleerd zijn.

Hiervoor is er tweeling snoer met dubbele isolatie, deze worden nog steeds gebruikt,
bij bijvoorbeeld bureaulampen, radio's, tv's etc.

Groeten,

Hendrik

Dreambox 7025+

Dreambox 800HD PVR

80cm op DiSEqC H-H motor

70cm op 19,2 en 23,5 oost

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen