Ga naar inhoud

ubuntu 8.10 : hoe systeemspeaker uitzetten

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik draai nu enige tijd ubuntu 8.10, en langzaam aan begint de systeemspeaker me te irriteren.

Deze staat aan, en wel zo, dat deze als volledige speaker fungeert. Dus alle geluiden van muziek , film internet ect worden weergegeven. Wie weet hoe ik hem kan uitschakelen,zonder dat de normale speakers er ook mee kappen, want mij lukt het niet.

Geplaatst:

Click eens rechts op het speaker icoontje boven in de balk. ALs je dan voor instellingen (properties) kiest kan je per bron aangeven waarvoor de control van toepassing is.

De bron waarvan het irritante geluid afkomstig is kan je dan uit zetten (op 0 zetten). Daarna ze je de master control terug op de bron die je wel wilt horen.

Bij mijn notebook had ik er ook last van dat de speakers en de lineout gelijktijdig werkten. Ik heb de speakers op die manier uitgezet.

StreamType

Geplaatst:

werkt helaas niet. Had ik al geprobeerd. Probleem is dat ik of helemaal geen geluid heb, of de pc speaker staat ook aan.

Deze geeft dus geen piepjes, maar volwaardig geluid.

Geplaatst:

Systeem/Voorkeur/Geluid

tabblad Geluid / Softwarematig geluidsmixen inschakelen (ESD),

uit vinken

tabblad Systeembel /Systeembel inschakelen,

ook uit vinken

GrJ.

Geplaatst:

In mijn volumeregeling zit:

Master, PCM, FRONT, FRONT mic, Lijn in, Speaker.

Echter de schuif "speaker" doet niks. Zelfs Mute werkt niet.

Met zowel master, PCM als Front regel ik gelijktijdig mijn line out EN mijn front speaker. Ik heb dus OF geluid via mijn front-speaker (systembell) EN normale luidsprekers, OF helemaal geen geluid.

Het lijkt of er tijdens de installatie iets fout is gegaan of zo.

Geplaatst:

De pc speaker wordt geregelt vanuit je kernel.

doe maar eens een lsmod | grep pcspkr

Als je deze ziet kan je een rmmod pcspkr doen en dan geeft hij geen geluid meer. (dit moet je wel als root doen)

na reboot staat deze module er weer in, om deze niet meer te laden kan je pcspkr.ko weg gooien.

deze staat in /lib/modules/`uname -r`/kernel/drivers/input/misc/pcspkr.ko

foxm

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen