Ga naar inhoud


Tuinverlichting met een eigen wil


Psychosammie

Aanbevolen berichten

Een probleempje voor mensen met verstand van lampjes op 220V

 

Ik heb een ander huis gekocht. De vorige bewoner snapte nog net dat je een schakelaar moet omzetten om licht te krijgen dus even vragen is geen optie.

 

In de tuin staan 5 lampen. In de garage hangt aan de muur een mooie kunststof kast met een zekering, een spanningsreel en een schakelklok. Vanuit die kast gaan 5 buitenkabels naar de verschillende lampen. De schakelklok staat ingesteld van 19:00 tot 23:30. Tijdens de verhuizing is het ons niet zo opgevallen maar in de eerste week dat we er woonden zagen we dat de lampen helemaal niet op die tijdstippen aan en uit gaan maar vrijwel gelijk met de straatverlichting. Nog eens goed rondgekeken en achter de garage hangt inderdaad een schemersensor.

 

Tot zover prima natuurlijk, maar wat doet die schakelklok? Ik heb er naar gekeken en het gekke is dat er in die schakelklok een stekker zit waarvan slechts 1 draad weer aangesloten is op die spanningsreel. Wat zou er gebeuren als ik die stekker omdraai?

 

Nog gekker. Bij binnenkomst in de garage zitten 2 lichtknoppen. Eén voor het licht, de tweede is met plakband afgeplakt. Die moet volgens de vorige eigenaar zo blijven staan. Heeft iets met de buitenverlichting te maken. Maar wat weet hij niet?

 

Kortom, hoe werkt het nu? Voor mij hoeven die lampen echt niet de hele nacht te branden.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


rustig gaan zitten en een schema maken hoe je het zou willen hebben, daarna...

alles slopen en opnieuw bedraden/aansluiten....

en vooral niet proberen te snappen/achterhalen hoe de vorige eigenaar het ooit bedoelde..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat gaat me te ver. Het is duidelijk dat alles professioneel is aangelegd. Ik wil alleen weten hoe het werkt.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De schakelklok schakelt b.v. om 12 uur 's middags in.

Pas wanneer het donker genoeg is zal de schemerschakelaar de lampen inschakelen.

Om de lampen niet de hele nacht te laten branden zal de schakelklok om b.v. 23.30 uur de spanning naar de schemerschakelaar onderbreken en daarmee de lampen uitschakelen.

Wat betreft de afgeplakte schakelaar, ik denk dat ie voor de stroomverzorging van de klok en schemerschakelaar zorgt, dus wanneer je die om zet heb je kans dat de klok stopt en ervan de ingestelde schakeltijden nix meer klopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik nog niet wist dat er een schemerschakelaar was heb ik de schakelklok 24 uur rondgedraaid. De lichten gingen niet aan, het was ook nog licht.

 

Nu gaat het licht aan voor de ingestelde tijd en het licht gaat ook niet om 23:30 uit maar in de ochtend.

 

De schakelklok lijkt dus niet te werken.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

1) ik zou proberen er een schakelschema van te maken en de huidige werking te begrijpen.

2) kom je er niet uit, dan die hele meuk slopen, een nieuw schakelschema tekenen (zoals je het zelf zou willen) en opnieuw aansluiten.

3) heb je zelf de ballen verstand van stroom, dan een installateur erbij halen.

4) die afgeplakte schakelaar is al helemaal vaag en dat zou ik eerst eens uitpluizen.

5) het is denk ik de bedoeling dat de schemerschakelaar de boel, als het buiten donker wordt, inschakelt en de klok, zeg maar bijvoorbeeld om een uur of 23h00, weer uitschakeld.

 

Dat de boel nu niet meer goed op tijd schakelt komt waarschijnlijk omdat je er zelf mee hebt lopen hannesen.

Je moet eerst controleren dat de werkelijke tijd met de kloktijd overeen komt. Schakelklok gelijk zetten dus. Dan de schakeltijden programmeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die ene draad uit de klok is de schakeldraad. Omdat de klok en de lampen beide al op de andere draad zijn aangesloten hoef je tussen klok en lamp die 2e draad niet nog eens te trekken. Is een handigheidje dat ik zelf ook wel eens heb gebruikt. Voor een ander inderdaad een raadseltje.

Die draad uit de klok loopt dus naar een lamp dus omdraaien betekent enkel dat de draad weer "op zichzelf" wordt aangesloten, een lusje, dus er gebeurt niets. Andersom en de lamp brand weer.

 

Meer inderdaad, kleuren noteren, tekenen en dan begrijpen.

VU+ Ultimo OpenPli  en een Vu+ Solo als vervanger van een kapotte duo ongerepareerd in een doosmet een Visiosat 4 LNB's. Beide met Pli.

Vu+ > Philips AVR9900 > Panasonic TH-42PZ8E Plasma full HD en Solo > Samsung LCD 32"
(en een museum Dreambox 7000 met HD/CF/USB/NAS ongebruikt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Gokje...

Vroeger zat er alleen een schakelklok.

Later heeft men de lichtsensor aangelegd en de schakelklok laten zitten.

De afgeplakte schakelaar sluit alles kort, zodat de oude eigenaar kan zeggen:

Ik had je toch gezegd dat je daar nooit aan mag komen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Psychosammie
Het is duidelijk dat alles professioneel is aangelegd.


Origineel bericht van: Psychosammie
de tweede is met plakband afgeplakt.


Een echte professional zou dit toch anders oplossen.
Ergens bijt dit mekaar.

VU+ Duo en 2x dreambox .

--------------------------------

plus 2 ruwharige tekkels

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit komt mij ook als enige oplossing voor:

Zelf had ik ik Nederland een soortgelijke schakeling, de timer zorgt voor het aa-uitschakelmoment, echter de schemerschakelaar zorgt ervoor dat het pas gaat branden als het donker wordt.

Om het licht nu niet de gehele nacht te laten branden schakeld de klok deze tijdig uit>

De afgeplakte schakelaar ???...geen idee

digipaps

 

"I'm not a complete idiot, some parts are missing"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat gebeurt er als je op eender welk tijdstip overdag (als het licht is (korte periode in deze tijd)) de sensor blindeerd.

 

Als de lichten dan aan gaan is er een probleem met de tijd schakelaar.

 

Mijn gedacht is zoals eerder vermeld.

 

Tijdschakelaar is om een venster in te stellen (van - tot)

Sensor zet de boel in gang als het donker is.

 

bv. vanaf 19:00 tot 03:00. In zomer tijd is het pas om 23:00 donker dan gaan de lichten aan. In winter tijd is het om 19:00 donker en gaan de lichten aan. en om 03:00 gaan ze in bijde gevallen weer uit.

 

Zo zou Ik het bouwen!

 

Afgeplakte schakelaar. .... misschien enige aftakpunt geweest.

 

mvg

succes met de puzzel smile

Link naar reactie
Delen op andere sites

Andere mogelijkheid,

 

Oorspronkelijk was alleen de schemerschakelaar gemonteerd, met de afgeplakte schakelaar (toen nog niet afgeplakt). Naar wens zal er daarna een tijdschakelaar bij zijn gemonteerd en de schakelaar afgeplakt, om er voor te zorgen dat de tijd blijft lopen.

 

Mijn advies, check of de eindtijd van de tijdschakelaar klopt, zoja niets veranderen, zonee tijdschakelaar kapot. Kijk natuurlijk wel of de tijd goed staat.

 

Andere mogelijkheid is dat de tijdschakelaar geen functie meer heeft en er dus alleen geschakelt word als de schemerschakelaar dat doet.

Groeten Thomas

 

Rule #1 Good computers don't go down.

Rule #2 There is no such thing as a good computer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@All

 

Die afgeplakte schakelaar zal best een functie hebben. Hij is alleen afgeplakt om er voor te zorgen dat hij niet per ongeluk wordt omgezet. Hij zit immers direct naast de schakelaar voor de TL verlichting van de garage.

 

Ik kan me voorstellen dat sensor en schakelklok moeten samenwerken. Die schakelklok is overigens een gewone huis/tuin en keuken schakelklok zoals je die bij de hema kan kopen. Hij loopt netjes en lijkt te schakelen. Maar hij zou defect kunnen zijn.

 

Overigens zie ik zojuist dat schemerschakelaars ook een schakelklok ingebouwd kunnen hebben. Helaas hangt dat ding behoorlijk onbereikbaar (hoog en achter een struik) zodat bekijken een beetje lastig wordt.

 

Wordt vervolgd

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...