Gast Geplaatst: 19 mei 2002 Geplaatst: 19 mei 2002 Heb hier een zeer oude 1.20 meter schotell gekregen. De motor en de bijbehorende spindel en jaaa ! besturings-kast zijn er ook bij. Maar nu is mijn volgende vraag : De analoge LNB die erop zat ( met een motortje wordt horz. en vert. verkregen ) heeft een heel andere bouw dan de huidige generatie LNB's. Weet iemand hoever een moderne LNB boven dit schoteloppervlak moet liggen, het is dus geen parabool, maar gewoon een echte wok, de oude LNB zat op 60 cm loodrecht op het hart van de schotel, ennu die 30 grd. die ik altijd gebruik bij mijn parabooltjes gaat hier zeker ook niet op. Bedankt als iemand mij in de goede richting kan helpen.
Gast Geplaatst: 19 mei 2002 Geplaatst: 19 mei 2002 Je hebt dus kennelijk een prime focus schotel. Als je bedoeld dat de voorkant van de lnb feet tot aan de schotel 60 cm is dan heb je een f/d van 60/120=0,5 Je zult dus op zoek moeten naar een lnb(f) die geschikt is voor prime focus en een f/d van 0,5 heeft. Als je er een lnbf in hangt met een f/d van 0,6 (meestal tegenwoordig) dan gebruik je maar 60/0,6=100 cm van het schotel oppervlak. <small>[ 19-05-2002, 19:36: Bericht gewijzigd door: Stardust ]</small>
Gast Geplaatst: 20 mei 2002 Geplaatst: 20 mei 2002 Bedankt voor de goede raad, ik zal dus even verder zoeken naar een LNB welke geschikt is voor het hele oppervlak.
Gast Geplaatst: 20 mei 2002 Geplaatst: 20 mei 2002 hoi philipsen ik heb het5 zelfde probleem heb afgelopen week ook een prime-focus gekocht met een analoge lnb erbij nou ben ik al een tijdje aan het zoeken naar een goeie lnb (digitaal) maar dat valt nog niet mee dus als je wat vind laat het dan ff weten als ik dan wat vind hoor jij het ook en anders moet je ook eens op marktplaats en zo kijken is wel niet nieuw maar er zit soms wel wat tussen gr marcel @stardust kun je een lnb die op een offset schotel zit dan ook op een prime-focus zetten als je dat verlies van die 20cm voor lief neemt marcel
Gast Geplaatst: 20 mei 2002 Geplaatst: 20 mei 2002 @ primeevil Ja, in principe wel. Je zult mogelijk dan wel iets moeten bedenken of maken om hem op de juiste plek vast te zetten. De voorkant van de feet moet in het focus punt komen en recht naar het centrum van de schotel kijken. Een f/d van 0,5 is een rare tussen maat. Prime focus zijn meestal gemaakt zo rond de 0,4. Een dergelijke feet kun je niet gebruiken omdat die over de rand van de schotel kijkt en dat is ten allen tijde uit den boze. Ku feets voor offset schotel zitten meestal op 0,6 of hoger.
Aanbevolen berichten