Ga naar inhoud


Arion 9400, diverse orientatievragen.


Con

Aanbevolen berichten

Hoewel ik in de eerste instantie keek naar een Dream is mijn

oog gevallen op een Arion 9300 en even later de 9400.

Deze ontvangers zijn gunstig geprijsd en hebben een twin-tuner.

 

Nu zijn mijn eerste vragen hierover;

- hoe worden de programma's opgeslagen, on- of gecodeerd en

wat is hier het voordeel / nadeel van?

- welke CI module heeft de voorkeur wanneer ik cd wil ontvangen?

- kan ik iedere (ATA) HD (intern) toepassen of zijn daar restricties in?

- en is de ontvanger goed te combineren met een rotor?

 

Ben heel benieuwd want het lijkt mij een ontvanger die mij erg past.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


de opgenomen programma's worden ongecodeerd opgeslagen indien u niet zelf naar een ander programma kijkt of opneemt, anders wordt het wel gecodeerd opgenomen. U kunt dan zelf kiezen wanneer de programma's gedecodeerd worden. (meestal de nacht erna). Type kaarten ben ik niet zo goed in. Qua harde schijven even dit forum zoeken hierop. Ik meen mij te herinneren dat de zgn hoge snelheidsschijven problemen geven. Qua rotor ook de zoekfunctie gebruiken van het Arion Forum. Er zijn gebruikers die een rotor gebruiken. Ik heb zelf een vaste opstelling.

Let u bij aanschaf verder of u een CD goedgekeurde ontvanger koopt of een "normale", de CD versie heeft een andere software versie welke niet uitwisselbaar is met een " gewone". Succes!

Arion PVR9300-CD

Mediaguard cam

Canal digital kaart

Samsung 250GB HDD

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

Ik gebruik zelf een arion af9400 HDMI. Geen CD uitvoering. Ben erg tevreden over de beeldkwaliteit en de makkelijke manier van bedienen. De menu's zijn eenduidig en makkelijk. Voor het beeld gebruik ik de hdmi aansluiting. Nadeel van de HDMI is dat deze geen teletekst doorgeeft naar de tv. Hierdoor gebruik ik niet de Teletekst van de tv maar van de arion zelf. Dit gaat goed. Het beeld is via de scart (rgb of YUV)ook al erg goed.

 

Als CI gebruik ik de aston dualcam. Hier ben ik wat minder tevreden over. Het lijkt of de aston met zappen net iets te langzaam is. Andere gebruiker hebben wel goede ervaringen met de powercam pro. Ik wacht zelf nog met een andere ci totdat canal digitaal de merlin kaart ingevoerd heeft.

 

Als harde schijf heb ik een seagate db.35 harde schijf van 500 Gb toegepast. Deze zijn speciaal voor pvr toepassingen gemaakt. Andere fabrikanten bieden hiervoor ook speciale harde schijven aan, zogenaamde ce schijven. Het voordeel hiervan is dat ze minder vermogen gebruiken en de voeding in de ontvanger minder belasten, minder warmte. Daarbij zijn zo ontworpen dat ze geschikt zijn om meerdere opnames tegelijk op te nemen en makkelijker kunnen terugspoelen. Ze maken ook minder lawaai dan een normale harde schijf. Er zijn ook gebruikers die goede ervaringen hebben met een sata harddisk maar dan heb je wel een extra "verloopkabel;interface" nodig van ata naar sata.

 

De tuners van de arion functioneren erg goed. Met mijn vorige ontvanger had ik met extreem slecht weer, wel eens problemen, met de arion eigenlijk nooit.

 

als je duits goed is kun je veel info vinden op het duitstalige arion board.

 

Succes met je keuze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Klaasius
. . .Let u bij aanschaf verder of u een CD goedgekeurde ontvanger koopt of een "normale", . . .Succes!


Ligt daar het prijsverschil tussen de aanbieders, de prijzen
varieren erg sterk. Of kun je aan een type-aanduiding zien welk
type het is?

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klaasius, raantje,

 

Dank voor de reacties, ik heb weer wat uit te zoeken.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar waarom zou ik niet gewoon kiezen voor de Mediaguard

module welke is goedgekeurd door CD?

 

Wat zijn hier de voor/nadelen van bij de Arion 9400?

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vind persoonlijk dat de mediaguard goed werkt in de arion,gaat maar heel af en toe in de fout.(CD heeft de hardware wel aangepast (i.v.m. HD)in de nieuwe mediaguard cam,weet niet of hij al leverbaar is)

 

De powercam draait net weer iets stabieler.

 

Verder een heel gebruiksvriendelijke ontvanger met ook veel mogelijkheden.

je geeft eenmalig aan dat hij met 2 kabels of 1 is aangesloten en je hoeft dan geen kanalen meer te kopieren zoals bij topfield.

 

Je kan ook op één tuner een vaste schotel zetten en op de andere een motor.

 

Houd wel rekening dat bij de opnames af en toe een audio of beeldhapering voorkomt.(eigenschap)

 

Als je met een motor gaat werken neem dan geen CD uitvoering.

Rebox 9000 ,triax 88cm 4 x quad LNB.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De originele cam van canal digitaal kent geen Multidescrambling. Dus 2 kanalen tegelijkertijd decoderen. Dit is handig als je gebruikt maakt van de funtie P.I.P. (picture in picture) en handig als je tegelijk een ander kanaal kijkt dan je opneemt. Hij kan de opname dan meteen decoderen en hoeft dit dan op een later moment niet te doen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: raantje
De originele cam van canal digitaal kent geen Multidescrambling. Dus 2 kanalen tegelijkertijd decoderen. Dit is handig als je gebruikt maakt van de funtie P.I.P. (picture in picture) en handig als je tegelijk een ander kanaal kijkt dan je opneemt. Hij kan de opname dan meteen decoderen en hoeft dit dan op een later moment niet te doen.


Dit werkt alleen op de zelfde transponder,dus zie hier het nut niet van in.
Automatisch decoderen werkt trouwens perfect.

Rebox 9000 ,triax 88cm 4 x quad LNB.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: cornea
. . .Als je met een motor gaat werken neem dan geen CD uitvoering. . . .


Hoe kun je aan het typenummer zien of het een CD-uitvoering is of niet?
(dit heb ik tot nu toe niet kunnen ontdekken)
En is de één duurder dan de ander?

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

Het enige verschil en daarmee tevens een belangrijkste verschil is de software in de ontvanger. De CD uitvoering is specifiek geschreven voor de nederlandse markt en dwingt je in de keurslijf van canal digitaal. Daarmee is je eigen invloed erg beperkt, kanalen volgorde ligt bijvoorbeeld al helemaal vast zoals in alle canaal digitaal bakken. Ik heb zelf de internationale uitvoering in duitsland gekocht, scheelde aanzienlijk in prijs. Deze is met de met de allerlaatste firmware (software) uitgerust en heeft ook de mogelijkheid een gemotoriseerde schotel te gebruiken.

 

De canaldigitaal versie is niet te updaten naar een internationale versie. Deze zit echt op slot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het krijgt bij mij vorm.

 

Voorlopig een AF 9400 HDMI (geen cd) met een powercam.

Moet ik nog wel even een twin LNB aanschaffen om met

meer dan 1 transponder te kunnen werken (opnemen en afspelen).

 

Dan moet ik mijn rotor in ieder geval behouden om toch

nog naar de BBC te kijken (snooker) en Hotbird om de

cam te kunnen updaten . . . . als ik het allemaal goed

heb gelezen en begrepen . . .

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: raantje
Hoi,

Het enige verschil en daarmee tevens een belangrijkste verschil is de software in de ontvanger. De CD uitvoering is specifiek geschreven voor de nederlandse markt en dwingt je in de keurslijf van canal digitaal. Daarmee is je eigen invloed erg beperkt, kanalen volgorde ligt bijvoorbeeld al helemaal vast zoals in alle canaal digitaal bakken. ...


Er kunnen aan de CD-uitvoering toch wel voordelen zitten hoor, bijv. firmware update die werkt met de EPG van CD/TVV. Voor de 9300-CD bestaat trouwens de mogelijkheid om firmware te gebruiken waarin je de kanaalvolgorde zelf mag bepalen. Maar wat is er trouwens mis met een vaste kanaalvolgorde? Ik vind dat zelfs wel makkelijk.

TV Vlaanderen Duo LNB Twin

B&R 65

VU+ Solo2

M7 SAT801 (niet in gebruik; reserve)

Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn internationale arion af 9400 hdmi werkt de epg van canaal digitaal ook, dwz. de epg van vandaag de epg van morgen en overmorgen tot s'morgensvroeg. Dit is voor mij voldoende.

 

De twin LNB is zeker aan te raden als je de ontvanger optimaal wilt gebruiken. De keuze voor de powercam lijkt me verstandig.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...