Ga naar inhoud


Drs. IJzerbout quizvraag #4...!


Gast Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

Gast Drs. IJzerbout

Wat was de meest krachtige UHF televisiezender ter wereld?

Het gaat om ERP.

 

Ik heb het over een normale analoge TV zender.

 

Lokatie?

Programma ?

Hoeveel Watt ?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gast Drs. IJzerbout

Sjaak(k) heeft het waarschijnlijk goed.

 

Ik had trouwens een ander station op het oog en ik dacht dat het de enigste was.

 

RCA Camden bouwde die zenders en antennes destijds. De Noord-Amerikaanse markt groeide en bestond in de jaren 60 uitsluitend uit VHF zenders/stations.

Totdat de FCC besloot om de het UHF spektrum vrij te geven.

Om de VHF markt concurrentie te bieden werden de UHF zenders met gigantische vermogens bedreven. Er waren nauwelijks TV´s met UHF ontvangst. UHF in Noord-Amerika loopt van kanaal 14 tot 80. Dit komt vanwege de geringere bandbeedte voor een 525/60 NTSC zender.

 

De zender die ik bedoelde stond in Uxbridge, Ontario/Canada. Met 5 MegaWatt ERP (Vision) en 750 KW ERP (Aural) en zond uit op Ch.22

De antenne hoogte was was 598 feet EHAAT. =(Effective Height Above Average Terrain) Dit is ca. 200 mtr. boven het maaiveld.

 

Het ging om 2 parallel geschakelde 250 KW RCA zenders. Met een A en B side. Viel één van beide zenders uit, kon op één enkele zender omgeschakeld worden. Het eigenlijke programma kwam van Global TV uit Toronto waar ik bijna 5 jaar werkzaam ben geweest en ik herinner me nog heel goed alle problemen die deze zender kon veroorzaken. Er ging bijna geen week voorbij zonder dat het mis ging. De zender in Uxbridge was één van de 6 zenders van het Global Television Network en Toronto viel binnen de footprint.

Uxbridge en Paris werd via Telemetrie op afstand bedient.

De meeste problemen hadden te maken met de waterkoeling. Kwam er een alarm dan kon je dit resetten en moest je de zender technicus inlichten. Ik herinner me nog maar al te goed dat er op een hete ochtend weer eens een High Temp melding van de A of B kant kwam. Die moest ik dan weer resetten en weer een paar minuten later hetzelfde.

Toen kwam na een uur toch werkelijk een "Fire A" melding op het Telemetrie panel.

Wat een paniek. Later bleek het allemaal nogal mee te vallen, de zender had lichte schade opgelopen.

De Uxbridge zender is opgeheven, de mast staat er nog en wordt verhuurd aan een GSM provider.

Voor de markt in Toronto wordt nu vanaf de CN Tower uitgezonden op Ch 41 digitaal HD met 680 KW ERP.

 

Als het je interesseert, --hier-- een opname van de Global sign-off.

Werd iedere avond zo tussen 02h00 en 04h00 uitgezonden.

Daar worden de HF vermogens van het netwerk vermeldt. Ik moest daar dan op wachten en daarna zat mijn nacht-dienst er weer op.

Door toeval ontdekte ik gisteren dit youtube filmpje en kwamen de oude herinneringen weer terug. Ik moest het destijds honderden keren zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Ja, je hebt gelijk Sjaak.

 

Ik weet niet waar je de gegevens vandaan hebt, maar de FCC reguleert het frequentie spectrum in N.America, dus ook Canada.

Die 5 MW UHF ERP is zo hoog gekozen om te kunnen konkureren met de VHF zenders.

Het algemene geloof was dat de UHF reikwijdte minder zou zijn bij gelijke HAAT.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...