Gast Geplaatst: 27 mei 2002 Geplaatst: 27 mei 2002 Hallo! De volgende situatie: Een kennis van mij woont bij Bodrum in Turkije en heeft daar een 1.80m Channel Master offset schotel met een universal 0.6db LNB van MTI. Dit voor het ontvangen van de Nederlandse zenders op de Astra. Het ontvangst is prima maar zakt periodiek minstens twee keer per dag langzaam weg om daarna weer langzaam terug te komen. (Een van de periodes waar het ontvangst volledig weg is gezakt = tussen 20:30 en 22:30 (GMT+1) ) Nu mijn vragen: - Waar komt dit golvende effect vandaan ? - Kan in dit geval een oplossing gevonden worden in een professionele LNB met een hoge stabiliteit (gemeten in KHz i.p.v. MHz). - Weet iemand een andere oplossingsrichting ?? Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft!! Alvast bedankt voor het lezen....
trust Geplaatst: 27 mei 2002 Geplaatst: 27 mei 2002 Je zit daar natuurlijk wel aan de grens van de ontvangst-mogelijkheden . Misschien komt het door het feit dat de satellieten niet konstant op dezelfde positie staan maar steeds bijgestuurd worden , maar dat lijkt me niet afhankelijk van steeds dezelfde tijdstippen . Wel een intressant verschijnsel . Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging . Octagon SF8008 4K Edision Primo IP S2 Dr.HD F16 1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ 1.2 m Echostar Offset aan schuur 53º E 34.5 W Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka
Gast Geplaatst: 27 mei 2002 Geplaatst: 27 mei 2002 Dit fading verschijnsel is een bekend fenomeen aan de randgebieden van de footprint. Er is weinig aan te doen. Ik heb verhalen gelezen van astra ontvangst in Afrika (land weet ik niet meer) met een 5 meter schotel. Hier trad het zelfde verschijnsel op.
Gast Geplaatst: 27 mei 2002 Geplaatst: 27 mei 2002 Ik heb het stukje nog even opgezocht, het ging om astra ontvangst in Nigeria en het stond in tele satelliet. In het zelfde stukje draaide iemand in nog zo'n voorbeeld zijn lnb 180 graden en dat werkte! Na zonsondergang moest de lnb weer trug gedraaid worden. Adviseer jou kennis om wat met de polariteit te spelen, of er een polarizer tussen te zetten.
Gast Geplaatst: 28 mei 2002 Geplaatst: 28 mei 2002 Ik zit zelf ook in de rand van de footprint ( heel zuid griekenland ), met een 1.80m schotel, maar heb hier geen last van. Misschien staat hij niet helemaal goed uitgericht, of niet de beste lnb? Ikzelf gebruik hier ALPS lnb's met 0.6 dB ruisgetal. Heb dit bij zeer veel mensen hier geinstalleerd, en ze werken alle goed. Als je een digitale spectrum heb, moet je eens kijken bij de signaalsterkte en kwaliteit. (met een humax bijv gaat het ook ). Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Gast Geplaatst: 29 mei 2002 Geplaatst: 29 mei 2002 @prutsie stuur me even je email, want je box zit vol.
prutsie Geplaatst: 29 mei 2002 Geplaatst: 29 mei 2002 Oeps, even niet opgelet, box vol. zal het vanavond oplossen. Hobbybobje@hotmail.com is nog niet vol (hoop ik). groeten, Peter. Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.
Aanbevolen berichten