Con Geplaatst: 20 december 2008 Geplaatst: 20 december 2008 Een lange intro helaas. Wij hebben 2 jaar terug een LCD tv aangeschaft en gingen van 55 cm buis naar 66 cm breedbeeld lcd. Bleek dat de kijkafstand (5 meter) te ver was om de ondertitels goed te kunnen lezen. Omdat onze tv voor een raam staat is dat een reden niet groter te kunnen met een tv, vandaar de keuze beamer. Nu blijkt dat een hoge lichtopbrengst negatief is bij het gebruik als alles verduisterd is (in de avond dus) omdat dan de hele kamer verlicht zou worden. daarentegen is een lagere lichtopbrengst niet bevordelijk qua contrast wanneer op de dag veel licht binnenkomt, en om nu alles te verduisteren daar wordt je ook niet vrolijk van. Nu ziet het er naar uit dat er beamers zijn die verschillende standen hebben qua lichtopbrengst. Daar komt eindelijk mijn vraag, wie heeft daar ervaring mee en welke beamers hebben dat? Als er lezers zij die winkels weten waar veel staat opgesteld zonder daar vooraf een afspraak te moeten maeken graag via PM. HG CC Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst). Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.
theparasol Geplaatst: 20 december 2008 Geplaatst: 20 december 2008 Con, Je moet zo'n beamer regelmatig reinigen en de prijskaart voor vervangen van een defecte lamp wordt je niet vrolijker. Daarnaast maakt zo'n beamer erg veel lawaai, dat is nodig voor de koeling, in de regel stookt zo'n apparaat wel vlot 300 watt weg. Met uiteraard ditto energienota. Waar ga je op projecteren? Rolgordijntje voor zelfde raam?! Wellicht tijd om de huiskamer opnieuw in te delen waardoor de tv niet meer in de "etalage" behoeft te staan. Wellicht goed besteed geld om even een beamer te huren voor dagje kun je zien hoe het in jouw situatie uitpakt. Veel wijsheid
Con Geplaatst: 20 december 2008 Auteur Geplaatst: 20 december 2008 Beste theparasol, leuk om je weer eens tegen te komen (hoe gaat het nu met jouw adsl?) Ik leg uit. Onze tv staat 24/7 voor de lage borstwering van een raam. Een scherm wordt alleen naar beneden getrokken bij gebruik, hoofdzakelijk in de avond. Waarom dit raam vrijhouden . . , je houdt het niet voor mogelijk. Wij hebben eenden en ganzen, waar gaat dit naar toe zal je waarschijnlijk zeggen . . . maar langs dat bewuste raam komen ze regelmatig langs en dat is iets wat we niet willen missen. Daar genieten we zeer veel van. Dus we kunnen niet hoger (lees groter) wat betreft een tv. Kortom een projector met een scherm die de onderkant altijd vrijhoudt. het wordt zeer waarschijnlijk wel een scherm die elektrisch wordt bediend maar voor de doelstelling verder niet zo belangrijk. HG CC Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst). Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.
theparasol Geplaatst: 20 december 2008 Geplaatst: 20 december 2008 Ik snap nu ineens jouw avatar ook beter Als jij met bovenstaande nadelen kunt leven is een beamer prima alternatief. Klassieke beamer moet je al gauw op 2,60 meter van raam aan steun op plafond schroeven. Je kunt ook besluiten voor een short-trow, die hangt er dan een metertje voor. Echter door de mega grote keystone krijgt je dan onscherpte. 2000 ansilumen is goed genoeg, zeker voor 's avonds. Als je echter nu al weet dat de zomerdag de huiskamer zonovergoten is dan zul je een beamer moeten nemen met dubbele ansilumen want anders wordt het verduisteren geblazen en zie je het pluimvee alsnog niet Qua merken durf ik je geen tips te geven. Zakelijk gezien zie ik Epson, Sanyo, Hitachi, Toshiba voorbijkomen. Maar denk erom dat je een 16:9 model aanschaft, dat is nog lang niet standaard vandaag te dag!
Beobuddy Geplaatst: 20 december 2008 Geplaatst: 20 december 2008 Ikzelf gebruik de Epson TW700 nu bijna 2 jaar. Deze heeft diverse (stuk of 6/7) lichtstanden voor gebruik voor overdag of voor (gedeeltelijke) verduisterde ruimtes. De beamer heeft 1600 ansilumen wat voor overdag net genoeg is. Anders kom je bij gebruik voor overdag al snel uit bij presentatie beamers en die zijn eigenlijk niet geschikt om 'savonds een film op te kijken. Dat soort heeft een dergelijke sterke lamp, die dus meer stroom verbruikt, waar je je ogen zeer mee vermoeid bij het kijken. Voor wat betreft het geluid. Als je een beamer neemt voor thuisgebruik, dan heb je ook een soort "cinema" modus, waarbij de lamp zachter gaat branden en de koelvin langzamer gaat draaien. Sommige beamers produceren niet meer dan zo'n 30dB. En dat hoor je echt niet bij het kijken van een film. Het gebruik wordt bij de cinema stand dan ook een stuk minder en de duur van de lamp wordt verlengd. DM8000HD PVR, DM800HD met OpenPli! ,T90 met 2x Octo en 2x Qua op A1,2,3 en HB.
Con Geplaatst: 20 december 2008 Auteur Geplaatst: 20 december 2008 Mijn avatar in een van onze ganzen "isabel", een leuke meid. Jouw info geeft mij in ieder geval stof tot nader onderzoek. Wij zitten ongeveer 5 meter van het aan te schaffen scherm. De beamer kan op iedere afstand worden gemonteerd aan het plafond (van 1 tot 6 meter, die keuze heb ik) Zonovergoten, ik wil in ieder geval in de zomer ook nog een beetje contrast overhouden zonder dat ik savonds in een beamerlichtovergoten woonkamer zit (eis van mijn vrouw). Uiteraard is de huiskamer goed te verdonkeren we hebben verduisterende pluvetta maar kiezen denk ik liever voor meer lichtopbrengst als optie indien dat allemaal niet veel te duur wordt. Dus die dubbel-lichtopbrangst is het onderzoekn waard. HG CC Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst). Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.
Beobuddy Geplaatst: 20 december 2008 Geplaatst: 20 december 2008 Ik denk dat je eerst moet gaan bedenken hoe groot je wil gaan beameren en welke bron je gaat gebruiken. Bijvoorbeeld een 2,4- 3 meter breed schern en dan een SD beeld van de satontvanger erop ziet er eigenlijk niet uit. Bedenk wel dat er geldt: hoe meer ansi lumen, hoe duurder de beamer. Hoe kleiner het scherm/beeld, hoe "zwakker" de beamer kan zijn. Hiervoor heb ik mij een Toshiba laten aanpraten die ik gekocht had bij een grote juiste zaak in R'dam. Ondanks dat ik mij had ingelezen werd mij verteld dat bij een grote kamer een sterke beamer nodig was. Yeah right. Achteraf was het toch een type voor presentatie, had 2500 Ansi Lumen en maakte een hoop herrie. En bleek ook een 1024x768 resolutie. Nu heb ik een HD ready met 1280x720 met hdmi aansluiting. Dat laatste is handig en is minder gevoelig voor signaalverlies dan bij gebruik van component. Dus het minste verlies van beeld heb je dan bij gebruik van een satontvanger met een HDMI uitgang naar een beamer met dito ingang. Het verschil met videocomposiet/component zie je. DM8000HD PVR, DM800HD met OpenPli! ,T90 met 2x Octo en 2x Qua op A1,2,3 en HB.
Snoopy Geplaatst: 20 december 2008 Geplaatst: 20 december 2008 Ik zat zelf ook aan zoiets te denken. Beneden staat een mooie 32 inch full HD TV maar boven in het 'kantoor' heb ik een lengte van 4.80m en een projectie breedte van ongeveer 1.80m. Kan iemand me een stil model (graag merk en type noemen, desnoods per PM) met HDMI aansluiting aanraden ??? En kan ik op een witte muur projecteren of heeft een scherm voordelen ??
theparasol Geplaatst: 20 december 2008 Geplaatst: 20 december 2008 Klopt, je scherm afmeting doen veel. Je smeert de lumen als ware uit over de oppervlakte. Hoe kleiner de oppervlakte des te minder lumen je nodig bent. Daarnaast is licht uit andere bronnen van invloed. Wat ik vaak bij verkeerd geplaatste digitale schoolborden zie is een middagzonnetje die het bord door overstraling onleesbaar maakt. Qua signaal aansturen heb ik geen ervaring, alles gaat bij ons per vga kabel de beamer in en het beeld is altijd goed. Kom toch nog veel uitgevallen beamers tegen, in de regel oorzaak niet tijdig reinigen. Maar goed, wat wil je, soms is het serviceluikje onbereikbaar doordat de steun erop gemonteerd zit.
Beobuddy Geplaatst: 20 december 2008 Geplaatst: 20 december 2008 Naar wat ik gelezen heb op een ander forum met vele beamersliefhebers, is dat er na gebruik actief gekoeld moet worden. De lampen en de voeding worden heet en moeten na gebruik gekoeld worden en dan de stekker er pas uit. Dus soms zijn er gebruikers die na de presentatie gewoon de steker eruit trekken en dan uiteindelijk geconfronteerd worden met lampen die voortijdig stuk gaan. Verder voor degene die zich willen verdiepen in beamers. Er zijn dus verschillende type's die ook hun eigen prijsklasse hebben. Er zijn LCD, DLP en LCOS types. De eerste catagorie is de goedkoopste en tegenwoordig ook heel goed te gebruiken voor hometheater toepassingen. Ze hadden het imago van "kijken door horregaas". Maar dat is allang voorbij. Tegenwoordig hebben de LCD types ook een veel hogere contrastwaarde (10.000 :1 is mogelijk) dan vroeger. toen lag dat nog rond de paar honderd. Ook de zwartwaardes bij LCD is tegenwoordig stukken beter en ze kunnen bijna zwart zijn op het doek. DLP is een andere techniek die bij veel mensen tot hoofdpijn kan leiden. Het zgn regenboog effect is dan zichtbaar. Dit betekent dat bij projectie van witte beelden of teksten en je vervolgens je hoofd heen en weer beweegt van links naar rechts dat de beelden dan niet wit lijken maar alle kleuren van de regenboog..... Dit is een duurdere klasse dan de LCD, maar hebben vaak standaard een hogere contrast waarde en dieper zwart. De duurste klasse is de LCOS projector. De techniek die het duurste is, maar de beste waardes en beeld neer kan zetten. Verder is het handig als je een beamer aanschaft waarvan de RGB waardes kunt aanpassen of kan laten calibreren. Een voorbeeld is ISF calibratie. Bij deze calibratie is de gedachte om het beeld zo natuurgetrouw als mogelijk neer te zetten. Bij bijvoorbeeld presentatie beamers is dat niet zo belangrijk en is dat niet altijd mogelijk. Als je dergelijke beamer gebruikt voor het kijken van films of voetbalwedstrijden, dan kan het zomaar zijn dat het shirtje van de scheids er letter vanaf spat ten opzichte van de andere kleuren. Je kan in principe op elke ondergrond beameren. Maar elke ondergrond beinvloed het beeld, dat lijkt mij duidelijk. Het gebruik van een witte muur wordt veel gedaan, maar een scherm is beter. Door het scherm wordt er meer licht teruggekaatst en lijkt het beeld scherper. Vooral bij beamers met een lagere AnsiLumen worden schermen geadviseerd met een hogere contrastwaarde. DM8000HD PVR, DM800HD met OpenPli! ,T90 met 2x Octo en 2x Qua op A1,2,3 en HB.
theparasol Geplaatst: 20 december 2008 Geplaatst: 20 december 2008 Origineel bericht van: Beobuddy De lampen en de voeding worden heet en moeten na gebruik gekoeld worden en dan de stekker er pas uit. Staat in elke handleiding maar die leest niemand. Daarbij als het apparaat stuk is in de garantie is het toch het probleem van de leverancier? Je maakt je niet populair door moeilijk te doen over een onterechte claim. Klant ontkent toch want kost geld.
Beobuddy Geplaatst: 20 december 2008 Geplaatst: 20 december 2008 Die van mij heb ik denk ik al 3 keer doorgelezen. Het is een bijna 60 pagina's dik boekwerk waarin redelijk duidelijk in het nederlands wordt uitgelegd hoe en welke instellingen er zijn. Denk bijvoorbeeld aan aanpassingen in gammacurves en dergelijke die worden uitgelegd. Dat is geen dagelijkse kost voor de gemiddelde gebruiker. Soms summier, maar voldoende. DM8000HD PVR, DM800HD met OpenPli! ,T90 met 2x Octo en 2x Qua op A1,2,3 en HB.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen